Annons
Senast inloggade Claes Sörmland Lena i Torslanda Catarina zon 3/4 Lotta i Vassunda Annie på Gotland
Annons

Rosen har ändrat färg!

Katarina i Väst
aug 21 2003 / 21 Kommentarer / 481 visningar

I mitten av juli fick jag en rosa miniatyrros i födelsedagspresent av mina barn (för mamma tycker så mycket om rosor);. Den planterades på berget bredvid The Fairy som gick ton i ton med den. Nu har det andra floret kommit på födelsedagsrosen och nu ser den ut så här: |http://www.alltomtradgard.se/forum/albums/full/2722_1061452264_kameleont.JPG| Ganska häftigt, men den gör sig INTE som sällskap åt The Fairy längre. Är det normalt för en ros att bete sig så här?

Kommentarer

inaktiv medlem / aug 21 2003 / 10:18
Jag tror att det är en Händel du har, helt underbar. När det gäller flerfärgade rosor, som Händel verkligen är, så stämmer ALDRIG färgerna med hur de sett ut tidigare. Det är min erfarenhet alltså och andra kanske har en helt annan uppfattning. Som sagt var är flerfärgade rosor så.
inaktiv medlem / aug 21 2003 / 10:41
Måste väl antagligen bero på att den återgår till nåt slags ursprung...? Dessa små krukrosor är ganska hårt drivna, så vad som helst kan hända när de äntligen kommer loss:-); Det ser ut som du fått en Kordes "Mandarin" - den där rosen som verkar ha ett glödande kol i blomman.
inaktiv medlem / aug 21 2003 / 11:23
Där ser man hur fel det blir när man inte läser allt. Läste aldrig att det var en miniatyrros och det kan man ju inte kalla Händel ;); Tycker dock inte att det ser ut som en Mandarin.
Hedwig / aug 21 2003 / 11:28
Vad sägs om en miniatyr-Sekel? ja, men visst tycker jag att rosorna ofta ändrar färg, speciellt de som skiftar i gult och rosa. Tänk på Chinatown, Peace och The Alexander Rose för att nämna några.
noranettan / aug 21 2003 / 11:52
Så fin den blev, din "nya" ros. Visst är det många rosor som ändrar färg när den kommer i ett andra flor. Var den helt enfärgad rosa från början eller hur såg den ut? :-); Anette Redigerad 2003-08-21 11:52:52
Katarina i Väst / aug 21 2003 / 12:09
Ja, visst ser den läcker ut! Från början var den helt enfärgad - och mycket mer åt det rosa hållet. Men det är ju skoj med överraskningar, så om den överlever vintern får den flytta nånstans där den inte skär sig så väldigt mot The Fairy (eller också får jag väl plantera in en massa daggsalvia emellan, så blir det nog bra.
CillaM / aug 21 2003 / 18:27
Fast jag inte är nån höjdare på rosor så vet jag i alla fall att det inte är en miniatyrros jag köpte för 3-4 år sedan. Den var vit när jag köpte den, idag är 2 av blommorna på varje gren svagt laxfärgade och den 3:e vit. Då det är så mycket i rosa, lila och rött i min trädgård i blomväg, börjar jag fundera på om det inte är nåt i jorden....
Ullis i Enköping / aug 21 2003 / 20:30
För två år sedan när jag fick min första tjej kom svärmor med två gula miniatyrrosor. Jag tror att hon köpt dem på ica och det var väl tänkt att de skulle stå i kruka inne tills de blev fula och sedan slängas eller något... Jag tyckte att det var synd och planterade ut dem i min nyförvärvade trädgård. Jag var helt övertygad om att de inte skulle överleva, men se en kom upp och var nu tvåfärgad. Precis som Katarinas fast "tvärtom". Min svärmor tyckte att det var en så kul idé att gräva ner blommerna så när jag i juni fick min andra lilla tjej kom svärmor med en "The Fairy" och på den vägen är det... Man kan säga att det är hennes fel att jag sitter här och läser alla era inlägg och själv har en lång önskelista på rosor man vill ha
noranettan / aug 21 2003 / 21:09
Vad skönt det känns när skaran utökas:-); Anette
Ann-Katrin / aug 21 2003 / 21:17
..här är gudagott att vara..
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons