Annons
Senast inloggade Marianne i Knivsta LisaAOT Katarina zon 1 Monica z 4, Nässjö Bitte
Annons

När hjärtat hoppar över och slår dubbelslag

lenamari zon 1
okt 21 2010 / 22 Kommentarer / 4250 visningar

Jaha, inte trodde man att man skulle skriva en sån här fråga till ett Trädgårdsforum ;-) men varför inte, när det faktiskt finns en massa dold expertis härinne!

Jag är alltså orolig över mitt hjärta, som "hoppar över" slag då och då, och sen slår till, hårt, ett dubbelslag. Jag har Googlat om fenomenet och det kallar hjärtanerytmi tror jag, och ska vara ofarligt omän obehagligt.

Men. De senaste veckorna har jag dessa "skutt" ideligen, ibland kanske var 15:e sekund, hela dagarna!! Det är hemskt obehagligt även om jag inte blir yr eller något sådant och har inga bröstsmärtor. Det händer inte när jag motionerar t.ex. utan bara när jag tar det lugnt. Den där "extrasmällen" som hjärtat gör efter uppehållet, känns ända upp i halsen, som om hjärtat satt där!

Jag ringde läkare men det fanns inga tider att boka, utan isåfall skulle jag måste ta en akuttid som man kan få om man ringer tidigt på morgonen. Borde jag göra det? Tror ni...?

Jag gjorde en EKG för några månader sen och det såg helt ok ut, men då hade jag inte dessa hjärteskutt. Jag röker inte, har aldrig gjort - MEN har gått upp lite i vikt senaste året... Hrm.

Jag vet alltså att dessa anerytmier är ofarliga, men när det händer så ofta, ideligen!!

Usch så dumt av mig, naturligtvis ska jag besöka läkare! Jag ringer i morgon bitti .... tror jag...

Kommentarer

lenamari zon 1 / okt 21 2010 / 14:56
Arytmi heter det, inget annat! :-)
Monica M zon 4 / okt 21 2010 / 15:05
Naturligvits ska du gå till doktorn och be att dom kollar upp saken. Om inte annat så för att få ett lugnande besked för dig själv. Det är inte bra att gå och oroa sig. Som du skriver, så är de flesta rytmrubbningar, helt ofarliga. Men eftersom du upplever att det ökat senaste tiden är det självklart du ska kolla upp det.
Yvonn i zon 4-5 / okt 21 2010 / 16:34

Så hade jag det i vintras efter en stressig period. Jag försökte stå ut i två månader men sen blev jag så rädd när det accelererade såsom du beskriver. Läkarbesöket var lugnande. Inget farligt EKG normalt. Man får vänta ut det för det går över av sig självt. Men VÄLDIGT obehagligt. Läkaren sa att det är dubbelslagen man känner och att det inte hoppar över ett slag, det bara känns så. Man bör fundera över sin livssitution, stress är vanligaste orsaken. Jag sa upp min tjänst och sen dess har jag endast haft besvär nån enstaka gång. 

Simma lugnt.

Rauno / okt 21 2010 / 17:11
Hjärtproblem kan vara knepiga. Jag vet inte hur gammal du är. Om du har extra vätska i kroppen - i fötterna är det lättbotad men om du lägger dig på ryggen vid sovdags och får lätt hosta? Jag vill helst inte ge svar här men om du vill ha grundligare svar så maila mig. Vid hård stress eller överanträngning kan man lätt få hjärtproblem som kan vara övergående men det ska alltid utredas. Jag minns alltid grannen som fick hjärtinfakt och med ren tur klarade sig - han gick ner i vikt 30 kg, inte en enda "nitro" på 15 år, detta kallar jag för ett mirakel!
Maij i Västerbotten zon 5-6 / Zon 5 - 6 / okt 21 2010 / 18:55

Lenamari, gå till läkare för utredning!! Då det gäller hjärtat ska man inte nöja sig med "gissningar" och ord som "förmodligen". Det finns bla möjlighet att göra längre tids mätningar genom bärbara avläsare osv. Lycka till! Kramar o glada hälsningar från Maij som tyvärr har negativ erfarenhet av 'gissningar'

Rauno / okt 21 2010 / 19:11
Jag säger som Maij att ett sk onödigt besök kan vara livet värt!
kerstin z 5-6 / Zon 5-6 / okt 21 2010 / 19:25

Gå genast och ta ett EKG, det kommar antagligen att vara helt normalt, men det är viktigt

Även jag gissar på stress.Vilket kan motverkas på många sätt förstås.

När du vet-om det är stress eller annat blir det bättre bara av det.

Kram K

Anette på Boäng / okt 21 2010 / 19:43

Jag har haft precis likadant i perioder. Det blir värre på vintern när man är mycket inomhus, påverkas av kaffe, alkohol, stress, inaktivitet och annat. Så motion, mindre ller inget kaffe, mindre stress och ingen alkohol innan sängdags (trist när man gillar ett glas rött på kvällen ;) hjälpte för mig.
Jag hade perioder med över 165 slag minuten och sån där haltande rytm som du beskriver. Jag fick gå med registrering ett dygn, det var bra, för då fick man liksom svart på vitt att man inte inbillade sig allt.
Nu har jag betablockerare att ta om det blir för jobbigt, men jag har lyckats hålla det i schack med metoden ovan.

Anette på Boäng / okt 21 2010 / 19:44
Nu vet jag ju inte hur gammal du är, men i mitt fall misstänker jag att det har med åldern att göra också ;) (50)
Annika i norra Uppland / okt 21 2010 / 22:28

Jag hade samma problem förrförra vintern. Det började med att hjärtat "blurpade till" då och då men sen blev det allt oftare och när det var som värst så var ungefär vart tredje slag "felaktigt". Jag visste inte alls vad det var, för det känns ju inte som att hjärtat tar dubbla slag utan som att det typ gör en kullerbytta i bröstet. Den dagen det var som värst åkte jag in till akuten efter jobbet och de tog massor av prover och kollade mitt EKG under ca en timme. Allt såg jättebra ut och jag blev informerad om att det var dubbelslag och att det var helt ofarligt. Alla får dubbelslag emellanåt, men en del kan få det i högre grad. Stress, nån infektion eller högt saltintag har jag för mig kunde orsaka dubbelslag. Jag har tyvärr rätt så lätt för att bli stressad, så förmodligen var det orsaken i mitt fall. Annars så tränar jag mycket och äter hyfsat sunt, jag röker inte och är väldigt måttlig med alkohol. Så det fanns inget sånt att "skylla på".

Men som de andra redan sagt - just när det gäller hjärtat bör man alltid kolla upp det, även om man anar att det är nåt helt ofarligt. Hjärtat är ju liksom inget man chansar med. Jag brukar aldrig uppsöka läkare, men när hjärtat betedde sig konstigt, då tyckte jag ändå det var bäst att kolla upp saken.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti