Annons
Senast inloggade kerstin z 5-6 Johnny Nilla i Falköping Vera MagganRo
Annons

Är detta en MÖRDARSNIGEL ??

Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3
jun 27 2010 / 14 Kommentarer / 678 visningar

Har aldrig sett några tidigare och nu hittar jag någon enstaka.
Hoppas den går att identifiera !!

Kommentarer

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / jun 27 2010 / 09:58
Ja, det skulle jag nog säga...
Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 27 2010 / 10:02
Men hur kommer det sig att jag bara ser någon enstaka, folk skriver ju om massinvasion och massförökning ??!!
Birgitta i Hensmåla / Zon 2 - 3 / jun 27 2010 / 10:09

Ser du bara enstaka sniglar så är det med all sannolikhet INTE mördarsnigel! Alla sniglar kan variera lite i färg, och för mig ser den här ut som en vanlig svart skogssnigel.

Men säker kan man ju aldrig vara.

Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 27 2010 / 10:31
Hellre fälla än fria, skulle vara min taktik.
Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / jun 27 2010 / 10:43

Det är omöjligt att skilja en "mördarsnigel" från vanliga skogssniglar utan att dissikera dem, och även då ska det till experter för att kunna identifiera. Det finns också en röd skogssnigel, och spanjorerna kan vara i olika nyanser.

De enda som får leva hos mig är leopardsnigeln, den är inhemsk och jag har aldrig sett den på växter.

MagganRo / Zon 3 / jun 27 2010 / 10:49
Jag tror också på mördarsnigel. De kan ha alla nyanser mellan orange till mörkbrun. De svarta skogssniglarna - som det bara finns ett fåtal av numera- är helt kolsvarta. Just nu när det är torrt och varmt har de krupit undan och väntar på bättre tider med lite svalka och fukt.
Anette på Boäng / jun 27 2010 / 10:54

Har du inte haft Spansk skogssnigel innan, så blir de ju inte många över en natt, det går ju gradvis. Vi har tyvärr fler i år än tidigare. Milda vintern förmodligen och den blöta våren. Lägg ut medel nu med en gång så du håller tillbaka dem.

Cacki / jun 27 2010 / 10:55
Ja usch! Den där hade jag definitivt tagit för mördarsnigel och låtit den få känna på saxen. Den hade fått skylla sej själv att den valt den bruna stassen ur garderoben.
Anette på Solbacken / Zon 4- / jun 27 2010 / 11:05

En nyckel finns, kan vara till lite hjälp vid identifiering. Lite kul att se att det faktiskt är skillnad på dem.

Snigelnyckellänk

Monica M zon 4 / jun 27 2010 / 11:06
Jag tycker det ser ut som en mördarsnigel. Det är inte så lätt att hitta dem på dagtid. Kolla efter ätskador på växter sniglarna gillar och sök noga runt såna växter. Till exempel tagetes, blomstertobak, dalior, rudbeckior, rosenflockel.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti