Annons
Senast inloggade Anette på Solbacken Hulkmamman Karina Brozinic pixies Johnny
Annons

Orkidéer - här är allmäna skötselråd

Annika i norra Uppland
feb 08 2008 / 12 Kommentarer / 95643 visningar

Maria Feltsten undrade om jag inte kunde börja med en orkidéserie och det var en bra och rolig idé så nu kör jag igång. Jag tänkte börja med lite grundläggande skötselråd som passar de flesta av de orkidéer vi odlar inomhus. Senare kommer jag presentera olika släkten och arter med både text och bilder. Det blir förstås de släkten/arter jag har erfarenhet av själv och fotona kommer vara mina egna. Nu är det ju inte alla mina orkidéer som vill blomma... så några får jag kanske presentera med endast bild på bladen. Jag provar att först skriva texten i Word och sen klistra in den här. Hoppas nu det funkar och att allt inte stuvas om när jag trycker på "Skicka"...

Inomhusorkidéer

 

Växtsätt: En del har uppsvällda "stammar", så kallade bulber, med bladen utmed eller i toppen av bulberna. Dessa orkidéer växer i sidled (sympodialt, t.ex. Dendrobium). Andra saknar bulber och växer uppåt (monopodialt, t.ex. Phalaenopsis). Orkidéer växer långsamt och det vanliga är att det kommer en ny bulb eller ett nytt blad om året.

 

Placering: De flesta orkidéer vill ha så mycket ljus som möjligt, samtidigt som direkt sol lätt kan ge brännskador på bladen. Ett söderfönster med en mycket tunn gardin för rutan är det bästa. Öst- eller västfönster går ofta bra men även de kan behöva skuggas under våren/sommaren när solen strålar som mest. Några orkidéer klarar att stå i norrfönster, t.ex. Phalaenopsis, Ludisia och vissa Paphiopedilum. De flesta av våra inomhusorkidéer gillar att få bo utomhus under sommaren (mitten av juni till slutet av augusti) och för många är det nödvändigt för att blomningen ska stimuleras.

 

Temperatur: Varierar väldigt! En del släkten vill växa svalt (ca 20 grader på sommaren och 10 grader på vintern), andra vill växa varmt (upp till 30 grader på sommaren, helst inte under 18 grader på vintern). Temperaturskiftningar på ca 5 grader mellan natt och dag gynnar blomning, därför är det fördelaktigt att låta orkidéer bo utomhus under sommaren.

 Luftfuktighet: Orkidéer älskar hög luftfuktighet och kan se lite anskrämliga ut i torr inomhusluft. Häng luftfuktare på elementen eller ställ orkidékrukorna på brickor eller i snygga lådor med lecakulor på/i. Häll på vatten så lecakulorna täcks men se till att vattnet inte når botten på krukorna. 

Vatten: Kalkfattigt! Regnvatten är det bästa. Kalkfattigt kranvatten (som det i Stockholm) kan gå bra. Är kranvattnet kalkrikt, och regnvatten ej finns att tillgå, kan man sila kranvatten genom naturell torv för att få bort kalken. Vattna genom att antingen doppa ner krukan i en hink med vatten eller genom att sätta krukan i en pyts och vattna ovanifrån med vattenkanna tills nästan hela krukan står i vatten. Ta upp krukan på en gång och låt vattnet rinna av. Se upp så att inget vatten hamnar i bladvecket (torka i såna fall genast bort) – det kan orsaka röta och Phalaenopsis är extra känslig för detta.

Orkidéer avskyr att stå med vatten kring "fötterna". De flesta orkidéer vill att komposten torkar upp ordentligt mellan vattningarna. På sommaren kan det vara lagom att vattna en gång i veckan medan det på vintern kan räcka med en gång varannan vecka. Hur ofta man bör vattna beror på mycket, så som art, krukstorlek, kompostsammansättning, placering. Vissa orkidéer behöver en helt torr period på en eller ett par månader under vintern. Orkidéer är över lag mycket torkresistenta. Det är svårt att torka ihjäl en orkidé men väldigt lätt att vattna ihjäl den.

 Näring: Orkidéer klarar inte av vanlig blomsternäring i den koncentration som rekommenderas för vanliga krukväxter. Använd särskild orkidénäring eller ta ca fem droppar Blomstra (eller liknande) till en liter vatten. Ge endast näring under tillväxtperioden och gör det då vid varannan vattning. Orkidéer som växer eller blommar mitt i vintern (som Phalaenopsis kan göra ibland) kan få näring en gång i månaden denna tid. 

Kruka: Plastkrukor är att föredra eftersom salter inte fastnar så lätt i dem. Använd helst genomskinliga, då är det lätt att se hur rötterna mår och om det är dags att vattna eller ej. Orkidéer vill stå trångt så välj en kruka som bara är snäppet större än den plantan redan står i. Eller plantera om i samma kruka men i ny kompost.

 

Jord: Med få undantag vill inomhusorkidéer absolut inte växa i vanlig blomjord. Den blir för blöt och de ruttnar snart. Använd speciell orkidéjord ("kompost") som säljs på de flesta ställen där krukväxter finns. Eller, ännu hellre, tillverka egen av tallbark (spintad i tärningsstora bitar) och vitmossa. En blandning av hälften tallbark och hälften vitmossa brukar vara bra.

 Omplantering: Orkidéer behöver inte planteras om så ofta. Vart tredje år kan vara lagom. Plantera om ifall komposten börjar se murken ut eller om orkidén håller på att växa ur sin kruka. Nyinköpta orkidéer behöver oftast planteras om på en gång eftersom komposten ofta är förmultnad. Och ja, även blommande orkidéer kan planteras om. Hellre störa dem under blomningen än att de hinner ruttna och dö. 

Förökning: Genom delning. Varje ny planta bör bestå av minst tre bulber. Fröförökning är svårt eftersom det måste ske helt sterilt. Vissa orkidéer, som t.ex. Phalaenopsis och Dendrobium, kan bilda nya småplantor på gamla blomstänglar eller bulber. Nära dessa småplantor fått ca 3 rötter som är ca 5 cm långa kan de tas loss från moderplantan och sättas i egna krukor.

 Blomning: Ofta varar blomningen runt en månad. Phalaenopsis kan blomma flera månader (ja, upp till ett år) på samma stängel. Klipp aldrig bort en blomstängel förrän den har vissnat! Nya knoppar kan komma på den gamla stängeln.

 

Kommentarer

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / feb 09 2008 / 11:13
Sparar du detta i word hos dig Annika, för en eventuell framtid när vi kanske eventuellt möjligen får ordning på listorna? Det vore ju förnämligt att ha detta samlat.
Annika i norra Uppland / feb 09 2008 / 12:22
Tja... jag gör tvärtom! ;-) Jag skriver texten i Word, sen klistrar jag in den i trådar här. Just för att ha texten kvar på ett säkert ställe. Det blev lite knas med radbrytningarna i tråden om A. magdalaene så i nästa tråd ska jag prova att klistra in stycke för stycke och inte allt på en gång.
Kajsa i Västerås / Zon 3- 4 / feb 09 2008 / 17:14

Vi har akvarium och det vattnet som jag tar ur därifrån när jag gör rent vattnar jag i första hand mina orkideér med ( men även andra krukväxter )  där finns alltid lite svag näring, använder aldrig någon näring på flaska det räcker bra med akvarievattnet.

 

Kajsa i Västerås / Zon 3- 4 / feb 11 2008 / 13:07

Annika, jag vill gärna höra vad du tycker om att många säljer glaskrukor till orkidéerna, Blomsterlandet här i stan hade reklam för detta både till Phalaenopsis och andra sorter ? Har aldrig provat, vi har huset i öster/väster och det blir nog så soligt, blir inte rötterna kokta tro ?? Vad kommer det irfån med glaskrukor, finns det sorter som mår bra av det.

 

Så en annan sak om vattning, det står alltid att dom ska sänkas ner i en spann och rinna av, men jag har alldeles för många för att orka flytta runt alla så, vattnar alla på faten med mitt akvarievatten och har aldrig gjort på annat sätt och dom trivs, ingen har ruttnat eller hängt med bladen.

