Annons
Senast inloggade Greta i Österbotten MagganRo Modden kerstin z 5-6 Sørlandet
Annons

Dagens fågel: Koltrast

Annika i norra Uppland
feb 09 2010 / 29 Kommentarer / 2984 visningar

Jag hade egentligen tänkt fortsätta med finkar/sparvar men då jag inte fått nån möjlighet att fota de arter jag tänkt ta upp får några andra fåglar komma emellan. Idag blir det därför koltrast, Turdus merula.

Koltrasten häckar i skog och parker i nästan hela Sverige. I norra Svealand och Norrland är den en flyttfågel som sticker söderut om vintern, medan koltrastarna i Götaland och södra Svealand stannar kvar över vintern. År då det är gott om rönnbär - som i år - stannar fler individer kvar i landet.

Det är en lätt fågel att känna igen. Den är ganska stor, så den sticker ut ur mängden vid fågelbordet. Hanen är kolsvart och har gul ring runt ögat och illorange näbb. Unga hanar har svart näbb. Honan är mörkbrun och lite fläckig på strupen och bröstet. Ibland kan folk ha svårt att skilja på koltrast och stare, men de har olika kroppsform. Staren är "upprätt" i kroppen och har kort stjärt, koltrasten står mer vågrätt med kroppen och har längre stjärt, som den ofta knycker lite uppåt. Sen så har staren ljusa fläckar i sin mörka fjäderdräkt och det har inte koltrasten. Starens fjädrar har dessutom "metall-lyster" under sommaren.

Sången är högljudd och melodisk och koltrasten sitter helst i en trädtopp när han sjunger. Locklätet är ett fint "srrii" och varningslätet är ett hårt "köck" eller en längre ramsa som låter lite panikslagen: "ka-ka-ka-katapult!".

Vid fågelmatningen äter koltrasten frön eller äpplen (gärna ruttna!). Har man gamla bär i frysen kan man lägga ut dem till koltrasten. En del koltrastar gillar russin och när jag, nu när det var som kallast, la ut havregryn som fått svälla i rapsolja så var det koltrasten som gluffade i sig dem. Igår såg jag en koltrast äta talgboll, så det gillar den tydligen också - bara den kommer på hur den ska komma åt talgbollen.

Den gamla hanen är lätt att känna igen: 

En koltrast som är helt svart så här års är en hane som föddes i somras:

En gammal hona är mörkbrun:

Vissa honor är ljusare och mer fläckiga på bröstet. Att hålla stjärten lite uppåt, som fågeln på denna bild gör, är typiskt för koltrast:

En del kanske luras av det fläckiga bröstet och tror att det är en taltrast, men nej, koltrastar kan vara så här pass fläckiga. Taltrasten har mycket tydligare, svarta fläckar mot en vitbeige grundfärg på undersidan. Detta foto har min sambo tagit:

Trastar gör ofta korta språngmarscher. Ibland för att fånga nån mask/insekt, ibland för att jaga bort andra. Här en hona i full karriär:

Kommentarer

Inger P / Zon 3 / feb 09 2010 / 15:43
Vackra och roliga fåglar (din springande är ju kul)! Jag hr många fler här nu än när jag räknade fåglar nyss. De äter allt, även solrosfrö. När jag lägger ut bröd är de där först. Men Annika, om man köper frukt till fåglarna bör den väl vara ekologiskt odlad? Iofs har jag sett att trastar gör hål i skalet och äter inåt frukten, men lite (besprutat) skal får de väl i sig.
Inger P / Zon 3 / feb 09 2010 / 15:44
PS På sommaren när du sjungit klart är de ju mindre roliga - äter upp alla bär i trädgården :-(.
Rolf i Västmanland / Zon IV / feb 09 2010 / 15:55

En ny vinterfågel sedan bara något år tillbaka här på torpet. Jag ger den äpplen och har just köpt en burk russin som jag hoppas den ska gilla. Mina hemgjorda talgbollar med malda jordnötter gillade den också.

Kul med ännu fler arter att glädjas åt under vintern!

Sonja i Huddinge, zon 2-3 / Zon 2-3 / feb 09 2010 / 16:04

Älskar våra koltrastar, kanske beror det på att de är flest till antal.
Så ditt inlägg om koltrasten hade jag längtat efter !
Kastade ut russin igår, vilken tur att det var rätt

Fotot är taget genom fönstret så det är som det är.

Brewater / feb 09 2010 / 16:15

Vi har endast koltrastar om vintern , de kommer och äter i trädgården sedan försvinner de och dyker upp igen när kylan kommer.

Annika i norra Uppland / feb 09 2010 / 16:16
Jag tror inte att besprutad frukt är särskilt farlig för trastarna. Det är ju tänkt att vi ska kunna äta frukten utan att dö, så då borde detsamma gälla för fåglarna. Vill man så kan man ju skala äpplena först. (Om man inte köper ekologiskt då - men det har inte jag råd att göra åt våra trastar.)
Renate zon 4 / feb 09 2010 / 18:23
"Mina" Koltrastar fick en kaka till frukost idag.Hittade Wienerbröd i frysen igår.Även resten av pepparkakor fick de äter upp.Som tack för maten sjunger de vacker på våren för mig.
Malena i Älvsjö / Zon 2 / feb 09 2010 / 19:59
Aha, då ska jag lägg aut russin till den MYCKET uppburrade och hungrida koltrast som äter solrosfrö hos oss. Den ser inte riktigt nöjd ut, den stackarn. Burrar upp sig så att den nästan är rund.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / feb 09 2010 / 20:49
Åh nu får jag vårkänslor mitt bland alla snöbilder! Tänk efter det första vårregnet, när koltrasten sitter i en grantopp och sjunger för fullt!
Eloise / Zon 3 / feb 09 2010 / 21:17

En stor koltrasthane, ung man  enl defintionen ovan, har mutat in min Zilga-druva vid husväggen. Där har han levt tillsammans med de frystorkade eiswein-druvorna.

Nu har han flyttat till fågelmatningen med solrosfrön och nötter.

Jag blir också alldeles varm om hjärtat när jag tänker på nattliga majsånger! 

Koltrasten, accompagnerad av trädgårdssångaren, i "duell" med näktergalen..

Tror koltrasten vinner..

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons