Annons
Senast inloggade
Annons

Behöver lite tröst

Vera
aug 08 2012 / 19 Kommentarer / 172 visningar

Hybris straffar sig själv. Ni vet  hur mycket jag  önskade  kristal klar vatten? Det jag inte har berättat att jag noggrant tvättade  varje liten hink av  ärtsingel som skulle till dammen. Vatten var klar så att jag kunde se till bottenhålla, stenarnas skiftningar var tydliga. Men det tar  låg tid att tvätta så mycket singel för att täcka hyllor..

En stund sedan, blixt kommande åska och stört regn av  maxi  storlek sköljde sandjord från slänten ovan dammen rakt in i dammen. Inte så mycket  att det  vore någon jordskred men tillräckligt att dammens vatten är jordfärgad, totalt grumlig och stränderna delvis sockrade med sand(jord?).  

Att detta kunde hända tänkte jag på under den gångna året  och  täckte  slänten med  presenning och allt gick bra. Nu rensade jag slänten och planterade geranium för att täcka  slänten med geranium i stället för ogräs. Ovan  beskriven disaster skulle gå att förhindra men jag  släppte uppmärksamhet och bevakning. Blev helt enkelt lite för säkert på att allt är  under kontroll. Det var det inte och nu får jag  försöka åtgärda så långt det går och anpassa mig till resten.

Försöker nu att genast anlägga Annas flexibla approache, lätta på sinnet genom att berätta och tänker inte få nervsammanbrott för en bit av krossad dröm.  Lite less är jag nog.

Nu överväger vi  att antingen tömma lite av den grumliga  leriga/sandiga vatten eller att avvakta och se om det   lägger sig på botten. Synpunkter och råd mottas gärna. 

Kommentarer

katarinah Z3 / Zon 3 / aug 08 2012 / 16:01

Stackars Vera!

Ja det är mycket trst att ha lagt ner en massa jobb som sedan går upp i rök!

Ja du vet vad jag kommer råda till, men jag säger det ändå.

Låt det vara.

Jorden kommer sjunka och kan kanske  till och med vara bra för näckrosorna och annan flora och fauna..

Vera / aug 08 2012 / 17:14

Det var exakt det jag behövde  höra Katarinah. Om jag  har tur då ska  jord sedimentera  i djuphåla och det vore  bra för näckrosor. Kan alltid lägga lite större (3-5 cm) stenar ovanpå. Förmodligen  blir det sediment även på hyllor och då får jag avvakta och se.

Egentligen kan jag  vara tacksam för att det hände medan vi  var på platsen och inte borta flera  regniga dagar. Då kunde vi hitta en av lera fylld damm. Nu hade vi en rinnande lerig bäck rakt in i dammen och hann agera någorlunda (???) snabbt. Det löjliga är att jag var väl medveten om  risken och hade  hindrat sådana  händelser tidigare, hade en plan för  avrinning av stört regvatten. Men just nu så "glömde jag".

Tänkte på dig och flera andra  forumister eftersom ni förstår och det är alltid upplyftande. Bara att  samla sig och fortsätta. Som tur är vi friska så ingen gnäll. Säger jag till mig själv bestämd. 

Claes Sörmland / Zon 3 / aug 08 2012 / 17:50

Vilken dramatik du har i trädgården. Fast det här har varit en sommar med många och rejäla regn. Jag har t ex haft låga delar av trädgården översvämmad två gånger detta år men nu tar dränering hand om det problemet.

Jag tror också dammen klarnar med tiden. Det är bara tt luta sig tillbaka och sen sedimenterar partiklarna - det kan ta några veckor men till slut så klarnar det.

kerstin z 5-6 / Zon 5-6 / aug 08 2012 / 17:56
Sand är det enda jag har på botten av min damm..Hämtad här i närheten i sandtag, inte sköjd inte tvättad.Satt mina näckrosor i den sanden för 15 år sedan ..Gumligt vatten hör till de 2 första säsongerna av damm.För guds skull byt inte ut vattnet! då får ni börja om från ruta ett..
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / aug 08 2012 / 21:48
Lyssna på de kloka ovan, det är ingen katastrof alls. Om det hade varit en massa jord som rasat ner så hade läget varit ett annat. Men jag tvättade inte mitt grus/singel och det har gått bra ändå. Sen tror jag att du av en massa olika skäl kommer att få ge upp idén om kristallklart vatten i dammen. I alla fall om du vill ha växter och djurliv i den. 
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / aug 08 2012 / 21:53
Ser nu att det lät väl "hårt" det jag skrev ovan. Såklart att jag förstår att du är ledsen och arg för att du inte hindrade det du visste skulle kunna hända. Särskilt som du lagt ner så himlans massa jobb på att få det som du vill. Så jag både lider med dig och tänker att det kommer att bli bra i alla fall. Tröstekram!
Vera / aug 08 2012 / 23:18

Eva, Kerstin, Claes, jag tänker göra som ni säger, inte byta vatten i dammen. De är inget fel på vatten,  det är jord som har sköljts in i dammen som  ligger ovanpå  den tvättade (grr) singel som grumlar vatten.. Den får jag inte bort genom byte av vatten  kanske om jag lyfter  örtsingel inkl jord och tvättar den igen. Vilket jag inte tänker göra. Förhoppningsvis kommer jorden sedimentera så småningom. 

Det trista är att tills några timmar sedan innan jordras då hade jag kristallklar  om än lite te färgad vatten. Kunde se varje sten i bottenhålla.  

Eva, du är inte för hårt, du har rätt att jag skulle så småningom ändå vara tvungen att  acceptera  att det inte går att ha  kristal klar vatten mitt i en skogsbacke med  massa frön, blad och annat som hamnar i dammen. Nå ja, nu får jag sluta  gräma mig och jobba med  dammens omgivning i stället för att tvätta ärtsingel och drömma. Det borde jag har gjort  innan och då skulle inte jorden sköljas in i dammen.

Oj vad jag mal om och om igen. Ursäkta, jag  bara avreagerar mig. Tack för era kloka stödjande ord. 

Vera / aug 09 2012 / 02:28
Försöker  ta in bild efter jordskred
Vera / aug 09 2012 / 02:29
Och bild från juni. Igår innan "jordskred var det MYCKET snyggare.
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / aug 09 2012 / 08:54

Jag förstår att du grämer dig och det är OK att älta. Jag ser ju också att det var så fint innan "skredet". Hoppas att det lägger sig snart. 

Om du verkligen, verkligen vill ha bort det så finns det dammsugare men det verkar som ett jättejobb förutom att dammsugaren ju kostar en slant. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons