Annons
Senast inloggade Sinkis zon 3-4 sqrulan zon7-8 gunilla i österbotten Monica z 4, Nässjö BAM I SYDOST
Annons

Hur kan myrorna bosätta sig i komposten? och gör det något?

mimmi 1 (zon 5-6)
jul 26 2012 / 9 Kommentarer / 453 visningar

Jag skulle vända lite i kompostjorden idag, och stötte på ett fullständigt virrvarr av små svartmyror, som blev störda av min grep, och som blev stressade över alla ägg som skulle bäras iväg...

oj så jag störde!!  men.. dom var i MIN kompost!! och så undrar jag, det är ju ändå rätt fuktigt där..  gillar inte myror torrt?

OCH.. ska jag låta dom vara? gör det något för syftet med komposten menar jag (jorden)  sprättar jag ut myrägg överallt om jag ska använda kompostjorden? och vad innebär det i förlängningen?

jag vill ha stora feta maskar där.. inte myror!!

Kommentarer

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jul 27 2012 / 00:25

De verkar finna sig tillrätta lite överallt. Oftast gör de ingen skada, men enstaka gånger kan dera bon liksom underminera växters rötter.

Ibland flyttar de om man rotar om ordentligt i jorden. jag hittade en rejäl koloni med ettermyror i kanten av vår dynghög. Men sen jag rört om några gånger verkar de ha flyttat på sig.

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / jul 27 2012 / 07:52
MIn kompost är knökfull av svartmyror och jag vet att det beror på att jag inte rör om där. Just nu svärmar de. Jag bryr mig inte.
Marianne i Knivsta / jul 27 2012 / 09:45
Även om komposten är blöt nog i mitten, blir den torr i kanterna och myrorna trivs. Jag vattnade kanterna i kompostlådan häromdagen och myrorna verkar vara borta. 
Birgitta i Hensmåla / Zon 2 - 3 / jul 27 2012 / 10:54
Upprepade behandlingar med det helt miljövänliga medlet kallt vatten brukar fungera bra här. Drar ut vattenslangen och spolar rejält helt enkelt! Men jag erkänner att jag tog till Myrr härom veckan när hela trappan utanför ytterdörren var full med svartmyror. Myrboet var i gräset alldles intill trappen och svårt att komma åt med tillräckligt med vatten. Undviker gifter så mycket jag kan, speciellt när det gäller insekter, men är som i de flesta sammanhang inte helt dogmatisk i min inställning. Det finns tillfällen när man måste göra avkall.
mimmi 1 (zon 5-6) / jul 27 2012 / 12:47

tack för alla svar! konstigt nog befann sig detta myrbo i mitten ungefär...  jag kanske spolar lite med kallvatten då.. även om det känns en aning barbariskt!!

Birgitta... jag har köpt en burk med myrr för ett tag sedan jag med! när jag såg hål=ingångar, intill mitt ena Malus Rubin, och då det kryllade av myror (svartmyror) då jag petade där.. då flög f..n i mig....

vi har dessutom mycket stenläggningar, och då trivs ju dessa små otäckingar allra bäst...  jag bryr mig inte så mycket, utom då de stör, eller om de riskerar att förstöra mina växter... då agerar jag  ála häxa!!

blomfreak / jul 27 2012 / 22:49
Några droppar Fun Light i vattnet brukar fungera bra. //Ingrid
mimmi 1 (zon 5-6) / jul 27 2012 / 23:18

Fun Light med apelsinsmak! ja.. det har jag ju själv tipsat om flera gånger förra sommaren... men så här är det... en liten droppe på ett enda ställe, myrorna bär med sig det goda till drottningen, som äter, och dör av aspartamet... och dör drottningen, så försvinner hela myrsamhället...  att blanda fun light i vatten, kan ju inte ha nån verkan...

MEN... nu har man slutat att tillsätta aspartam i fun Light-saften..  man använder numera naturmedlet stevia...

bra för saftdrickarna, men dåligt för myrjagarna!! :))

( oj vad detta diskuterades förra sommaren... men jag testade och mina myror försvann, åtsminstone vad jag kunde se... en del hade massor med saft överallt.. men det funkar ju inte.. myrornas överlevnadsinstinkt säger väl ändå att inte drunkna...inte i saft, hur gott det än är :))

Maya-Lisa i Roslagen zon 3 - 4 / Zon 3-4 / jul 30 2012 / 15:16
Igår fick jag tips om att de inte gillar kanel.
mimmi 1 (zon 5-6) / jul 30 2012 / 16:25

ja, just det.. kanel funkar visst mot tvestjärtar o allt möjligt...

men jag vill inte hälla kanel i komposten, eftersom jag nog vill ha kvar alla små nedbrytnings-medhjälpare! :))  alla utom myrorna då...

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons