Annons
Senast inloggade susanne charliethepooh Anette på Solbacken Anna NV Uppsala Johnny
Annons

svartfläcksjuka hos pioner i rosenrabatt???

Sommersnow
jul 20 2011 / 2 Kommentarer / 845 visningar

Hej. jag har en treklätterrosor och två klematis utmed ett högt och brett armeringsjärn i min trädgård. För att det inte skulle bli tomt nertill har jag planterat flera pioner nedanför och framför pionerna har jag lavendel. 

Det är verkligen vackert!

Nu är det så att två av pionerna har fått (vad jag tror) svartfläcksjukan. En pion i varje ände... 

...nu undrar jag om det här är något som smittar till mina rosor?

Går pionens sjukdomar över till rosorna?

och en fråga till:

hur ska jag sköta de angripna pionerna? Ska jag klippa ner dem?

Hoppas någon snäll och kunnig person kan hjälpa mig med detta.

Det här är mitt första inlägg och bilder kommer bara jag får lite tid på mig :)

Kommentarer

Hellan / jul 20 2011 / 12:06
Nej pionerna smittar inte rosorna eller tvärtom, varje växtsläkte har sina egna sjukdomar. Någon annan kan kanske ge svar om vad man gör åt sjuka pioner.
Sommersnow / jul 20 2011 / 12:38

Tack för ditt svar, jag drar en lättnadens suck Phuuu. har varit lite kämpigt att få igång min ros och klematis rabatt.

Rabatten ligger i söder/norrläge men med rätt lite sol från söder. Ca 6 timmar per dag max. 

Jag har Venesta pendula (en liten raring som kommer starkt) Hon fick ta över efter Leverkusen som bara dog för mig. första sommaren i år efter plantering för Venusta. Frös ner lite gran men skickar långa taggiga grenar fulla med blommor så hon kommer nog att bli fin.

Sen kommer en klematis Georg. Fantastiskt vacker med blå blommor och får vackra bollar när den blommat över, den blommar för övrigt hela sommaren. Men vilken trööög kille!!! Det har tagit honom 4 år att komma upp till den storlek den har nu, ca 1,5 m.

Därefter en taggig Aicha. Bedårande blommor och vackert växtsätt. En favorit. Den växer och frodas men har inte hunnit så långt ännu. Klarat vintrarna bra och har bott här i ca 2 år

Efter Aicha kommer sommersnow, ett riktigt ogräs. Den har fått ta över eftersom rosorna inte kommit så långt ännu men får maka lite på sig när rosorna växer till sig. Älskar den klematisen över allt annat! den är så tacksam och vacker och alla som kommer hit överöser den med beröm. Så glad för henne...

Och sist en New Dawn. En besvikelse :( Fryser ner varje år men kommer igen och ser ut som en liten rabattros. Blir förlåten av mig varje år eftersom blommorna är så bedårande. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons