Annons
Senast inloggade
Annons

Någon anna som köpt en korg med fyra?

katarinah Z3 / Zon 3
sep 05 2012 / 19 Kommentarer / 201 visningar

Puh nu har jag akuthandlat vattenväxter på Bauhaus, utan att veta vad jag köpt, i princip.

Det var halva priset.

Köpte en liten vit näckros: Tetragona

Och så en korg som innehåller en lilja(iris?), ngt gräsaktigt, ngt lågt fluffigt och en kabbeleka.

Nu är jag nyfiken på vad det är. Säkert är det samma korg med fyra växter som sålts av alla säljställen, så chansen är stor att någon annan i forumet handlat och vet mer.

Hoppas att det inte är en vanlig gul svärdslilja och gul kabbeleka och vanlig starr som jag har fullt av i egna kärret.

Näckrosen kostade 75 och korgen 124.50 efter rabatten var dragen

Sedan köpte jag två små krukor med "vattenväxter" av starrutseende och irisutseende á 15 kr stycket.

Märkligt att de inte sätter ut namn.

Undrar hur jag ska göra med korgen: den är sprängfylld. Borde kanske klippa sönder den för att inte skada rötterna

Kommentarer

katarinah Z3 / Zon 3 / sep 06 2012 / 15:41
katarinah Z3 / Zon 3 / sep 06 2012 / 15:44

"Ursprung: Finland

Djup 30-60 cm

Blommans storlek 4-8 cm

Starkväxande för att vara en dvärgsort

Mycket lättskött

Mellan gröna dekorativa blad"

http://www.pondteam.se/svenska/produkter/naeckrosor/vita-naeckrosor/nymphaea-tetragona.aspx

Jag är mycket nöjd!

Vera / sep 07 2012 / 00:05
snygg och speciell näckros katarinah. dem andra växter vet jag inget om.  jag har    fortfarande få vatten växter. två av dessa verkar inte må bra. god natt. kommer att skriva mera imorgon.
katarinah Z3 / Zon 3 / sep 07 2012 / 12:33

Jag ska fota den där korgen så får ni se. Men det dröjer innan jag kan göra det. Ska resa bort ett slag.

Eftersom näckrosen är starkväxande ser jag fram emot att få dela med mig till er kära forumvänner snart, dvs om ca 1,5 år.

Vera / sep 08 2012 / 06:38
trevlig resa katarinah och kom tillbaka i ordning. det blir lite tum här utan dig.
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / sep 08 2012 / 23:14
Jättefin! Men kan man inte misstänka att en näckros inköpt på Bauhaus är den vanliga M albida som de varnar för i länken. Fast den är ju fin den med.
katarinah Z3 / Zon 3 / sep 11 2012 / 09:16

Tack Vera :-)

Nu är jag tillbaks i ordning, bara med skav- och skrubbsår. Vi vandrade upp för alpen: skavsår, och cyklade ner: skrubbsår (Min cykelsadel lossnade och sjönk ner, jag tappade balans och fattning och panikbromsade, vilket är lika med liten flygtur)

Eva: jag har för migatt den alla växter var från "vattenliv" och därmed kanske OK (?) Ska kolla märkningen.

Vera / sep 11 2012 / 13:00
välkommen tillbaka. hoppas att du inte  har några brutna led  från flygturen? kan rapportera att arbetsoförmåga efter ev skador kombinerad med stora planer, ambitioner och arbetslust är ytterst frustrerande.
katarinah Z3 / Zon 3 / sep 11 2012 / 15:00

Tack! nej inget brutet. Gör lite ont att hosta och är ledbruten, men inget att oja sig över. Det gick sämre  för en kollega som också vurpade. Han bröt nyckelben och stukade tumme.

Längtar nu efter att komma hem från jobbet och kunna fota mina vattenväxter så ni får se.

katarinah Z3 / Zon 3 / sep 11 2012 / 22:58
tog ett gäng bilder.alla blev kolsvarta. min kamera är inte vad den har varit. återkommer
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons