Annons
Senast inloggade Rikke octachoron Rolf i Västmanland Vera kerstin z 5-6
Annons

Hur putsar man silver...

L8 i Borås
apr 22 2007 / 10 Kommentarer / 1658 visningar

...lättast och bäst? När min mamma levde, så putsade hon alltid vårt silver. Har för mig att hon la det i något bad i diskhon, men kan ju tyvärr inte fråga henne... Fint blev det i alla fall, och höll sig snyggt gjorde det. En gång om året brukade hon ta hand om det. Maken har nu putsat det och med Häxans silverputs enligt anvisningen som står på förpackningen. Det blev dock snabbt fult igen. Funderar nu på varför? Gammalt putsmedel? (Står inget senastförbrukningsdatum på förpackningen.); Något som hänt i samband med diskningen? (Brukar alltid diska i maskin utan kontakt med annat material.); Nej, vi har inte ätit ägg eller något annat "konstigt" (Är det något mer än ägg man inte ska äta med silver?); ~~L8

Kommentarer

Cacki / apr 22 2007 / 15:48
Har du provat att koka dem i diskmedelsvatten tillsammans med en bit aluminiumfolie? Det kan funka om inte silvret är alldeles för förstört.
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / apr 22 2007 / 16:28
Det var målarsoda och varmt vatten på en botten av aluminumfolie i diskhon.
Cacki / apr 22 2007 / 16:47
Målarsoda?? Bevare mej väl, är inte det för starka grejer? Har du provat själv Kenneth? Mitt gamla ärvda svartnade silver blir inte snygga av diskmedelskoket, så jag kanske skulle våga mej på sodan om jag bara får veta av någon som testat, så att det istället inte förstör silvret. Mitt tips fungerar bra för en vanlig "uppfräschningsputsning", det vet jag.
Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 22 2007 / 16:58
Så här gör jag: Koka upp 2 liter vatten. Tillsätt 2 tsk salt och 4 tsk bikarbonat. Lägg aluminiumfolie på botten i diskhon. Häll i blandningen och lägg i silvret som ska putsas. Folien drar till sig smutsen och silvret blir skinande rent. Skölj och torka.
Fritz / apr 22 2007 / 18:01
Fungerar bra, vill minnas grovt havssalt kan ersätta soda (behöver dessutom ej kokas, använd dock gärna varmt vattenledningsvatten för att lösa upp saltet);. Helt Ok, men silvret är svart igen inom en månad :-( Gör reklam, men försök få tag på Hagerty silverputs. Knogigt o.s.v. men resultatet håller i sej. Glöm inte att diska ur putsmedlet från sånt man stoppar i munnen/äter/dricker ifrån. Sorry, lätt och bra är en sällsynt kombination. -Fritz-
Ingmarie We / apr 22 2007 / 20:20
Hittade i närbutiken ett danskt silverputs som heter "Bistro". Man stryker på putsmedlet med trasa el svamp och sköljer sedan av det och torkar torrt. Väldigt lättvindigt, men varaktigheten är något kortare än med t ex "Häxan".
Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 22 2007 / 20:23
Om det är matsilver som sällan används så är det idé att lägga det i plastpåsar direkt efter diskningen. Sug ur luften och förslut, alldeles som när man fryser in bullar. Den syrefria miljön gör att silvret inte oxiderar.
Svante i Hisings Backa / apr 22 2007 / 21:31
Alla tipsen fungerar...allt handlar om att förflytta lite joner hit och dit. Ett tips till i raden, en dutt salt...krama en citron...lite aluminiumfolie. Jontransport. Funkar mycket bra på koppar också.
Helena EW / apr 23 2007 / 07:06
I tidningen Drömhem & trädgård r 3 2007 ger Jan Ribbhagen från Antikrundan följande rengöringstips! Silverdipp Fungerar bra på missfärgningar och om man snabbt vill ha upp glansen. Vinsyrametoden 1 msk vinsyra, 2 msk tvättmedel. Häll på en liter kokhett vatten. Läg i silvret och låt det ligga 5-10 minuter. Skölj och torka. Aluminiummetoden Lägg en stor bit aluminiumfolie i botten på en plastbalja eller plasthink. Lägg ner matsilvret och två nävar tvättsoda. Slå över hett vatten. När bubbeleffekten har upphört är silvret vitt och blankt igen. Skölj och torka. OBS! Gör inte detta på nysilver! Jag använder ofta Bistro och tycker att det är både bekvämt och bra! Speciellt till smycken. Liten blå burk innehållande putsmedel och svamp. Inte särskilt dyr heller... Redigerad 2007-04-23 07:06:35
Karin på Hultet / apr 23 2007 / 11:39
Aluminiumfolie i diskhon, spola i hett vatten och sätt ganska rejält med salt. Låt silvret ligga en stund, skölj av och torka. Så gör jag. Lätt som en plätt! Redigerad 2007-04-23 14:15:02
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons