Annons
Senast inloggade katarinah Z3 Eva i Roslagen zon 3 Kenneth K i Göteborg Fredrik i Gröndal Cecil
Annons

Det knoppas!

påskalla zon 1
sep 09 2013 / 10 Kommentarer / 563 visningar

"Den vår de svage kallar höst......."
Än är det ju sommar, men det kanske blir ändring i morgon.
Många rosor fortsätter att blomma, om än inte så häftigt. Den enda som inte helt tror på höst och kyla är Rosarium Uetersen, som är full med både blommor och knoppar. Här en alldeles fräsch nykomling.

Nevada har ju en andra blomning så här års och knopparna är vackrast. Den utslagna blomman håller inte så länge.

Knoppen på Blue for you kan man väl verkligen kalla daggfräsch rosenknopp?

Kommentarer

Mariehem i Skåne z 1-2 / sep 09 2013 / 09:21
Härliga rosor du har!
Inte har min Rosarium U tänkt blomma om nu. Kanske har den inte fått nog med gödning nu heller...
Däremot har jag några andra som kommer med nya knoppar. Om jag hinner så ska jag lägga in litet bilder senare idag.
De flesta rosorna utanför innergården blir ideligen betade av rådjur, så knopparna hinner aldrig slå ut. :-(
En dag hade jag till och med ett rådjur som kom längst in på gården också. Gissa om jag for ut som en raket! Våran gårdskamera tog den här bilden.
påskalla zon 1 / sep 09 2013 / 09:42
Oj, det var en närgången en! Visst blir man lite bindgalen, när de kommer in och betar av de lovande knopparna!
Min man promenerar varje morgon vid 6-tiden och han möter ofta rådjur inne i samhället. Vi har planterat en thujahäck mot gatan, men den lär aldrig bli tät och fin, för rådjuren fejar hornen mot de smala stammarna. Tack och lov gör de sällan någon skada i trädgården f.ö. (peppar, peppar!!)

Här en bild på min numera "uttjatade" Rosarium U.
Rolf i Västmanland / Zon IV / sep 09 2013 / 12:24
Din Rosarium U är en riktig drömros! Som lär förbli en dröm för mig.

Så jobbiga rådjuren verkar vara hos er båda. Här har inte stammen hämtat sig efter åren med lodjur och det är jag bara tacksam för. Så här års är det älg som oroar. Det är förstås äpplena som lockar och jag har ett par rabatter som ligger till så att älgen gärna kliver runt där för att komma åt äpplen på angränsande träd. Det är litet skrämmande att gå ut när det blivit mörkt och höra dunkandet i marken när älgen springer undan några meter.
påskalla zon 1 / sep 09 2013 / 12:39
Älgar verkar ju inte heller vara något trevligt sällskap i trädgården! De är stoora och jag förstår att det är lite skrämmande att höra deras tunga fotsteg i mörkret!

Har ni vildsvin uppe i era skogar också?
Här finns de i utkanten av samhället och det vore ju en mardröm att få in dem i trädgården!
Rolf i Västmanland / Zon IV / sep 09 2013 / 15:04
Jodå, grisar finns här också. För några år sedan var de inne på tomten och bökade upp gräsmattan (men inga rabatter tack och lov). Men nu håller de sig i skogen eller på grannens havreåker. Vintertid ser jag på spåren i snön att de passerar grusvägen 100 m från tomten varje natt. Hoppas de håller det avståndet i fortsättningen också.
påskalla zon 1 / sep 09 2013 / 16:53
Hoppas de fortsätter att hålla säkerhetszonen på 100 m! Tillräckligt nära!
Men det verkar som grisarna "bara" bryr sig om gräsmattor när de ger sig in i trädgårdar. Illa nog! Även om vi skulle behöva anlägga en ny gräsmatta:-)
Eloise / Zon 3 / sep 09 2013 / 18:45
jag älskar verkligen när det höstas och rosorna visar sitt genuina sinne ...;) de som återblommar.
De lyser ikapp med höstfärgerna.
Mina nya bourbons tillsammans med Laguna är bäst just nu - och en o annan Austin förstås :)
liliane / sep 09 2013 / 18:50
Visst är det härligt med knoppar som öppnas. Men somliga vill inte, trots vackert ochvarmt väder. Det tycks vara för vått på nätterna eller något annat. Fina bilder du visar.
Rolf i Västmanland / Zon IV / sep 09 2013 / 23:55
Mycket vackra allihop Eloise.
amaturen / sep 19 2013 / 10:12
Vilka fina rosor och vilka fina bilder!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons