Annons
Senast inloggade susanne MagganRo Rissen zon 4 A i Gnesta KarinSKARA
Annons

Beskära lagerhägg

mafrmalmo
jan 21 2009 / 21 Kommentarer / 3222 visningar

Hej, Jag planterade 2 lagerhägg i slutet av sommaren 08 och undrar när det är läge att beskära dem? Jag har tyvärr inte det exakta namnet på latin, prunus någonting.

Hur långt sak man ta ner dem, är angelägen om att de ska växa sig höga och fina så snabbt som möjligt. Blir de tätare om man beskär dem?

Tacksam för all input. Jag bor i södra skåne.

Kommentarer

Agneta på kullen z 1 / Zon 1 / jan 21 2009 / 23:26
Prunus laurocerasus är lagerhägg men sen finns det ju flera sorter. En del blir höga och andra mer kuddlika. Några kan 1,5 meter enligt den bok jag har tittat i. Jag bor vid Sydkusten och har lagerhägg som är närmare 2 m så på höjden kan den dra iväg. Vill du ha den hög ska du nog låta den vara. Vinterskador kan man ju ta på våren så det är väl då beskärningen kan ske. Jag har aldrig beskurit mina, bara tagit bort fula grenar. Hoppas du får fler svar, för jag är lite osäker på detta. Lycka till med din lagerhägg.
Välkommen förresten jag har inte sett din signatur tidigare!
mafrmalmo / jan 22 2009 / 09:46

Hej Agneta, 

Tack för snabbt svar:-)  

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / jan 22 2009 / 10:19

Lagerhäggen blir betydligt tätare om du beskär den och den tål beskärning mycket bra för den bryter lätt på gammal ved. I Tyskland betraktas den som en mycket fin beskuren häckväxt men också lite krävande vad gäller beskärningen eftersom man får klippa den med sekatör gren för gren för att inte få bruna fula skadade blad.

Sen som sagt - sorten avgör höjden till stor del. Själv testar jag 'Etna' i min trädgård in zon 3 för att de hur den fungerar här. Den är upprättväxande och blir ganska hög på kontinenten och rekommenderas för klippta häckar. Jag tror inte den odlats så mycket i Sverige ännu men man har goda erfarenheter från kalla lägen nere på kontinenten.

Annika i norra Uppland / jan 22 2009 / 23:49
Det låter bra att lagerhägg lätt bryter på gammal ved för jag har "fått hjälp" av rådjuren med beskärning av några av mina lagerhäggar. Jag har 'Etna' (2 st), 'Mano' och 'Gajo' utomhus här i zon 4. Stackars 'Gajo' gick de hårdast åt, det återstår bara lite pinnar och halva blad längst ned :-(
Brewater / jan 22 2009 / 23:57

Doftar lagerhäggens blommor något ?

Agneta på kullen z 1 / Zon 1 / jan 23 2009 / 00:06
Har aldrig stoppat dit näsan - konstigt, det får undersökas i sommar!
gullvivan (Zon 5) / Zon Zon 5 / jan 23 2009 / 00:13

Tyckre lagerhägg är jättefin, men är ju egentligen inte härdig i zon 5. Men... det går ju att försöka... Ni som bor i zon 4-5 hur har ni lyckats klara eran Lagerhägg och hur/i vilket läge har ni dom?

Hoppas det är ok att jag lånar din tråd lite mafrmalmo

Annika i norra Uppland / jan 23 2009 / 01:21

Det är bara 'Mano' jag haft här över en hel vinter, de andra tre lagerhäggarna köpte jag i somras. 'Mano' planterade jag strax nedanför en liten slänt i sydostläge. Den klarade sig bra hela vintern men när våren kom blev solen för stark så många av bladen blev fula. Men nya blad kom sen under sommaren. Jag insåg att läget inte var det bästa så i somras/höstas flyttade jag 'Mano' till baksidan av huset. Där står "han" nu på en liten kulle med visst skydd mot nordanvinden och med stora träd som grannar i söder som silar den värsta vårsolen. De andra lagerhäggarna har jag planterat i närheten. Eftersom jag inte hade tillräckligt med nät hemma när rådjuren varit på besök la jag istället granris över två av lagerhäggarna. Det kommer säkert gynna dem (lagerhäggarna alltså) en hel del.

Nu var ju förra vintern ovanligt mild, det var först under våren det kom en ordentlig köldknäpp. Den här vintern har vädret varit betydligt bistrare, med mellan -10 och -18 grader ett par veckor och en del barfrost. Hittills ser lagerhäggarna ok ut, ja bortsett från rådjurens snaggning av dem, men jag vågar inte ropa hej än. Längre fram i vår ska jag rapportera hur det gått för dem!

Mina tips om man vill zonknäcka med lagerhägg är därför: Plantera i så skyddat läge som möjligt, helst i halvskugga-skugga. Blanda gärna i sten och sand i jorden för att göra den väldränerad och för att den ska tina snabbare/lättare. Några granruskor ovanpå lagerhäggen blir också bra.

Ninnie i Ramlösa / jan 23 2009 / 02:18

Doftar...ohh ja...! Mina gamla 42åriga, mer än två meter höga, sort okänd, doftar en hel del! Har hållit på och kapat rejält i dem under sommaren/hösten...och där jag började kapa i augusti kom det en ny blomning under hösten!
Ska fortsätta i vår! De tål vad som helst verkar det som!

Ninnie

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / jan 23 2009 / 09:53
I Heidelberg gick parkarbetarna med röjsåg och kapade av flera cm tjocka stammar av lagerhäggsbuskage. Jag trodde det skulle vara slutet för buskarna för inte ett blad lämnades. Men efter en säsong var de gröna och frodiga igen och efter två år buskar. Inte för att jag rekommenderar den behandlingen av lagerhägg men det illustrerar lite hur tåliga de är vad gäller beskärning.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti