Annons
Senast inloggade Kenneth på Söder Solgus Catarina zon 3/4 Lisa H påskalla zon 1
Annons

Beskära Hassel?

Lisa H
maj 18 2004 / 6 Kommentarer / 840 visningar

Kan man det och blir det bra? Tycker Hasseln är så fin och vill behålla den men den står egentligen ivägen för ett körsbärsträd. 2 st faktiskt, självsådda men med supergoda bär, som kanske nu har en chans att bli stora å fina när tallen som växte ur samma hål i marken, är borta. Men så är det Hasseln då. Tänkte att man kanske kunde hålla ner höjden på den så körsbäret kan bre ut sig ovanför. Lisa

Kommentarer

Smålandsanna / maj 18 2004 / 23:21
Vet inte säkert, men min erfarenhet av hassel är att den inte bryter nya skott. Däremot kommer nya stammar nere vid basen.
Hannele, Hisingen / maj 19 2004 / 08:59
dD kan beskära hassel på vårvintern... men det är väl inte bråttom? Träden anpassar ju sej också. Gå runt, titta och fundera. Några grenar kanske du kan korta ned på körsbärsträdet på sensommaren?
Lisa H / maj 19 2004 / 09:28
Men om den inte bryter nya skott så är det väl beskärning jämns med marken som gäller, så den får börja om på nytt. Skär man högre upp så får man bara en massa kala pinnar, bland alla nya skott nedifrån, eller??? Lisa
Hannele, Hisingen / maj 19 2004 / 09:32
De gamla grenarna klipper du till 10 cm, hassel ska bryta nytt.
MagganRo / Zon 3 / maj 19 2004 / 10:35
Jag tycker hasseln beter sej ungefär som en vinbärsbuske. Visst kan man kapa högre upp men det ser ganska konstigt ut jämfört med om man tar hela grenar så långt ner det går. Det kan vara knepigt att såga inne bland stammarna. Jag har en stor hassel vid dammen och den brukar jag ta bort två - fyra stora grenar på varje sommar. Gjorde jag inte det skulle hasseln vara enorm! Nu hålls den nere i någorlunda höjd. MagganRo
Lisa H / maj 19 2004 / 12:11
...att ta några grenar varje år. Tack för tipset! Lisa
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti

Annons
Annons
Annons