Annika i norra Uppland / feb 11 2008 / 17:20

Jo, rötterna blir lätt sönderbrända i glaskrukor. De krukorna är mer till för våra ögon... Tanken är väl iofs god, eftersom många orkidéer tycker om att få solljus på rötterna, men det där med glas... nä, det är nog snarare nån inredningsfantast som kommit på den idén. Jag har inte provat glaskruka själv och har inga planer på att göra det. Men, jag tror det skulle fungera i ett skuggigt fönster. Så till en Phalaenopsis som står i ett norrfönster skulle man kunna prova. Sen är frågan hur länge glaskrukan håller sig snygg... alger har en tendens att vilja växa på fuktiga glasväggar... Det där med fukt är för övrigt ett annat problem, glaskrukor brukar vara dåligt dränerade.

Nä det där med att doppa i hink med vatten tycker jag också verkar jobbigt. Framförallt för att man måste slabba så med vatten och mina händer torkar ut på en gång av det. Jag brukar istället gå runt med vattenkanna och en rostfri bytta. Sedan ställer jag ner orkidén som ska vattnas i byttan, häller på vatten med kannan tills nästan hela krukan badar i vatten, lyfter upp krukan igen och låter allt överskottsvatten rinna av. Så häller jag tillbaka vattnet i krukan och går till nästa orkidé. Även detta sätt tar förstås lite tid. Jag skulle inte rekommendera att vattna på faten, men om du gör det och växterna inte protesterar - ja då är det bara att tuta å köra! Ett annat sätt, om man inte orkar doppa i hink, är att låta orkidékrukorna stå på en stor bricka eller i en stor, snygg behållare (balkonglåda t.ex.). På botten har man ett tjockt lager lecakulor, stenar eller tegelkross. Då kan man vattna direkt i krukorna och så samlas vattnet på brickan, utan att nå upp till krukorna. Det är även ett jättebra sätt för att öka luftfuktigheten kring orkidéerna. Tyvärr har jag inte hittat några snygga behållare med rätt mått, men den dagen jag gör det ska jag gladeligen byta ut alla ytterkrukor mot en enda stor låda.

Kajsa i Västerås / Zon 3- 4 / feb 11 2008 / 18:19
Tack för svar, alltid kul höra vad andra gör. Glaskrukor hoppar jag över i mina ljusa fönster. Jo långa brickor på fönsterbänkarna vore fint, men jag tror jag såg det hos någon, köpta från Ikea, men jag är osäker där.
Annika i norra Uppland / feb 11 2008 / 19:16
Mm, Ikea kan nog ha fina brickor/lådor. Mitt problem är att jag vill ha en bricka/låda med precis samma storlek som fönsterbrädan, så jag får plats med alla växterna i lådan. Men nån sån låda har jag inte hittat än. Antingen är de för smala eller för korta eller för låga. Eller för stora. Jag vill ha en laaagom ju!
Helena EW / feb 12 2008 / 07:41

Tack för denna tråd! Måste passa på att fråga....En av mina Phalaenopsis-plantor har en utblommad stängel...och på denna stängel har det kommit nya blad...Det växer liksom en ny planta högst upp på stängeln. Den har små rötter. Hur gör jag med den? Kan jag klippa loss den och plantera den i ny kruka med orkidékompost?

 

Förstår du hur jag menar? Om inte så får jag väl ta och fota det lilla mysteriet...

IK / feb 12 2008 / 15:07

Grattis Helena du har fått en liten keikis på din stängel. Låt den sitta kvar tills den har fått 3-4 rötter ca 5 cm långa, då kan du ta av den och plantera den i en liten plastkruka med orkidékompost, gärna utblandad med vitmossa (spaghnum).

Jag brukar ställa krukan med småplantor i en plastpåse för att behålla fukten till den lilla plantan, dock ha en öppning på påsen för lufttillströmning.

Helena EW / feb 12 2008 / 18:54

Tack för svar IK! Keikis....då har jag fått lära mig något nytt!

Ska köpa en påse ny orkidékompost och försöka få fatt i spaghnum också och försöka ge "lillen" en bra start.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
 
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons