Annons
Senast inloggade Marianne i Knivsta Claes Sörmland Johnny Yngve i Eslöv Anna NV Uppsala
Annons

Behöver faktahjälp om fjärilsbuske

Birgitta i Hensmåla / Zon 2 - 3
feb 21 2011 / 22 Kommentarer / 2051 visningar

HJäääälp! 

Nu sitter jag och skriver om hur trädgården ska vara beskaffad för att alla de trevliga och nyttiga djuren ska trivas. Vilka texter man än läser så är det naturligtvis Buddleia som nämns först som fjärilsmagnet, men jag undrar... hur högt upp i landet går fjärilsbusken?

Den vanliga Buddleia davidii alltså. Och nu menar jag inte det som står i olika böcker utan vad ni forumister har för egen erfarenhet. Med zonknäckeri och allt. Alltså verkligheten. Och jag har en rejäl lista på vad man kan ha i stället (här är det till exempel hampflockel som tävlar med buddlejan om att vara mest populär), men vill gärna ha tips framför allt från er norröver vad det är som fungerar bäst hos er!

Det är alltså inte direkt en lista över alla fjärilsmagneter jag är ute efter, har så det räcker, men det finns för lite om just landets norra delar.

Kommentarer

g.wendt / feb 21 2011 / 09:56

Bor inte precis norröver utan i Perstorp med zon 3 ner i en spets till oss och vi har svårt at få buddleja davidii att överleva. Sätter dock nya eftersom vi vill ha fjärilar och andra djur som dras till dessa buskar och ger liv och färg till trädgården.

Gerd i P-p

Marie från Tierp / feb 21 2011 / 10:01
det växer fjärilsbuske sedan minst 10 år tillbaka i Forsmark zon 4. Busken är djupt planterad som en ros ungefär i rent söderläge i ett skyddat hörn. DEn fryser ner något mindre för varje år och är nu ett par meter hög. Jag har aldrig skyddat eller täckt mot kyla eller vind vintertid.
¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / feb 21 2011 / 10:02
här i zon 3-4, södra VG. finns det på olika platser. en del frös ihjäl efter förra vintern och andra frös ner och klarade sig och kom me dny tillväxt. så hittar man bara ett bra läge i trädgården så kand en nog klara zon 4, min egen frös ihjäl i zon 1-2 nordöstra skåne av att den var planterad i ett utsattläge. så det gäller nog i vilken zon som helst ett bra läge. 
Anette på Solbacken / Zon 4- / feb 21 2011 / 10:15

Det finns fjärilsbuskar här uppe också, men d är inte vanligt förekommande.

Fjärilsmagneterna hos mig är strandveronikan den vanliga blå. solhatt, kardvädd och kärleksört.

Harvey / Zon IV / feb 21 2011 / 10:28
Zon 3 skulle jag säga för jag i z 4 kan plantera den och ibland klarar den sig men bara i något år, oftast fryser dom finare sorterna bort redan första vintern.
Marita i Vasa / feb 21 2011 / 11:18

Några bra vintrar har fjärilsbusken klarat sig här i finsk zon 3 = svensk zon 5.

Det som här drar fjärilar är blå bolltistel, stånds, rudbeckior och kärleksört.

Maj-Britt på Solkulla / feb 21 2011 / 14:07
Det är väl en ren gissning men jag tror att den rena arten är härdigare än dessa färggranna cultivarar som säljes. Jag fick frö insamlat på 3.300m höjd i Tai Bai Shan och småttingarna klarade första vintern bra, hur de mår efter den här återstår att se.
Monica H / feb 21 2011 / 15:58
Enligt de uppgifter och egna erfarenheter jag har så är Buddleja davidii känsligare än Buddleja alternifolia. Har/hade båda men B. davidii har frusit bort för mig medan B. alternifolia klarat förra årets vinter utan problem.
Rauno / feb 21 2011 / 16:20
Jag har sedan över 15 år en blåviolett buddelea - jag täcker den med löv, 20-30 cm. Ibland fryser den ned till ca 10 cm men den växer o blommar varje år. Jag tror att ett bra läge behövs.
¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / feb 21 2011 / 16:51

Buddleja alternifolia brukar också vara satt att klara högre zoner när man läser böcker och på plantskolor.så det kan nog stämma att den tål mer än ''vanlig''. 

den blommar på flerårigved tididgt på sommaren. 

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons