Annons
Senast inloggade ölandsboel zon I Anette på Solbacken Inger P Britta Walla
Annons

HUR FÅR MAN BORT RÖKLUKT ???

Helen i Ålabodarna Zon 1
dec 10 2005 / 10 Kommentarer / 3148 visningar

Min son köpte en begagnad bäddsoffa idag, han kände att det luktade rök i huset då han kom in. Han tyckte soffan var snygg, men tänkte inte på röklukt sitter kvar... Kompisarna ska sova över ibland och han var i stort behov av extrabäddar. Han köpte soffan och har precis burit in den på sitt rum. Nu luktar det rök direkt man kommer in i rummet (vi har aldrig rökt i vår familj);. Jag har nu tvättat den med textilschampo, men lukten??? har någon lite bra tips. //Helen

Kommentarer

Selma / dec 10 2005 / 17:45
Pröva med att ställa in en skål med ättika i rummet!
Helen i Ålabodarna Zon 1 / dec 10 2005 / 19:21
Tack Selma, har redan satt in en skål ättika, men behöver fler tips. Doftljus är också för tillfället tända. Tror att hela soffan är inpyrd med rök, vej ej om det överhuvudtaget går att få bort. Hoppas att av alla uppfinningsrika forumister, det finns nå´n som har en dunderkur mot röklukt. //Helen
Monica i Norrtälje/Estuna / dec 10 2005 / 21:00
Du har nog gjort så gott du har kunnat genom att torka av den med textilchampo och wettexduk. Antar att du använde en Wettexduk? Vet inte om textilchampo är nästan luktfritt? Men om det är det så kan du ju sedan även prova att ta en blomspruta och fylla den med vatten och hälla i något sköljmedel som luktar gott och spruta över hela soffan. Torka igen och så spruta ytterligare en gång till utan att torka av den med wettexduken och sedan låta den torka över natten. Inomhus torkar den säkert över natten. För att få bort röklukten ur den helt måste man nog allt spola av hela soffan och det kan man ju inte göra. MVH Monica
HelenK, Stockholm / dec 10 2005 / 23:11
Jag har bott i möblerat studentrum med liknande problem. Tyckte det lukatde inpyrd rök i hela rummet när jah kom dit första gången. Gardinerna slet jag ner och stoppade längst in i garderoben i en plastpåse, värre var det då med den stoppade fåtöljen... Men jag hängde på ett nytt tyg över hela fåtöljen och tyckte faktiskt att det tog bort den där sista stanken som var kvar. Kanske kan vara något att prova? Faktiskt så tyckte jag att det luktade rök i rummet igen när jag flyttade ut och hade tagit bort tyget... (gardinerna hade jag tvättat);
österlenssickan / dec 11 2005 / 00:36
Vi har ärvt två soffor som svärmor haft som var rökare. Vi har haft dem i 5 år och det går fortfarande att känna röklukt av dem, men inte lika mycket som förr dock. Svårt fall att få dem luktfria... Har försökt med tvätt och sprejat med diverse men det går igenom. Nu är det dock uthärdligt men ett tag var det riktigt jobbigt för vi röker inte själva. Men det är svårt att göra sig av med dem för hon finns inte med oss längre, så vi överser numera med doften./österlenssickan
Pige / dec 11 2005 / 02:30
Nej, jag får hålla med österlenssickan att det är ett svårt problem. Omklädnad där även stoppningen byts är tyvärr det enda som är verkligt effektivt. Jag köpte en inrökt fåtölj från 40-talet på Claeshallen i Malmö. Den var relativt nyklädd men i ett förfärligt tyg. Den fick stå i garaget i två år innan jag lämnade in den för omklädning. Tapetseraren strippade den fullständigt - det blev bara ramen och de gamla fina kraftiga fjädrarna som återstod innan den kläddes om. Blev ursnygg. Och skön. Men sen gick kattpestet på den och vässade klorna ... *suck* Redigerad 2005-12-11 02:31:29
påskalla zon 1 / dec 11 2005 / 10:18
En spray som jag använt heter Fébréze "tar bort dålig lukt på textilier". Vet inte om den fortfarande finns i affärerna. Annars kan du väl höra hos någon bilfirma om de kan tipsa dig/sälja något medel som tar bort röklukt. De har ju specialmedel, som de "sanerar" inrökta beg.bilar med.
Charlotte i Sthlm / dec 11 2005 / 12:04
Vi tog över en ullmatta från en släkting och den var minst sagt inrökt. Vi fick rådet att hänga ut den en varm och solig dag - det är tydligen mycket mer effektivt (i alla fall med ullfiber); att vädra ur fibern en varm dag. Vi värdrade mattan i två omgångar och det blev faktist bättre Idag känner man inte någon lukt... fast det kan ju vara svårt att baxa ut en soffa på vädring... och tyget bör tåla solen... Vår matta var vit så det var inga problem. Charlotte
LindaLunda / dec 11 2005 / 16:28
Försök ,om du vågar, att pudra över den med bakpulver som du låter vara något dygn eller två. Kanske att du klappar in det lite i tyget med. Damsug sedan soffan ordentligt. Bakpulver har den benägenheten att de drar till sig odörer. Man kan tex hälla det i stinkande skor :o);(och väskor);...... Fast man måste damsuga dem innan man använder dem ;o); igen. Lycka till.
honeysuckle / dec 13 2005 / 08:18
Jag använder lavendelolja för att ge doft i min stuga som ofta doftar rök efter uppvärmning. Vore jag dig, skulle jag spraya oljan på hela soffan. Fantastiskt doft.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons