Annons
Senast inloggade påskalla zon 1 Ulrika M Marianne i Knivsta jimvidar ölandsboel zon I
Annons

Olivträdet beskäras?

Eloise / Zon 3
aug 07 2008 / 53 Kommentarer / 28849 visningar

Här en taskig bild på mitt olivträd, som frodas utomhus på sommaren. Den blommar och bär lite frukt. Är det nån som vet om och hur det kan beskäras? Jag tycker det har lite långa slanor, bara att klippa? Den övervintrar i min källare.

Kommentarer

Katarina zon 1 / Zon 1 / aug 08 2008 / 14:39

Jag har ett olivträd sedan i våras. Är alltså nybörjare o har inte svar på din fråga. Men undrar: När du övervintrar trädet - hur gör du? Vattnar du det? Om så, hur ofta o mycket?

(Mitt träd står ute nu, men jag ska ta in det till vintern. Tänker placera i tvättstugan där det är kallt, men frostfritt.)

Eloise / Zon 3 / aug 08 2008 / 17:38

Hej kasam! Jo, jag vattnar mycket sparsamt under vintern. Den vill inte bli absolut kruttorr. Bra att du också har den i tvättstugan, då kan man ju kolla den rätt ofta. Jag ger den en skvätt vatten när jorden är torr. Har du också fönster i tvättstugan? Jag har källarfönster i öst o sydläge, ger i alla fall lite ljus. 

Det enda jag har märkt att man får passa sig att börja ösa på vatten i mars, när den drar igång att växa (bladen är kvar hela tiden), det brukar vara för tidigt att ställa ut den då.  häls eloise

Katarina zon 1 / Zon 1 / aug 09 2008 / 17:50

Hej Eloise! Tack för hjälpen. Min tvättstuga ligger i ett gammalt uthus på gården och där är ett fönster i själva dörren, som ger lite ljus. Ja, så det ska fungera. Hoppas jag. 

Klippt från svt.se:

Jag undrar hur man bäst sköter ett olivträd. Jag köpte mitt i december och det är nu ca 40 cm. Jag har tänkt låta det stå ute på altanen i sommar. Är det bra? Vilken jord är bäst? När och hur beskär man det? Är det något annat man bör tänka på?
Insänd av: Katarina Tengman i Yttersjö, Umeå (zon 5) (2002-02-18)
Svar: Olivträd trivs alldeles utmärkt på altanen. Vänj den långsamt vid det starka solljuset genom att börja med att ha den några få timmar om dagen ute i början och öka successivt. Även om olivträd klarar att växa i mycket karga och torra områden, trivs den bäst i en välgödslad blomjord. Vattna rikligt om sommaren. För att bilda blommor bör olivträdet stå svalt om vintern, den klarar ner till ett par minusgrader samtidigt som man endast vattnar mycket sparsamt. Beskärning görs bäst tidigt om våren, då man skär bort korsande och sjuka grenar. För att få den tät kan man korta in skotten någon decimeter, detta kan upprepas flera gånger under vår och försommar.

Klippt från DN:

ErikHej Undrar när och hur jag skall beskära mitt olivträd?Lars Krantz

Höst - vinter - vårvinter går bra. Kan skäras ganska kraftigt. Särskilt för att stabilisera grenarna. Oliver är de verkliga överlevnadskonstnärerna.

Eloise / Zon 3 / aug 09 2008 / 18:00

Kanon, kazam! Ska bli roligt se hur stora våra träd kan bli..

häls eloise 

Katarina zon 1 / Zon 1 / aug 09 2008 / 18:07

Mer info:

http://gardener.blogg.se/2008/april/europas-trad-olivtrad.html

Undrar hur länge det dröjer innan vi njuter vår egen olivolja? Står i länken ovan att ett 20-årigt träd kan ge upp till 100 kg oliver...

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / aug 30 2008 / 19:02

oliver kan man klippa i feb-maj då toppar man långa skott till 4bladpar och tar veck allt dött .

sedan till hösten-vintern så låter man trädet stå ute tills dom första frostnätterna har kommit sedan tar man in den och övervintrar den i en temp på 0c +10c ,, är det över +10c behövs extra belysning . ljuset på vintern här är noll för en oliv . man vattnar enklast efter temp är det +10c ska den vattnas 10gånger under vintern . sedan tar man ut den i skuggan på våren när det är runt +5c ,blir det frost tas den in igen . i feb-maj kan man plantera om den i en lätt jord som gärna får innehålla leca,grus och kalk . sedan när den vant sig vid solen så ställer man den soligt och varmt och har den ute hela sommaren ,man låter den torka upp innan man vattnar igen . från maj till juli kan man ge den näring en gång i veckan ( mina trivs bra med blåkorn ) .

Eloise / Zon 3 / aug 31 2008 / 20:23
Tackar, nu hoppas jag på att olivträdet ska fortsätta frodas!
Oliv önskningar Zon3 / jan 07 2009 / 17:57

Hej!

Nybörjare på sidan! Har ett olivträd i kruka. Nu har det börjat komma små "klasar"? Bifogar bild. Är det någon som vet om detta kan tänkas vara början till blommor? Vad gör jag nu? Oliträdet står vid ett fönster mot öst, ca 10'C (elementet avstängt o dörren stängd) Får en ducsh då o då, vatten o näring sparsamt. Inget extra ljus. Trädet har dock tappat en del blad. Stort tack på förhand för svar!

Mvh Oliv önskningar

Katarina zon 1 / Zon 1 / jan 07 2009 / 21:02
WOW! Så kul med "klasar". Mitt visar inget ännu. (Fast ska kolla noga noga i dagsljus imorrn, trädet står ute i garaget.) Hursomhelst - helt klart grön av avund - o förhoppningsvis kan någon annan ge dig det svar du söker.
Eloise / Zon 3 / jan 09 2009 / 20:52

Hej Olivönskningar! Vad roligt med en oliv i huset! Såg inlägget av dig och kasam ikväll och rusade omedelbart ner i källaren för att kolla hur min oliv mår. Den står ganska mörkt och svalt, övervintrat där några år med fikonträdet och agaven... och vad SER JAG!! Några oliver har mognat efter jul!! (tog in mitt träd i november tror jag..)

Känslan av chock - och nyförälskelse!

Det är blomknoppar, Olivönskningar. och vilken tur att jag sparat den här tråden, här ovan finns många goda råd. Det börjar dra ihop sig till beskärningsdax tror jag. puhh jag har inte hämtat mig än..

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons