Hybris straffar sig själv. Ni vet hur mycket jag önskade kristal klar vatten? Det jag inte har berättat att jag noggrant tvättade varje liten hink av ärtsingel som skulle till dammen. Vatten var klar så att jag kunde se till bottenhålla, stenarnas skiftningar var tydliga. Men det tar låg tid att tvätta så mycket singel för att täcka hyllor..
En stund sedan, blixt kommande åska och stört regn av maxi storlek sköljde sandjord från slänten ovan dammen rakt in i dammen. Inte så mycket att det vore någon jordskred men tillräckligt att dammens vatten är jordfärgad, totalt grumlig och stränderna delvis sockrade med sand(jord?).
Att detta kunde hända tänkte jag på under den gångna året och täckte slänten med presenning och allt gick bra. Nu rensade jag slänten och planterade geranium för att täcka slänten med geranium i stället för ogräs. Ovan beskriven disaster skulle gå att förhindra men jag släppte uppmärksamhet och bevakning. Blev helt enkelt lite för säkert på att allt är under kontroll. Det var det inte och nu får jag försöka åtgärda så långt det går och anpassa mig till resten.
Försöker nu att genast anlägga Annas flexibla approache, lätta på sinnet genom att berätta och tänker inte få nervsammanbrott för en bit av krossad dröm. Lite less är jag nog.
Nu överväger vi att antingen tömma lite av den grumliga leriga/sandiga vatten eller att avvakta och se om det lägger sig på botten. Synpunkter och råd mottas gärna.
Varför vill du anmäla?
Din anmälan är nu skickad. Tack!
Stackars Vera!
Ja det är mycket trst att ha lagt ner en massa jobb som sedan går upp i rök!
Ja du vet vad jag kommer råda till, men jag säger det ändå.
Låt det vara.
Jorden kommer sjunka och kan kanske till och med vara bra för näckrosorna och annan flora och fauna..
Det var exakt det jag behövde höra Katarinah. Om jag har tur då ska jord sedimentera i djuphåla och det vore bra för näckrosor. Kan alltid lägga lite större (3-5 cm) stenar ovanpå. Förmodligen blir det sediment även på hyllor och då får jag avvakta och se.
Egentligen kan jag vara tacksam för att det hände medan vi var på platsen och inte borta flera regniga dagar. Då kunde vi hitta en av lera fylld damm. Nu hade vi en rinnande lerig bäck rakt in i dammen och hann agera någorlunda (???) snabbt. Det löjliga är att jag var väl medveten om risken och hade hindrat sådana händelser tidigare, hade en plan för avrinning av stört regvatten. Men just nu så "glömde jag".
Tänkte på dig och flera andra forumister eftersom ni förstår och det är alltid upplyftande. Bara att samla sig och fortsätta. Som tur är vi friska så ingen gnäll. Säger jag till mig själv bestämd.
Vilken dramatik du har i trädgården. Fast det här har varit en sommar med många och rejäla regn. Jag har t ex haft låga delar av trädgården översvämmad två gånger detta år men nu tar dränering hand om det problemet.
Jag tror också dammen klarnar med tiden. Det är bara tt luta sig tillbaka och sen sedimenterar partiklarna - det kan ta några veckor men till slut så klarnar det.
Eva, Kerstin, Claes, jag tänker göra som ni säger, inte byta vatten i dammen. De är inget fel på vatten, det är jord som har sköljts in i dammen som ligger ovanpå den tvättade (grr) singel som grumlar vatten.. Den får jag inte bort genom byte av vatten kanske om jag lyfter örtsingel inkl jord och tvättar den igen. Vilket jag inte tänker göra. Förhoppningsvis kommer jorden sedimentera så småningom.
Det trista är att tills några timmar sedan innan jordras då hade jag kristallklar om än lite te färgad vatten. Kunde se varje sten i bottenhålla.
Eva, du är inte för hårt, du har rätt att jag skulle så småningom ändå vara tvungen att acceptera att det inte går att ha kristal klar vatten mitt i en skogsbacke med massa frön, blad och annat som hamnar i dammen. Nå ja, nu får jag sluta gräma mig och jobba med dammens omgivning i stället för att tvätta ärtsingel och drömma. Det borde jag har gjort innan och då skulle inte jorden sköljas in i dammen.
Oj vad jag mal om och om igen. Ursäkta, jag bara avreagerar mig. Tack för era kloka stödjande ord.
Jag förstår att du grämer dig och det är OK att älta. Jag ser ju också att det var så fint innan "skredet". Hoppas att det lägger sig snart.
Om du verkligen, verkligen vill ha bort det så finns det dammsugare men det verkar som ett jättejobb förutom att dammsugaren ju kostar en slant.
Kan du motstå dessa urläckra vildpelargoner? Allt om Trädgård erbjuder ett paket med fyra olika lättskötta kvalitetspelargoner upp till 30 % rabatt på ordinarie pris.
Nu upprepar vi förra årets succéresa till Toscana. Med ett uppdaterat program har du nu möjlighet att uppleva Toscanas ljuvliga trädgårdar, underbara landskap, pittoreska stadsmiljö och kulinariska kök tillsammans med Allt om Trädgård.
Noga utvalda produkter av redaktionen med premiumpriser för våra prenumeranter.
Hur funkar urban odling? Vi odlar för hälsa, miljön, biologiskt mångfald och försköning av grå platser. Vi odlar på små ytor, i container, på vertikalen, och ibland på lånade ytor. Du behöver inte ens bo i stan för att delta i diskussionerna. Urban odling berör alla.
Res med Allt om Trädgård på en drömresa till New York! Upptäck stadens gröna sidor, som det upphöjda gröna stråket the High Line, takodlingar med grönsaker, berömda parker, men också det klassiska New York med shopping och sevärdheter.