Annons
Senast inloggade Anette på Solbacken susanne Claes Sörmland Sven-Erik i Österbotten ölandsboel zon I
Annons

Camelior

Rauno
feb 12 2002 / 14 Kommentarer / 317 visningar

Jag såg i fredags camelior på Bauhaus. 2 plantor, 50-75 cm höga med knoppar för 179 kr. Eftersom jag inte har ngn glasveranda eller växthus blev det inget köp. Små plantor 20-30 cm kostade 100 kr-en del av knopparna hade blivit missfärgade. Ja, om någon är intresserad eller har för mycket pengar är det bara att åka dit!

Kommentarer

Camila / feb 12 2002 / 08:26
Jag gillar Camelior. Har sått det för någon vecka sen. 179 kr låter som ett överkomligt pris tycker jag. Har för mig att de jag tittat på kostar ca 300 kr. Jag väntar och ser om jag lyckas med frösådden innan jag köper någon. Var på Bauhaus i Helsingborg i somras. oj,oj vad stort.bla. köpte jag fågelbad i svart sten för endast 50 kr. I vilka städer kan man mer hitta Bauhaus? camilla Redigerad 2002-02-12 08:29:03
Lisa H / feb 12 2002 / 10:21
synd att de är så svåra i vanlig rumsmiljö. Jag har mina ljust och kallt; tar upp dem i rummet när de är på gång att blomma. Tyvärr håller blommorna sig fina bara några dar. I år lät jag en blommande kamelia stå kvar i det kalla utrymmet ; blommorna har hållt sig i flera veckor. Men sådär superfina och översållade med blommor, som man önskar, blir dom aldrig men jag nöjer mig med några enstaka blommor och det vackra bladverket. I fjol gjorde jag både dyrt och billigt kamelia-inköp. Såg en underbart vacker camellia hos Bo Rappne, Slottsträdgården men 360 kr var i häftigaste laget. Var sen på Tage Andersens utställning på Bergianska. Efter det vart jag bara tvungen att köpa den dyra kamelian. Sagt och gjort….när jag skulle betala den berättade expediten att hon tyvärr inte sålde så många eftersom de är så svåra att hålla. Men hon hade sålt en tidigare på dagen – till en man som samlade på pelargoner. Jaha, det gör jag också; har c:a 200 olika. Svarade jag. Ja men den här mannen hade ännu fler. Sa hon då. Hemkommen och överlycklig berättade jag för min sambo om mitt inköp. Men han såg då inte glad ut och så sa han. Du är då för snabb – jag har också köpt en som du skulle få i födelsedagspresent (ett par dar senare);. Jag borde ju ha förstått att den pelargonsamlande mannen var min sambo och att hans jättesamling faktiskt var min. Och nu stod jag där med två svindyra och likadana kamelior men jag åkte tillbaks till Slottsträdgården berättade min historia och fick byta den ena mot en annan sort. En superbillig kamelia fick jag på Ica. Det var en dubbel vit utan prislapp. Tjejen i kassan hade ingen aning om priset utan frågade mig vad dom brukar kosta. Fast det ville jag ju inte tala om så jag svarade att jag inte visste. 29 kr, kan det vara rimligt? Frågade hon i kassan. Nja, de brukar nog kosta mer. Svarade jag; hade inte mage att ta den för det priset. Men 59 kr enades vi om till slut. Inte illa! Camilla - Lycka till med sådden!
Kerstin i Malmö / feb 12 2002 / 11:44
Bauhaus finns även i Malmö och Löddeköpinge / Kerstin
Birgitta i Hensmåla / Zon 2 - 3 / feb 12 2002 / 12:07
Och i Uppsala, och i Barkarby utanför Stockholm, och säkert på fler ställen i Stockholmstrakten. Även en lantis i avlägsna Småland hittar dit ibland.
Aila / feb 12 2002 / 13:24
Även i Torp utanför Uddevalla. MVH/Aila
Ronny , inte längre i kransen / feb 12 2002 / 20:10
har inte mindre än nio sidor om kamelior. Massor av bilder. Bla en vit, Mrs Bell, med bladen i mycket symetrisk spiralform. Otroligt vacker. Ska nog köpa en varm rock å bli kameliasamlare när jag blir äldre.
Camila / feb 12 2002 / 21:13
Tack för alla tips vad gäller Bauhaus. Lisa, din sambo lyckades ju verkligen köpa vad du önskade dig. Fniss. Ronny, jag har suttit och kollat in sidorna med Camellia i Botanica.Mrs Bell är verkligen läcker. Jag har sått Camellia Japonica. Rosa med gul mitt exakta namnet vet jag inte,(står inte på fröpåsen); Den ska bli rosa med gul mitt enligt Impectas bild. Hälsningar Camilla som måste slita sig från Botanica för att plugga matte. Redigerad 2002-02-12 21:14:48
farida / feb 12 2002 / 22:53
Jag har sett på flera lågprisbutiker för mat den senaste tiden camelior för 99:- rosa och vita men de doftar inget. Misstar jag mig helt men så vitt jag minns har de en bedårande, ganska stark doft och så brukar de vara svindyra! Är det här någon annan, icke-doftande, sort?
Mia på Sm.Höglandet / feb 13 2002 / 11:09
Det finns ett Kameliaträd utanför Jönköping som är från 1840, större än ett äppelträd och med rosa blomor. Det visas en gång/år, tyvärr förra helgen... Det är mycket vackert. Blev riktigt sugen på en Kamelia.
Kenneth K i Göteborg / feb 13 2002 / 18:53
Jag köpte frö från Impecta för en 4-5 år sedan. Inte ett frö grodde på ett år. Jag har sedan läst att Camellia-frö har kort livslängd om de inte förvaras kallt - högst någon månad. Det var därför det var så svårt att få Camellia sinensis, alltså tebusken, till Europa. Fröna dog under transporten, som ju kunde stäcka sig över månader. Linné var en av de första att lyckas, eftersom han fick ostindiefarens kapten att så redan på plats i Kina och ta med sig plantor hem. Minns jag fel eller finns inte Linnés tebuske eller ättlingar av den kvar fortfarande i Uppsala? Kameliaträd från 1840 i Jönköping är ju imponerande. Var finns det? I ett orangeri eller växthus någonstans? Vill man se vacker kameliablomning skall man bege sig till Palmhusets medelhavshus i Trädgårdsföreningen i Göteborg ungefär så här års. Det gjorde jag årligen förr i världen. Nu bor jag nog för nära för jag har inte varit där på ett bra tag.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons