Annons
Senast inloggade NoraW Erika i Sandviken Marianne i Knivsta minka z 3. Marlene L
Annons

min yuccapalm dör- hjälp!

vieplant
jan 14 2011 / 8 Kommentarer / 5046 visningar

hej

sdkaffade en helt underbar yuccapalm på plantagen för ca ett halvår sedan. Efter några veckor så  började den bli brun längst ut på bladen. Frågade på plantagen och de tipsade mig om att spraya den med vatten. men det blev bara värre. den har nu bara några färglösa ljusgröna blad kvar och även de ser sjuka ut.

hjälp vad ska jag göra

som ni ser på bilderna så har jag en till planta som jag köpte samtidigt som mår precis likadant(vet dock inte vad den heter)så detta gäller inte bara yuccapalmen.

jag vattnar enligt rekommendationer-den står ljust men inte i direkt solljus.

Vad gör jag för fel?

här är de när jag precis köpt dem

http://img339.imageshack.us/img339/2222/bild2435x.jpg

och detta är idag

http://img827.imageshack.us/f/bild2552.jpg/

http://img25.imageshack.us/i/bild2553l.jpg/

http://img28.imageshack.us/i/bild2555.jpg/

http://img24.imageshack.us/i/bild2557j.jpg/

tacksam för all hjälp

/vieplant

Kommentarer

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / jan 14 2011 / 16:35

hur mycket/lite vatten får dom?

ser du ohyra ? hur mår rötterna ? hur kallt/varmt har dom haft ?

främst skador som syns nu är ljusbrist och det är inte lite ljusbrist dom fått, inte ens vintertillväxt brukar vara så blek. 

yucca vill ha mycket ljus, och stå framför fönstret så nära det går. dracena vill ockås stå framför nära ett fönster, öst eller väst funkar bra för dracena. 

jag kan inte avgöra men det ser ut som dom antingen haft för mycket vatten eller för lite.  torr luft ser det ockås ut som plus för hög värme och för lite ljus. 

här är lite skötsell tips för dessa två växter 

Yucca - soligt och varmt på sommaren, under vintern lite svalare om det går. annars även då mycket ljus. låt torka upp innan du vattnar igen. från vår till höst ge näring ca 2-3gånger per månad. plantera om i luckerjord vid behov under vår-sommar. 

Dracena - (finns andra växter som är mer tåligare än denna) - trivs ljust öst eller väst fönster funkar, låt torka upp lite innan den vattnas igen. från vår till höst ge näring ca 3-4gånger per månad. vid behov plantera om under våren-sommaren i näringsrik och luckerjord. 

mimmi 1 (zon 5-6) / jan 14 2011 / 21:29

absolut som Flaxss är inne på... för mycket vatten, eller för lite....  tror nästan på för mycket.. för lite ljus kan ju vara en sak, men nu är det ju vinter, och.. nej... mina står lååång inne i rummet, och är fina... så jag tror att det går bort...

kan dom ha frusit?  öppen balkongdörr i för många minusgrader??

nja... vattningen tror jag nog är boven...

Rolf i Västmanland / Zon IV / jan 15 2011 / 16:52
Jag tror också på för mycket vatten. Det är ju tjocka stambitar som rotats och de är förstås extra känsliga om jorden i nederdelen av krukan står blöt under en längre tid.
¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / jan 15 2011 / 17:38

tycker att det är ljusbrist som också visas förutom då (för mycket vatten eller annat vattenproblem). 

får den mycket vatten så växer den snabbare, och på vintern är inte detta bra och står den dessutom mörkt så får man väldigt dålig tillväxt som är vek och vit. mina står i en mörkkällare får vatten 1-2gånger varannan månad och är också jätte fina och gröna. hade jag däremot gett dom näring och vatten så hade jag fått vita blad på dom. 

kolla hur rötterna är och håll koll på vattningen och sätt dom så ljust du kan. yucca är förövrigt en som tål mörker men trivs väldigt bra med ljus. 

vieplant / jan 16 2011 / 17:42

tack så mycket för alla tips

vi bor i en etta så vi har bara ett fönster mot öst(som de nu står precis intill).

de fär alltså allt ljus det kan få i vår lägenhet just nu -men de är ändå så bleka.

är rädd att jag har för dålig erfarenhet för att titta på rötterna och avgöra vad som är fej.

ingen balkong så jag tror inte den kan ha frusit

kanske ska jag ställa ut den i förrådet på vila och ta fram den till sommaren?

vi har som sagt sprayat den med vatten då torr luft var det som vi fick höra initialt.

vi har runt 20-21grader i lägenheten

vi har varit mycket noga med vattningen men jag får väl prova att vattna mer sällan endå och se om det hjälper.

den lär ju tåla torka ganska bra då så jag får testa och hoppas på att sommaren och ljuset kommer snart

hur ofta bör den få näring(om alls)?

tack 

hanna

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / jan 16 2011 / 17:56

hur den ska ha näring kan du läsa ovan, sprayat den på bladen i mitten ? det behöver du inte göra, jag tror nog att det kan orsaka röta i toppen. 

Yucca tål torrluft. jag vet inte om den du har kommer återhämta sig så bra, annars kanske köpa nya och börja om (tips om hur du sköter dom skrev jag innan). man måste inte ställa dom svalt.

mimmi 1 (zon 5-6) / jan 16 2011 / 19:43

har ni golvvärme? tänkte bara, eftersom du har krukorna på golvet..  vi har golvvärme i hela huset, och de stora krukorna som står på golvet torkar ju ut mycket fortare när det är kallt ute, och golvvärmen går på för fullt....

tänkte inte på det från början då vi flyttat in, då vi hade element i förra huset...  så, en extra koll på golvkrukorna här!

vieplant / jan 18 2011 / 18:58
tack så mycket för alla tips allihop
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons