Annons
Senast inloggade Cecil Rikke Johnny Fredrik i Gröndal Ninnie i Ramlösa
Annons

Vadstenaros, Linköpingros søkes!

magnolavasticX
sep 11 2004 / 16 Kommentarer / 207 visningar

Finnes det noen som har en liten plante av de ovennevnte. Den svenske "Wrams Gunnarstorp" har gitt meg mersmak på svenske roser! Jeg har sikkert noe spennende i bytte - eller jeg betaler godt. Vennlig hilsen Olav - som krysser sine hender som i skrivende stund har "sørgerender". Jeg kommer fra hagen (trädgården);. Vadstena er et kloster, ikke sant. Finnes det andre svenske "spesialiteter" - så "sluker" jeg dem rått. Er meget imponert over f. eks. Balsgård-rosene! Jeg har alle fire! Redigerad 2004-09-11 10:28:02

Kommentarer

Eva i Torpabacken / sep 11 2004 / 13:53
Vadstena är en liten pittoresk stad vid Vättern där den heliga Birgitta grundade ett kloster på 1300-talet. Det finns rester av det gamla klostret kvar, en katedral och en örtagård. I Örtagården växer den sk "Vadstenarosen". Mig veterligen har den ännu inte identifierats eller fått ett korrekt botaniskt namn. Jag fick ett antal rotskott av rosen i maj, men har inget kvar att ge bort tyvärr. Det dröjer nog några år innan mitt ex producerar egna rotskott. Men det finns fler på forumet som har rotskott därifrån. Kontakta örtagården! |www.vadstenaortagard.se| Eller besök den - Vadstena är verkligen värt ett besök.
Hedwig / sep 11 2004 / 14:40
Enligt Lars-Åke Gustafsson är "Vadstenarosen" densamma som Blush Damask. Möjligen en variant med lite större blommor. Namnet är heller inte accepterat. Jag tror att namnet är "folkligt" skapat lokalt. Jag har själv flera bestånd av en Blush Damask som har större blommor än vad man vanligen ser hos den rosen, utan att den härstammar från Vadstena. Ninnie i Linköping fick flera skott av "Vadstenarosen" som hon delade med sig. Jag fick också ett, men det är ännu litet, så jag vet inte om det är samma ros som jag redan har. Men om det är samma så kan jag gärna dela med mig. Men det vet jag inte förrän nästa sommar när demn blommar.
maria t / sep 11 2004 / 15:45
kallar jag den ros jag fick av Inga-Git i Linköping. Har inget namn på den, men det här är uppgifterna jag fått: tålig, taggig, stadig, halvfyllda rosa blommor med gul mitt, doftar gammeldags rosenvatten, remonterar och har nypon! Visst låter det bra! Kanske kan jag klura ut vad det egentligen är för sort, när den väl blommar. Maria
Ninni i Linköping / sep 12 2004 / 20:08
Jag har fortfarande 3 krukade skott av Vadstenarosen kvar. Jag tror att Mejal ville ha ett och Taina, men sen vet jag inte om jag har någon ny ägare till den tredje...? Om inte någon hojtar till så kan du gärna få den Olav! Pratade med Lars-Åke Gustavsson i somras och han har ännu inte sett Vadstenarosen i verkligheten, så han har inte kunnat göra någon definitiv bestämning om den är identisk med Blush Damask eller möjligtvis en sport av densamma. I G:a Linköping ska de nu plantera B D och Vadstenarosen bredvid varandra och göra en jämförelse. Det gör även jag här i min trädgård, så om några år kan vi se hur det utfaller. Ninni i Linköping
HelenK, Stockholm / sep 12 2004 / 20:55
Jag har lyckats ha död på mitt skott av Vadstenarosen. Vet inte hur det gick till, den bara stod i sin kruka på altanen... Men nu ser den stendöd ut. Och torkat har den inte gjort, möjligtvis vattnats ihjäl av regnandet under sommaren...
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / sep 12 2004 / 21:11
Jag tror jag hakade på diskussionen om dina rotskott i ett tidigare skede. Men sen blev det ju inte någon träff där vi båda var samtidigt. Ja hur gör vi? Väntar till Lötaträff i vår? Eller börjar träla med postpaket? Om du orkar göra det så skickar jag förstås frimärken, eller ett annat rotskott (tror jag har David Thompson, Single Cherry och Rosa nitida som skördemogna skott);. Å andra sidan... om Olav JÄTTEJÄTTEJÄTTEGÄRNA vill ha skottet så kan jag kanske backa. Jag vill också gärna, men det är mycket pyssel ändå just nu så jag skulle kunna vänta tills det finns fler skott, dvs när alla forumistrosorna skickar upp rotskott.
Ninni i Linköping / sep 12 2004 / 21:37
Ville du ha ett rotskott, annars går det till Anna........:-); Helen K - kanske roten lever? Annars får du ett nytt skott till våren - there"s plenty more where that came from! Ninni i Linköping
HelenK, Stockholm / sep 12 2004 / 22:44
Jag tar jättegärna ett nytt skott till våren. Jag har inte vågat kolla om roten lever. Blev så ledsen när jag grävde upp min Nevada och konstaterade att den var lika ledsen under jord som över... Och just nu är jag inte ens säker på om min Gloire de Dijon lever. De två (inte vadstenarosen alltså); hade jag satt tillsammans med Mme Alfred Carrière, och alldeles för mörkt blev det. Var ok i våras, men sen blev det beckmörkt. Madamen lever i alla fall fortfarande, som tur är. Numera står de planterade i stora hinkar i solen på altanen.
magnolavasticX / sep 13 2004 / 07:49
....er blitt tålmodig på mine "gamle dar" (ha,ha!);. Det blir sikkert en mulighet til våren? Eller kanskje andre har denne rosen? Olav Redigerad 2004-09-13 07:50:23
Ninni i Linköping / sep 13 2004 / 09:30
OK Olav - om ingen annan har några rotskott, så kan jag ordna det till våren år dig! De tre jag har nu får bo hos mig så länge, så får de "flytta hemifrån" när hugade spekulanter och jag ses framöver på någon träff eller vid trevliga forumistbesök........:-); De får bo i mitt grönsaksland i vinter - det klarar de säkert galant! Ninni i Linköping
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons