Annons
Senast inloggade Kenneth på Söder Marianne i Knivsta Inger P Anette på Solbacken Monica M zon 4
Annons

Vilken jord till citronträd?

Fuji
jun 27 2008 / 7 Kommentarer / 2131 visningar

Hejsan!

Har prövat att så en citronkärna och det har nu kommit upp en liten planta på ca 5 cm. Tänkte byta kruka, och nu undrar jag om någon vet vilken sorts jord den trivs bäst i?

Kommentarer

Tyras / jul 29 2008 / 23:00
hej! det säljs speciell citrusjord eller ibland heter det medelhavsjord, en väldigt tung jord. hoppas det inte är försent, lycka till
Citrona Upsaliensis / jul 29 2008 / 23:15

Om plantan bara är 5 cm är det säkert inte för sent för citrusjord. Jag tror inte du behöver använda speciell jord till den lilla plantan, den särskilda citrusjorden som säljs är tung för att själva trädet skall få ordentligt fäste i krukan.

Jag träffade Bosse Rappne på trädgårdsmässan i våras, han kan ju mycket om citrusodling, och eftersom jag själv har ett citronträd som jag är väldigt rädd om, frågade jag honom om omplantering mm. Han sa då att man skall använda citrusjord till större växter. Dessutom finns det särskild citrusnäring som innehåller extra järn, jag har använt sådan tidigare men nu är flaskan slut, och mina blad har blivit gula de senaste veckorna. Typiskt nog har jag inte fått tag i citrusnäring men hittade Blomstra med extra järn, så jag hoppas det skall räcka tills vidare.

Citrona Upsaliensis / jul 29 2008 / 23:42

Här är en bild på mitt citronträd från början av juni. Det är större nu och har en massa små kart.

Citrona Upsaliensis / jul 29 2008 / 23:43

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / aug 30 2008 / 19:13

även små plantor trivs bra i citrusjord ,, när jag sår så planterar jag kärnorna direkt i citrusjord . citrusjorden tycker inte jag är tung ?

den innehåller lite lergranulat annars tycker jag den är grusig och lätt . och det är just vad citrusar vill ha en jord med mycket järn och mineraler i som ska innehålla grus eller leca och lite lergranulat för att hålla näring och fukt och sedan gruset och lecan som ska dränera bort för mycket vatten . och den innehåller alltså inte lera för att växten ska stanna kvar i krukan - utan att växten trivs med den jorden . med tanke på formen på din kruka så kan jag tänka mig att den blåser ner lätt . plus lättare jord bättre rotutveckling får citrusar = att växten rotar sig bättre i krukan och hålls kvar .

Citrona Upsaliensis / aug 31 2008 / 17:14

Jag refererade bara vad jag läst på påsen till Hasselfors citrusjord...

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / aug 31 2008 / 18:59

som jag skrev ,, lätt och grov,dränerande . när dom skriver''tung'' så menar dom att den väger mycket . annars skirver man tung i trädgårds spårk så menar man lerjorden .

det dom skriver om att stå stadigt är inte sant . du får samma satidghet i vanlig plantjord . 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons