Annons
Senast inloggade MagnusAoT Gunilla i Ekeby allekulla Lisa H toppi strokirk
Annons

10 kg solrosfrö för 99kr hos Lidl

Vera
dec 07 2009 / 12 Kommentarer / 1519 visningar

och bara lite dyrare 20 kg påse hos Willis i Gustavsberg. Kvalitén vet jag inte vågade inte  önska smakprov (fniss). Mycket dyrare hos Coop forum. Vill bara dela med mig i fall att någon behöver mat för dem små flygande älsklingar.

Kommentarer

Brewater / dec 07 2009 / 11:25

Tips , pasta verkar vara ok för fåglarna , vi brukar ge överblivet bröd men nu ger vi dem pasta ( ej kokt..... ) , de har faktiskt käkat upp nästan allt ( vi har nästan bara småfåglar här men jag vet inte exakt vilka som gillar pasta ).

Cornflakes är också populärt ( inte med mjölk.... ).

Någon annan med lite sköna mattips ?

Åsa Hh / Zon 3-4 / dec 07 2009 / 11:28
Men Ali, sväller inte det i fåglarnas magar? Jag har fått lära mig att okokt pasta och ris ska man inte ge fåglarna. Ger våra småfåglar överblivet bröd och köpemat.
Brewater / dec 07 2009 / 11:39
Hmm...du kan ha rätt , har ingen aning faktiskt , får väl kolla upp det .   
JennyN / dec 07 2009 / 13:56

Tack för tipset Vera! Solrosfrö är nästan som saffran, ökar i pris varje år ;-)

Tipsar tillbaka: Granngården säljer 20-25 kilossäckar med havre och vete för ca 4:-/kg. Jag matar hönsen med det, och tänkte dryga ut solrosfröna med en egen "vildfågelblandning" i år för att komma ner i pris.

Inger P / Zon 3 / dec 07 2009 / 14:13
Jag har helt slutat med Vildfågelblandninge, eftersom fåglarna ändå bara äter solrosfröna. Jättebra tips, Vera, jag ska snarast åka till Willys och köpa. Det går åt massor.
Rolf i Västmanland / Zon IV / dec 07 2009 / 15:39
Det har redan gått åt 1½ 20-kilossäck av de 3 jag köpte när Granngården hade extrapris tidigt i höstas. Undrar hur detta ska sluta! Ska också kolla hos Lidl, fast butiken i Sala brukar inte precis vara välsorterad.
Vera / dec 07 2009 / 16:10

Bra att jag för engångsskull kan bidra med något. Tack Jenny för tips om Granngårdens säckar med havre etc.

Nu när jag har stora säckar med fågelmat så finns inte en enda pippi här. Dem blev nog sura på mig när vi försvann under tre veckors tid till Prag. Tänker med skräck på att de flyttade till grannar ( lite missunnsam är jag i detta fall). Tror ni att de kommer? Annars får vi äta solrosfrö själva...

Brewater / dec 07 2009 / 16:14

Ok , Åsa , nu har jag kollat upp lite på en 7-10 ( mest engelskspråkiga forum ) sites och det verkar vara helt schysst at ge okokt pasta till fåglarna , titta lite själv på svenska eller engelska ( amerikanska ) "fågelforum" , det finns mycket man kan mata fåglar med som inte nödvändiggtvis saluförs som fågelmat.

Alla älskar pasta...

IngridW / dec 07 2009 / 16:28

Blir det billigare med pasta?? Här serveras solrosfrö - det börjar bli dyrt, köper 20 kg säckar annars är det inte lönt. Jordnötter brukar vara populärt men det får de bara när det blir kallt.

Mina hönor äter de flesta rester samt kokt (jo, jag kokar majs till hönorna) fodermajs, Pullfor, vete och som godis skalade solrosfrö som man numera kan köpa i stor spann på Granngården.De kan bli ett par ägg i veckan om de är på gott humör.

Om man matar fåglar och inte vill ha alla skalen skräpande så är det väl tänkt att skalade solrosfrö är bra - men rysligt dyrt....

Brewater / dec 07 2009 / 17:43

He he he , nej Ingrid , det blir inte billigare med pasta , det blir nog dyrare , men min poäng är att vi brukar ge fåglana vad som blir över i hushållet , men det är klart , det som skiljer är väl ambitionen , jag hade säkert också köpt mer proffesionell fågelmat om bara lusten/ambitionen funnits där , senast fick de lite lussebullar , yngsta dottern had tappat omkring bitar på golvet och de fick fåglarna , jag tror att de blev ganska nöjda med dem.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons