Läste att Eva Dahlgren dissade....Vad menas med det? Nytt ord som vi inte använder här.
Varför vill du anmäla?
Din anmälan är nu skickad. Tack!
samt,
att såga någonting
att välja bort, avslå, spola. Även ofta om relationer.
att medvetet såra någon
enligt samma källa.
Det tycks finnas lite olika förklaringar till bakgrunden. I ett annat slanglexikon på nätet hittade jag förklaringen att det kom från det engelska disconnect. Det skulle ha kommit in via internet som en beteckning på att man blev avvisad eller inte kunde komma in på en viss hemsida. Där ges betydelsen avvisa, förkasta. Så har jag nog uppfattat att det vanligen används i dag.
Första gången jag träffade på det var faktiskt här på forumet för många år sedan. Vi fick in en ny ung medlem, Andreas i Uppsala, som var 14 år tror jag och mycket självsäker. Han började sin bana med att tycka att jag "dissade" honom, när jag ställde mig tveksam till möjligheterna att odla palmer i stora delar av sydsverige. Jag och mina generationskamrater var gamla och konservativa och förstod inte ungdomens friska radikalitet. Första gången tror jag, som jag blev kallad konservativ, så jag minns detta väl. Jag blev väl lite störd av det kan tänkas! Andreas kämpade på och odlade ohärdiga saker med viss framgång men försvann sedan härifrån. Han kanske fick andra intressen.
Numera är det där med motsatserrna "hiss" och "diss" rätt vanliga. Det hittar man ofta i Göteborgs-Posten som kortrecensioner av olika företeelser. Mest är det på sportsidorna och nöjessidorna. Rätt slagkraftigt tycker jag - trots min konservatism!!!
Ja, det är inte helt enkelt att följa modet i ordbruk. Jag själv var som ett frågetecken när min bror på åttiotalet, sa att han skulle mingla.
Vaa, betyder det? Jag fick en förklaring men det kändes obekvämt att inte hajja på en gång!
Lite roligt tycker jag att det är med dessa nya ord. Inte för att själv använda men för att höra och känna efter.
Kan du motstå dessa urläckra vildpelargoner? Allt om Trädgård erbjuder ett paket med fyra olika lättskötta kvalitetspelargoner upp till 30 % rabatt på ordinarie pris.
Nu upprepar vi förra årets succéresa till Toscana. Med ett uppdaterat program har du nu möjlighet att uppleva Toscanas ljuvliga trädgårdar, underbara landskap, pittoreska stadsmiljö och kulinariska kök tillsammans med Allt om Trädgård.
Noga utvalda produkter av redaktionen med premiumpriser för våra prenumeranter.
Hur funkar urban odling? Vi odlar för hälsa, miljön, biologiskt mångfald och försköning av grå platser. Vi odlar på små ytor, i container, på vertikalen, och ibland på lånade ytor. Du behöver inte ens bo i stan för att delta i diskussionerna. Urban odling berör alla.
Res med Allt om Trädgård på en drömresa till New York! Upptäck stadens gröna sidor, som det upphöjda gröna stråket the High Line, takodlingar med grönsaker, berömda parker, men också det klassiska New York med shopping och sevärdheter.