Annons
Senast inloggade Solanathome Kenneth på Söder Anette på Solbacken metajo Owe J (Slöinge);
Annons

porslinsblomma

Camilla va
jun 12 2003 / 7 Kommentarer / 905 visningar

Jag knyckte en stickling av en kompis på en porslinsblomma tidigt i våras. Jag lät den få rötter genom att stå i ett glas vatten. Det tog över 1 månad innan rötterna kom. Nu har jag planterat den i jord med den vill inte växa. Är det normalt att porslinsblommor tar så lång tid att etablera sig? Blommar alla porslinsblommor? Hur lång tid tar den inna den blommar första gången? Blommar den vid en speciell årstid?

Kommentarer

Svante i Hisings Backa / jun 12 2003 / 23:41
Om du söker på Hoya här så får du massor med info. Hoyor brukar ta lite tid på sig att rota, men det är normalt. Tar ett par tre år att få upp i blomstorlek. Alla Hoyor blommar om de får miljö för det, oftast blommar de på vårkanten. Ta det lugnt, den kommer, men det tar tid.
Camilla va / jun 13 2003 / 20:07
Tack Svante, jag får väl vänta och se.
maimiti / jun 15 2003 / 13:21
Hur lång tid det tar att rota och blomma beror mycket på arten. Över en månad är dock väldigt länge, har nog aldrig fått vänta så länge på rötter... vad jag kan minnas... däremot på tillväxt. Endel Hoyor växer som tokar medan andra kan stå och tugga hur länge som helst utan att producera så mycket som ett halvt blad. Vissa Hoyor blommar tidigt, ibland så tidigt som ett par månader efter att man tog skottet (har faktiskt upplevt en som blommade medan den stod på rotning);, andra kan man få vänta på i åratal. Maggan:);
Monica CH / jun 15 2003 / 14:37
Hmmm .... jag köpte en Hoya australis på Weibulls i Lund i mars, omplantering behövdes ej, menade dem i affären. Först blev ett blad gult och föll av. Jag planterade om och placerade krukan i plastpåse. Den klarar sig nu utan plastpåse, men har inte växt överhuvudtaget. Inga fler blad har gulnat, men den har stått stilla i 1,5 månader. Märkligt... Hälsningar Monica
maimiti / jun 16 2003 / 11:45
Hoya australis är inte så förtjust i solsken, så kolla så att den inte står för ljust - flytta den i så fall. Jag hade min australis i söderfönster i många år i tron att den gillade det. Den växte inte alls och ville självklart inte blomma. Numer står den i ett nord-öst fönster och trivs som bara den. Växer och har fyra blomstänglar på G. Maggan:);
Monica CH / jun 16 2003 / 12:55
Den ställde jag i nordöst från början - därför att jag hade läst om detta i din jättefina site! Där ser man ;); Tja ... jag får vänta o se om det behagar växa ... är glad iaf att inget blad ser ut att gulna. Hälsningar Monica
Inku / jun 25 2003 / 11:50
Hej alla! Visst är porslinsblommor ljuvliga men knepiga! Jag har den erfarenheten att miljön betyder enormt mycket. Har kämpat med en Hoya Bella i åratal innan den ville bli kompis. Drag från ventilation gillar den absolut inte. Man får faktiskt testa lite olika lägen vad gäller ljus etc. för att se vad de gillar. Nu hänger min i taket i ljust västerläge ca. 1 meter från fönstret och är magnifik! En lätt dusch ibland och vatten bara när den är absolut torr.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti