Annons
Senast inloggade gullvivan (Zon 5) Johnny Rikke Ninnie i Ramlösa Rolf i Västmanland
Annons

Tänkte köpa gåstavar......

Mia i Mälardalen zon 2
apr 01 2006 / 10 Kommentarer / 698 visningar

och funderar på om nån har tips och råd om stavarnas längd osv. Ska staven t.ex. gå till armhålan eller finns det några andra "regler"? Vad brukar de kosta?

Kommentarer

Ingrid z 5 / Zon 5 / apr 01 2006 / 11:57
Litet info finns här: |http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2898&a=184921| Sen brukar försäljarna i sportaffären vara duktiga på råd om stavlängd. Jag fick bra service när jag köpte mina. Priserna varierar som alla andra sportartiklar.
L8 i Borås / apr 01 2006 / 12:08
Stavarna ska vara 0.72 x din längd. Är du 170 blir det alltså 122 cm = 120 cm långa stavar du köper. Det är viktigt att du inte har för långa stavar. Det finns ju hopfällbara stavar som är bra om man ska ta med sig dom. De jag har kommit i kontakt med har tyvärr haft en tendens att "sjunka ihop" av sig själva när man går med dom. Kanske har det kommit bättre modeller nu. Det finns oxå olika modeller på "öglan" (där du trär in handen);. Den nyare, större modellen som du fäster med ett kardborrband, ger ett mycket skönare stöd för handen. Stavgång är härligt och ger jättebra träning! Hälsar L8
Rauno / apr 01 2006 / 13:12
Jag har mycket erfarenhet om stavgång. Har man inga ryggbesvär ska man ha ganska lågt läge. Har man ryggproblem ska man ha mycket högre stavar att man får hjälp av dem när man går. Priserna varierar mycket. Jag köpte sist dyra stavar på Intersport men jag är nöjd- de väger nästan ingenting. Jag har sett mest gamla tanter som har lämnat sin rollator och handlar på Konsum i sin ryggsäck- de har verkligen bra rygghållning.
Åsa S / apr 01 2006 / 16:05
Jag har teleskopstavar som jag använder max en gång i veckan och de verkar inte sjunka ihop som många säger, vilket är förvånande för jag köpte dem billigt(99kr tror jag); på Lidl bara för att se om gåstavar var något för mig.
Hannele, Hisingen / apr 01 2006 / 19:24
heter dom ju. :); Sonen lärde mej, hur man ska gå; höger fot fram och vänster arm bak, vänster fot fram och höger arm bak, alltid motsatt.
L8 i Borås / apr 01 2006 / 21:39
För annars går du passgång. Som en kamel (är det väl?);, eller en afganhund. Och det vill du väl inte? Hälsar L8 PS: Att man skulle ha längre stavar för att man har ont i ryggen har jag däremot aldrig hört.
Rauno / apr 02 2006 / 06:46
Jag är ryggopererad nyligen och bytte kryckorna mot stavar i högläge. Det är klart om man inte har ont i ryggen ska man ha rätt höjd.
Irene i Enskede / apr 02 2006 / 16:23
Tänk på att handtagen ska vara bekväma att hålla i. Jag trivs bäst med rätt "tjocka" handtag att hålla i. Mina stavar, inköpta på Biltema är teleskopmodell men brukar hålla sig på den höjd jag ställt dem. Jag valde sådana för att kunna pröva mig fram till bekväm längd. Jag är 178 cm lång och har bestämt mig för att 122 cm gåstav passar för mig. Hälsningar Irene
Mia i Mälardalen zon 2 / apr 02 2006 / 21:10
Vad härligt att så många gav mig tips. Nu är det bara att besöka en sportaffär! : );
Rauno / apr 03 2006 / 11:03
Jag tänkte bara påminna om att man kan köpa sk gummifötter på sina stavar om man går på asfalt. Jag köpte mina senaste stavar på Intersport med gummiploppar och är mycket nöjd. Dyra var dem men jag är nöjd. Tänk att i Finland har de sålts över 20 år- här kan man fortfarande höra kommentarer att man inte är klok om man använder stavar på sommaren.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons