Annons
Senast inloggade isatis Marit Dag Kenneth K i Göteborg Bitte
Annons

Skötsel av stamrosor???

Ann i Närpes
mar 14 2005 / 4 Kommentarer / 1284 visningar

Kan någon hjälpa mig med mina stamrosor ,hur gör jag nu efter vintervilan.Jag har haft dem i kylrum över vintern +4, ska de planteras om före jag beskär dem ,eller ska jag låta dem stå ljust och varmt nu en tid innan jag tar itu med dem. Redigerad 2005-03-14 15:17:20

Kommentarer

noranettan / mar 14 2005 / 15:37
Vi har två stamrosor som vi förvarar svalt över vintern. I år, dock lite för varmt så de har börjat blomma! Normalt sätter vi ut krukorna när risken för frost är över. Det tar en liten tid innan de har acklimatiserat sig. De är ju redan gröna när vi sätter ut dom och när grenarna har stabiliserat sig och ser lite stadigare ut så klipper jag. Vart annat år ungefär brukar vi byta all jord - det gör vi i samband med att vi sätter ut dom. I min zon är frostrisken över i början av juni, när jag tänker efter så har vi någon gång satt ut rosorna tidigare, men då får man nog ha en tunn väv över kalla nätter. :-); Anette
Ann i Närpes / mar 14 2005 / 16:34
Vad kul att få svar såå snabbt,den här sidan är nåt som jag inte har kommit att tänka på tidigare,även om jag är flitig läsare av AoT.Har fattat tycke för rosor och har stamrosor (Theresia); planterade i rabatt och som hittills övervintrat ett par år.Men köpte i fjol billigt ett par st namnlösa gula stamrosor som jag inte riskerade lämna kvar i rabatten.
noranettan / mar 14 2005 / 16:54
Välkommen hit då! Här frossar vi i rosor och drar ner varandra i rosträsket.....Gillar man rosor så är det här den allra bästa platsen att prata om dom och förledas av vackra bilder. Har du tittat i några album än? :-); Anette
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / mar 14 2005 / 20:33
Hihi, välkommen säger jag också! Rena fördärvet, dethär stället ,-);
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons