Annons
Senast inloggade Ulrika M Birgitta i Hensmåla Johnny Marianne i Knivsta Vissi
Annons

Novis på rosskötsel behöver råd.

Ingrid z 5 / Zon 5
apr 03 2011 / 6 Kommentarer / 488 visningar

Nu när min nya trädgård tinar fram ser jag en risig, förvuxen rad av gammaldags nyponrosor. Är det rosa rugosa eller vad heter de?
(Jävulskt taggig och stora rosa blommor som doftar starkt)

Rosorna behöver en kraftig beskärning och nog borde man väl kunna kapa mycket?

Kommentarer

jyon / apr 03 2011 / 13:12
Jag är INGET  proffs, men vad jag har fattat av just "nyponrosor"- rosa rugosa så tål de att man klipper ner dem hårt, det kommer mycket nya skott! Så jag hade nog tagit stora sågen/grensaxen och gått loss.. Men, som sagt, det finns många experter här som säkert kan ge dig bra (kanske helt andra..) råd! 
mimmi 1 (zon 5-6) / apr 03 2011 / 13:18

jag säger som jyon...  är ingen expert alls...  men jag hade två stora rosa rugosa i vårt sommarställe, som tuktades hej vilt, och som växte bara finare, ju mer vi klippte och ansade...

där var väldigt fin åkerjord, i övrigt fick dom aldrig någon gödning..  vi var unga, och hade viktigare saker för oss än att sköta växter efter konstens alla regler! (tyckte vi då!)

men som sagt, rosa rugosa växte sig hög och vid, och var översållad med blommor varje år ändå!  hade dessutom bara grävt upp några rotskott från svärföräldrarnas trädgård...som på ett par år växte sig stora!

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / apr 03 2011 / 15:25

Doftar starkt, kan det vara Hansa? Fyllda blommor, urtålig.

Man kan kapa jäms med backen om man vill förnya rejält. Men man kan också glesa ur, ta bort de grövsta och risigaste grova grenarna, och lämna yngre grenar kvar.

Ingrid z 5 / Zon 5 / apr 03 2011 / 15:28
Tack för svaren!
Ska jag vänta tills det blir musöron eller kan jag ta ned dem tidigare?
Hellan / apr 03 2011 / 15:31
Du kan kapa dem nu. Rugosor är tuffa rosor.
Bo / apr 03 2011 / 15:50
Och i stort sett omöjliga att utrota! ;)
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti