Annons
Senast inloggade ölandsboel zon I Anette på Solbacken Inger P Britta Walla
Annons

kiwiplanta

Emma.S
jun 19 2003 / 1 Kommentarer / 773 visningar

Hej, mina barn sàdde ett kiwifrö i vintras, som blev en liten planta. Nu ser det ut som om den skulle behöva stöd(40 cm hög);, den ser mer ut som en klängväxt, jag trodde kiwi växte pà träd? Nàgon som vet?

Kommentarer

Åsa S / jun 20 2003 / 12:46
Kiwi är en jättestor klätterväxt som slingrar sig uppåt och jag är förvånad över att den fortfarande är så liten om den såddes i vintras, de jag har sått på vintern var nog åtminstone 1-1,5m runt midsommar, den kanske behöver större kruka + mera näring. Kiwi kan bli många meter lång/hög beroende på hur man odlar den. Växten är lövfällande och bör övervintras ganska kallt gärna bara några plusgrader, inget ljus behövs på vintern och mycket sparsam vattning växten ska vara lite torrare på vintern. Nu under sommaren trivs den bäst utomhus i stor kruka, bor du i zon 1 är det heller inte omöjligt att få växten att övervintra utomhus i skyddat läge. Kiwi har skilda han och honplantor så för att få frukt behöver man en han och en honplanta. Numera finns det även en typ av kiwi s.k minikiwi som har frukter stora som krusbär som kan odlas långt upp i landet utomhus. De går att köpa i trädgårdsbutiken i selekterade han och honplantor, även dessa är klätterväxter. Redigerad 2003-06-20 12:47:13
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons