Annons
Senast inloggade Johnny Harvey Inger P Cecil arndt
Annons

Kommer ni ihåg jordskor??

Bo
apr 28 2004 / 14 Kommentarer / 1887 visningar

De där skorna som lutade bakåt och som fanns på mångas fötter för en 20..kanske längre?...år sedan? Även på undertecknads! Faktum är att fast många ansåg att det var en hipp "fluga" och ett tecken på "grupptillhörighet", likt palestinaschalen, så har jag aldrig haft skönare skor! Gjorde underverk med min dåliga hållning och ryggproblem! Men..jag undrar nu-är det någon som vet om de finns kvar? Söker jag på nätet så får jag mysko resultat, och i en skohandel i Köpenhamn såg personalen ut som stora danska frågetecken när jag undrade. Medelåldern i butikker tycks numera inte överstiga de 20, så det kanske är naturligt. Men här finns väl folk som kommer ihåg??

Kommentarer

Anna C-K på Linderöd / apr 28 2004 / 09:25
Javisst! Det var i mitten på 70-talet väl? Tyvärr har jag inte sett skymten av något sånt sen dess........kanske specialbutiker med ortopediska skor kan ha nåt liknande? /Anna, som också var med när det begav sig
Sassa / apr 28 2004 / 10:18
Jag kommer också ihåg dem. Grymt fula. Tror det fanns en affär i Sthlm som hette Knulp som som sålde såna + jesusdojer. Sassa
Sanna, Stockholm / apr 28 2004 / 10:21
Ligger på Kungsgatan som förr, har en site under konstruktion (|http://www.knulp.se/|); och säljer typ samma sortiment som förr. Sanna
Ninnie i Ramlösa / apr 28 2004 / 11:20
Klart vi kommer ihåg Jordskorna! Underbart sköna när man vant sig, men dyra i förhållande till skor i allmänhet på den tiden. Som att vardra barfota längs en sandstrand! Älskar fortfarande, och for ever, mina Näbbstövlar från samma epok, som numera tyvärr bara blir använda några få dar per år på skidsemester. Det där med medelåldern i butiker börjar bli ett problem, ja! Hoppas Knulp kan hjälpa dig. De hade ju en mail i alla fall! Berätta om du lyckas! Undrar var jesussandalerna jag köpte där sist tog vägen?! Ninnie som blivit av med mycket i alla flyttar genom Sveas långa Rike!
KajsaK / apr 28 2004 / 18:43
Åh....Knulps alla träskor! Jag har två par kvar sedan 70-talet. Jag använder dem med andakt! Kajsa
Bo / apr 28 2004 / 21:49
Bra, jag har mailat, men det är ingen som kommer ihåg tillverkaren i Danmark??
Renate zon 4 / apr 28 2004 / 22:38
Jordskor som lutar bakåt?inte en susning vad det kan vara har aldrig hört talas om, de fanns kanske inte i Tyskland eller så hade de ett annat namn.Menar ni kanske platta trädsandaler med en remn långt fram sk.Jesuslatschen,gesundheitslatschen?sådana hade jag med men gillade dem inte./Renate
Ninnie i Ramlösa / apr 28 2004 / 23:46
Var dom danska?! Jag trodde de var tyska som allt annat så´nt, utom Ecco då förståss. I dessa hälsotider borde väl de återuppstå, om de nu somnat in! Ninnie som ska luska lite....
karin i laröd, HBG / apr 30 2004 / 21:30
....kallades/kallas de i Danmark....det är tyvärr allt jag vet om dom. Karin
Ulrika zon 7 / apr 30 2004 / 23:33
Min mamma hade ett par jordskor på 70-talet, men var hon hade fått dom ifrån det kommer jag inte ihåg. Lycka till i ditt sökande efter jordskorna. Men...om du inte hittar jordskor så testa Teva-sandaler, underbart sköna skor! Tycker iaf jag som använder dom på jobbet, och utomhus från maj till september ungefär...
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons