Annons
Senast inloggade Johnny allekulla gunilla i österbotten oxen (zon 7) Bitte
Annons

Tips om HÄRDIG klätterros

Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3
maj 16 2010 / 20 Kommentarer / 1510 visningar

ja, efter alla bortfrusna växter har jag mest detta i åtanke :

att växterna ska vara härdiga !
Har inte tänkt så förut, man lär hela livet, visst !

Alltså en härdig klättrare i rosbågar, som står soligt, behöver jag.

Alchymist läste jag om här på Forumet, den skulle vara läcker, men fryser visst lätt.
Remonternade är ju också en dröm

Kommentarer

Brewater / maj 16 2010 / 15:42

New Dawn är härdig , alltså allt är ju relativt men den är väl härdig upp till zon IV , den är go , blommar rejält och sen sporadiskt över hösten.

Rosa / Zon 3-4 / maj 16 2010 / 16:23

Sonja i Huddinge Jag har också fått "rosbekymmer" som många andra efter denna vinter.

Så får jag hänga på här på din fråga ;)?

Där min ros har frusit ner helt, kommer solen endast 14.00- kvällen. Därför kan jag KANSKE ?, tänka mig att byta mot något annat klättrande? 

påskalla zon 1 / maj 16 2010 / 16:28
Vill också ha tips på HÄRDIGA klätterrosor. Sympathie, New Dawn och Mme Alfred Carriére har farit väldigt illa här, men Alchymist och Helenarosorna har klarat sig bra. Så det är ju väldigt "individuellt" hur likadana rosor klarar sig på olika ställen.
Rolf i Västmanland / Zon IV / maj 16 2010 / 17:08
Flammentanz är ju en klassiker. Henry Kelsey gillar jag skarpt, men den har faktiskt frusit långt ner i vinter, men det tror jag hör till ovanligheterna.
gungran z V / Zon V / maj 16 2010 / 17:24
Den här vintern har inte varit ros-vänlig! Både Helenarosen och Polstjärnan måste klippas ner helt. Och New Dawn kommer ingen vart alls fast den är på 3:e-4-e året. Mina klätterrosor står förståss öppet i rostorn och är utsatta för väder och vind, i zon V.
britten / Zon 2-3 / maj 16 2010 / 19:09
Här i zon 2-3 har i stort sett alla klängrosor frusit ner, en del kommer tillbaks en del inte. MEN Hybrida o Polstjärnaan har INTE frusit ner.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / maj 16 2010 / 19:14
Inte klätterros, men hög upprättväxande buskros: Min Hurdal är ca 2,5 m hög och har inte frusit mycket. De flesta grenar är intakta, några äldre grenar ha gett upp men man ska ju ändå gallra lit...
Ginny / maj 16 2010 / 20:04

Jag har lust att säga att New Dawn inte alls är så härdig som det påstås! Har tre st på olika platser och varje vår får jag skära ner ordentligt. Jag har ju zon 1a, vilket motsvarar er zon med råge. Jag har kustklimat ifall det har någon betydelse.

Valdemar och Starkodder som jag satte ifjol har klarat sig bäst av mina klätterrosor (förutom Flammentanz) men en vinter gör ju ingen dokumentation.

Ginny

Hellan / maj 16 2010 / 20:14
De enda klätterrosorna som klarat vintern helt utan skador är Flammentanz, Polstjärnan, Hybrida, Geschwinds Nordlandrose och Geschwinds Orden. Den är helt grön med nya skott ända ut i topparna på 2,5 m höjd. En total överraskning. Synd bara att den är svår att få tag i. Roskraft i Skåne har den och så Schultheis i Tyskland varifrån jag köpte min. Här är en bild på GO.
Anders i Lund / maj 16 2010 / 23:45

Har en trädgård i zon 4 i Bergslagen och den enda klätterros där som i princip inte alls frös ner i vintras var kanadarosen William Baffin. Den växer ganska fort och blommar rikligt och nästan oavbrutet till långt in på hösten. Kanske den härdigaste remonterande klätterrosen? Rekommenderas starkt! I princip helt frisk också. Enda nackdelen är att den saknar doft (i alla fall känner jag ingen doft).

New Dawn fryser däremot oftast ner en hel del. Samma sak med Awakening. I år frös även balsgårdsrosen Balder ner mycket (första gången det händer). Den anges klara zon 6 men det hjälpte visst inte i år. Den är uppenbarligen inte lika härdig som William Baffin.

Det finns några kanadarosor till som kan användas som klätterrosor, t ex Henry Kelsey, John Cabot och John Davis. De är säkert också mycket härdiga men jag har ingen erfarenhet av dem. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons