Annons
Senast inloggade Gunilla i Ekeby Vera allekulla Abies susanne
Annons

Hjälp mig snälla, vilken ohyra biter mig och min dotter?

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3
nov 23 2008 / 38 Kommentarer / 35059 visningar

Vi har fått ett oangenämt problem. Det har tidigare bara drabbat mig och nu funderar jag på om det kan vara vägglus eller något annat. Sanering för vägglus är beställd men vete sjutton om det verkligen är det.

1. Jag undrar om ngn annan har erfarenheter av vägglus och om hur dessa dödas. Just nu har jag packat gossedjur, böcker mm och ställt på balkongen i hopp om att minusgraderna tar död på dem. Tyvärr är det inte smällkallt och googlande har inte gett mig fryspunkten/tiden för deras död.

2. En beskrivning av våra problem.
Jag råkade ut för bett (trodde det var utslag) första gången för 9 år sedan - frågan är om det var före eller efter resan till Dubai.,, Betten var först rätt små men oj så det kliade och de växte i diametern med mitt kliande, hårdnade, blev nästan gula, vätskade och kliades lätt sönder (jämfört med myggbett. Notera att jag brukar reagera rejält på myggbett också - min man är nästan opåverkad men jag kliar o kliar) Det var några bett som kom under natten, nästa natt igen ngra men min man fick aldrig några. Jag har under årens lopp skyllt på fönstret har varit öppet och att ngn skit har kommit in på något konstigt sätt.

Första gången sökte jag läkare, i tron att det var utslag och då fick jag domen loppbett. Det har inte varit många bett och jag har bitit ihop (ha, ha), bytt på sängen, tvättat och vädrat. Jag har blivit biten 1-2 nätter eller med en vilonatt och sedan inget mer. Efter 9-12 månader blir jag igen biten med samma mönster. Det här förstår jag verkligen inte. Det borde bli fler bett och vägglusen lägger ju ägg...

Nu senast, i söndags vaknade jag av klåda och visste innan jag tittade vad som hade hänt. Den här gången hade även min äldsta dotter fått bett! I ett annat sovrum. Hon har nu fått bett i omgångar. 2 nätter en vilonatt och igen bett. Jag hade fått två nätter i rad -tror jag. Mannen som sover bredvid mig får inga bett. Minsta tjejen som sover i samma sovrum och delvis under storasysters säng har inte fått några bett. Stora tjejen har blivit tillfälligt nedbäddad i annat rum - inga bett längre.

Jag har sökt spår på ohyra, med lampa direkt efter gråtande dotter stod i randen till trappan, jag har letat spillning (tack Anticimex för bra hemsida) men jag hittar absolut inget.

Helt klart är det att vi blir bara bitna nattetid men om det vore vägglöss tycker jag att vi borde få fler bett, mer återkommande som jag skriver ovan. Jag är ytterst tacksam för era reflektioner och kunskaper. Tex ska jag röja ur hela leksaksskåpet som står kanske 35 cm från tjejens säng. Vad kan det vara annars etc...

Kommentarer

påskalla zon 1 / nov 23 2008 / 14:57

Vampyrer??

Nä huvva, skämt åsido, det låter inget vidare!  Just det där att man blir biten på natten av något oidentifierat gör det hela mycket läskigare. Knott, mygg och för den delen fästingar ser man ju, men när man inte vet vad det är, måste det kännas extra olustigt. Och att det kommer så sporadiskt är ju också konstigt.
Hoppas Anticimex kan lösa gåtan.

laila / nov 23 2008 / 15:00
Fy vad hemskt för er! När jag läste din " berättelse" tänkte jag direkt på sandloppor. Har ni möjligtvis katt eller hund i huset? Ngt annat djur som har möjlighet att gå ute?
Anette på Boäng / nov 23 2008 / 15:13
Jag tänkte också kattloppor. Jag får jättesvullnader av kattloppor, och de biter gärna på natten. Har barnen gosat med nån katt? Har grannen katt? Fåglar som bygger bo under taket kan också ha loppor som sprider sig in i huset om man har otur.
Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / nov 23 2008 / 15:22

Vi hade katt 1999 i en annan bostad. Ingen har gosat med något djur på sista tiden. En katt smet in huset i somras, annars inget. Fågelbon har jag tänkt på men så här i mitten/slutet av novmeber så känns inte det spåret helt aktuellt, eller har jag fel?

Tack för att ni bryr er om.

laila / nov 23 2008 / 16:18

Sitter och grunnar på ditt bekymmer... Vad finns det för annan typ av loppa/lus? Vägglus, katt/sandloppa, huvudlus är ju allmänt kända... Har du burfåglar?

Det här med fåglar, det kanske finns någon art som har bon under tak fast de inte ruvar/har ungar? 

Svante i Hisings Backa / nov 23 2008 / 16:29
-Har ni katt? Jag tycker mig känna igen det som kattloppor. Små och blixtsnabba, förbaskat svåra att upptäcka. En enda kan ställa till med mycket förtret under en natt.
Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / nov 23 2008 / 16:41
Inte ett enda husdjur, inte ens guldfisk :-) Ohyran räknas inte som husdjur...
anitasuzanne / nov 23 2008 / 16:47
Har töserna någon kompis som har kanin? Mina barn fick utslag liknande de du beskriver, när vi hade kanin. Utslagen kom just runt magen, där dom hållit djuret när dom gosade med den.
Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / nov 23 2008 / 16:51

Inga kompisar med djur, ännu - bara en tidsfråga.

Betten brukar sitta på benen för mig, oftast underbenen. På tjejen var det på låret mot insidan och ett bett på rumpan - trosan täckte förmodligen inte. Jag har tidigare också fått bett på överdelen/mot insidan av underarmen. Brukar alltså bara bli biten på bar hud.

Svante i Hisings Backa / nov 23 2008 / 17:06
Med tanke på hur betten beskrivs och sitter så håller jag på kattloppa.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons