Annons
Senast inloggade Magnus i E-tuna Johnny Kenneth på Söder Fredrik på Munsö Marianne i Knivsta
Annons

Hur gödslar jag mina rosor?

Leena Mariestad
jun 12 2009 / 8 Kommentarer / 1350 visningar

Mina nyaste rosor (3 x Eglantyne, 3 x Summer Song) planterades i april i fet, härlig rosjord i 80 cm djupa gropar med bra dränering på botten. Då fick de en näve benmjöl blandad i planteringsgropen.

NÄR ska jag gödsla och med VAD? Jag har en säck med hönsskit och specialgödsel för rosor. Förut har jag bara slängt lite ett och annat i jorden och myllat ner, men dessa austinrosor vill jag vara extra noga med.

Jag minns inte vem det var som tipsade om att gräva ner bananskal och kaffesump runt rosorna. Kan man göra detta under hela säsongen, och hur ofta?

Jag har odlat rosor i många år, har inte förlorat någon ännu, men jag vill ha den ultimata skötseln från och med nu, och därför vänder jag mig till er som är rosproffs!

Kommentarer

Ginny / jun 12 2009 / 10:23

Jag vill också veta det ultimata sättet för mina 3 x Mary Rose som är nyplanterade.Jag hade stora gropar i ny jord med lite kalk och lera och bottnade med kompost och välbrunnen hästskit. Det var för en månad sedan.

Ginny

Eloise / Zon 3 / jun 12 2009 / 10:33

Organisk/vegetabilisk mineralgödsel för rosor, skaffade jag när jag var på plantskolan för att köpa kossa på påse. Det ser ut som pellets. Gödslas 2 ggr/säsong, gödsling nr 2 ska vara mitten på juni-mitten på juli. Den organiska delen består bl a av vinass(?) en biprodukt vid vintillverkning. 

tjaa, den är lätt att mylla ner. Jag får rapportera hur det blir, det verkar ju inte så klimatsmart kanske (transporter) - men lätthanterligt var det! 

Leena Mariestad / jun 12 2009 / 10:45

Min rosgödsel är också i pellet-form, men jag undrar om den är det bästa alternativet...

Annica B i Borås / jun 12 2009 / 11:05

Jag använder benmjöl (en näve per buske, närmare 2 nävar till mina största buskmonster) och en skyffel kogödsel från påse till varje ros. Orkar oftast inte mylla ner - eftersom jag lägger kogödseln ovanpå så känns det nästan som överkurs. Jag vattnar alltid efter om det inte är regn, så då åker ju gottigheterna ner i jorden ändå :) Kogödseln innehåller ju lite näringsämnen men jag har den mest som jordförbättring, så det är benmjölet som är själva näringen. Godis för rosor. Har tidvis använt Chrysan det är ju baserat på benmjöl men med lite andra gottigheter tillsatt, dock svårare att få tag i till bra pris häromkring.

Gör detta vid beskäring i musörontider och vid midsommar.

BORDE gödsla med höstgödsel någon gång i augusti också, tänker det varenda år, men det har ännu inte blivit av.

Leena Mariestad / jun 12 2009 / 12:00

OK.. Benmjöl som näring och koskit som jordförbättring... med andra ord, ungefär som jag alltid gjort. Borde man inte gödsla remonterande rosor med något extra efter midsommaren?? Benmjölet är iofs långtidsverkande, men...

Alla de råd man läser om i tidningarna och på nätet gör en förvirrad. Benmjöl ger jag både till rosor, pioner och klematis. Rhodogödsel till surjordsväxter. Har jag köpt en burk rosgödsel helt i onödan? Vill inte ha gula löv och brända kronblad pga övergödsling... Kan jag ge en dos av denna gödsel efter midsommaren, eller ska jag lita på det att den benmjöl jag strödde i planteringsgropen räcker hela säsongen?

Leena Mariestad / jun 12 2009 / 12:17
En gång läste jag om "hönsbajste", dvs en näve hönspellets i en 10 liters kanna vatten, rör om, låt stå och vattna. Men hur ofta? Vilka plantor?
Annica B i Borås / jun 12 2009 / 12:56
Jag gödslar inte i juli eller senare. Om man vill ha en extra gödning för remonterande så tror jag att det som kallas "höstgödsel" är bra, det är inte så kväverikt och gör så att rosorna avmognar bättre på hösten och inte blommar på ända till frosten. Men som sagt - jag har varit för lat att testa själv. Men vänta bara tills i höst..... :)
Leena Mariestad / jun 12 2009 / 13:38

Jag har Algomins Ekologiska i garaget, och jag förmodar att den kan även användas som höstgödsel. Jag gav perennerna en dos i våras. Jag ska köra med "benmjöl+påsko" precis som du, då får väl mina nya bebisar allt de behöver för att trivas!

TACK, Annica!!!    :o)

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons