Annons
Senast inloggade
Annons

Berätta lite om Codonopsis!..

charlotte, zon 2-3 / Zon 2-3
jun 14 2011 / 33 Kommentarer / 269 visningar

Tyvärr noterade jag inte, ifrån vem jag fick fröbibbe-fröer av Codonopsis, men i alla fall står det 6 små pigga planter och väntar på växtplatts.. Hur vill dom ha det? Och finns det en chans, att dom blommar redan 1. sommar? Sorten var okänd för givaren....

Kommentarer

Rolf i Västmanland / Zon IV / jun 14 2011 / 11:27
Hmm, luktar den illa när du tar på den? Den enda Codonopsis jag haft var rätt besvärlig och skickade utlöpare åt alla håll. Ännu flera år efter att jag grävt upp den kommer nya skott från rötter jag inte lyckats ta bort. Men det finns ju många olika Codonopsis, dina kanske är betydligt snällare men jag tänkte ändå lägga in min lilla varning.
charlotte, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 14 2011 / 19:18
Har inte tänkt på, om den luktar illa, men bladen är 'støvgrønne' och lite håriga. 
överbölingen / Zon 5 6 / jun 14 2011 / 20:35

Sonhustrun tyckte att C. takesmania (stavning) lät fint så hon köpte frön och sådde densamma. Idag kan vi ha Plantagenrea på sagda ogräs. En enorm fröspridning. Lyckligtvis är den lätt att avlägsna. Men är ju ganska snygg iaf i rätt sällskap.

En fining med samma tendens är Campanula cervicaria. (Skogsklocka). Gick på Impectas "sällsynthetsdeklaration". Den tycks nämligen vara på utdöende i naturen. Jag ämnar hjälpa den på traven i min egen del av Den stora trädgården. Den är vad jag förstår fridlyst som vilt förekommande i en del län. Den skall vara bienell men övervintrar trots det. Största ruggen fick stå kvar till blommorna vissnat för den dök upp mitt i svart täckplast sedan grävde jag upp den för att hamna på brandgropen/högen.

Däremot tänker jag sprida den utanför trädgårdsplanerat område. 

Hoppas att du Anna inte planterade den i ädlare sällskap och du Kenneth p S kan skatta dig lycklig att trastarna eller vad det var ställde till problem med dina frösådder.

charlotte, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 14 2011 / 20:39
Bengt! âr det Codonopsis, du pratar om nu, eller är det Campanula?? Ger dig rätt mht Campanula takesimana i alla fall! Den sprider sig enormt!! Jag har den vita varianten..
överbölingen / Zon 5 6 / jun 14 2011 / 21:02

Charlotte!

Nu blev jag osäker, jag trodde att C. takesmania var en Codonopsis. Skulle ha kollat noggrant. Gick på namnstickan vid grundplantan.

kerstin z 5-6 / Zon 5-6 / jun 14 2011 / 21:09
Condonopsis spider sig inte men har en klättringstendes-kort o slingrig, luktar sockar som militärer haft på en vecka, fina blommor om man tittar in i den ..
charlotte, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 14 2011 / 21:12
Haha! Tror jag står ut med lite sura sockor, om den är vacker! Blommar den första året?
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / jun 14 2011 / 22:14

jag hade en Codonopsis en gång, tror jag fick gratisfröer som bonus vid någon fröbeställning. Plantan blev rätt söt, ljusblå klockor med lite snirklar inne i mitten.

Men FYYY vad de luktade! Plantan stod så till att jag kom åt den när jag skötte annat i rabatten. Det stank bara man rörde vid den.Nä den åkte ut illa kvickt!

charlotte, zon 2-3 / Zon 2-3 / jun 14 2011 / 22:20
Såå illa? Det får bli en test- på en mindre central platts!..
Lotta i Gbg / jun 14 2011 / 22:54

Jag har aldrig märkt att de sprider sig  med utlöpare. Det finns lite olika soprter, några klättrar andra klättrar inte alls. Jag har inte ont av lukten, utan njuter av dessa ljuvliga klockor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons