Annons
Senast inloggade Johnny Lalla  zon 2-3 Rikke Owe J (Slöinge); Lisa H
Annons

Klippa ner engelsk pelargon?

Favves matte i västergötland
okt 06 2010 / 12 Kommentarer / 1844 visningar

Hur hårt ska jag klippa ner de engelska pelargonerna? Hur många gröna blad ska vara kvar? Ska de ställas undan sedan som andra pellisar?

Kommentarer

Rauno / okt 07 2010 / 22:26
Ska man inte vänta till feb-mars?
Lotta i Närke / okt 08 2010 / 18:27
Jag klipper bara ner om växten är för skrymmande annars väntar jag till våren. Men dom engelska är lite svårare än vanliga pelargoner att övervintra.
Eva zon 4 / okt 08 2010 / 22:13

http://www.eragarden.se/Default.aspx?TabID=126&LangID=2

Engelska pelargoner kan med fördel beskäras i samband med att de tas in för vintern. Blomknopparna växer till under den kalla perioden och vid sen beskärning riskerar du att klippa bort de första blomanlagen.

alltså perfekt för dem nu och inte i vår 

mimmi 1 (zon 5-6) / okt 08 2010 / 23:03

hoppar in lite här...  jag köpte i våras en pensé pelargon.. hette den så nu då?  nånting med fjärils pensé pelargon tror jag...  attans att man inte skriver upp...  nåväl, den var så bedårande fin, men sen ville den inte riktigt.. haft den ute i kruka hela sommaren, och den var allra finast där den stod på affären!!

Nån som vet vad jag pratar om för sorts pelargon? och vad som är så speciellt svårskött med den? för nog har jag haft pellisar förr, och fina sådana  men den här sötnosen ville ingenting hos mej!

Ferdinand / okt 10 2010 / 20:56

Titta in på Era garden du oxå ;där kan du läsa mycket .

Änglapelargoner ska helst förvaras svalt de oxå .

Är det värt att ta stickling på din sk penseepelargon så gör det .Den kanske klarar sig bättre än moderplantan .

mimmi 1 (zon 5-6) / okt 11 2010 / 21:52

men är det inte fel tid nu att ta sticklingar?

men jag gör ett försök... har aldrig tagit sticklingar  från pelargon förr,  sätter jag dem i vatten? eller i såjord? och OM de ska rota sig i vatten, ska jag plantera direkt de fått rötter, eller låtadem stå i vatten tills i jan-feb??

Lotta i Närke / okt 12 2010 / 10:37
Mimmi, när dom fått rötter ska du plantera i jord direkt! Det är ju inte särskilt kul för en växt att stå med rötterna i vatten hela vintern.
Ing-Marie i Finnerödja z 3-4 / okt 12 2010 / 10:51
Jag sätter sällan sticklingar i vatten numer det går lika bra med såjord direkt och med plastpåse över.
mimmi 1 (zon 5-6) / okt 12 2010 / 16:42

den enda erfarenhet av sticklingar på ett långt långt tag, som jag har, är av änglatrumpeten... den vill nog stå i vatten hela vintern.. åtmonstone har jag misslyckats att klara sticklingarna som jag satt ner i jord..  det var därför jag udrade om pelargonsticklingar...

har läst i andra trådar om sticklingar, och de flesta får svaret att det är fel tid nu...  men tack för svar..  då ska jag testa med den här lilla ynkliga pensé pelargonen!!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti