Annons
Senast inloggade
Annons

dahlior 2012

Marie från Tierp
aug 02 2012 / 15 Kommentarer / 148 visningar

nu börjar äntligen mina dahlior att blomma, lite grand åtminstonde. Ett par av de jag sparade från förra årets sådd håller stilen och ser ganska bra ut faktiskt. Inte så att jag skickar iväg dom utomlands för utställning men som trädgårdsdahlior duger dom bra. 

Den här har bra djup på blomman, tillräckligt många blomblad men den har tyvärr också de små "naggen" i spetsen på blombladen. Jag blir lite optimistisk igen när jag ser sån´t här. Har jag tur, så överlever den vintern bra på min vind och det där lilla skönhetsfelet växer bort nästa år.......       Hur som helst så är den ganska söt ändå också med nagg i kanten!

Kommentarer

Marie från Tierp / aug 02 2012 / 09:57

en bild till av samma dahlia, nu med en fullt utslagen blomma.

mimmi 1 (zon 5-6) / aug 02 2012 / 11:27
så underbart fin!  hoppas verkligen att du kan övervintra dom knölarna!
Maij i Västerbotten zon 5-6 / aug 02 2012 / 19:58
Åååh den är ju jättesöt!!
allekulla / aug 02 2012 / 21:17
Jättefin! övervintrar du dem helt torrt på vinden? Inte i tov? Insvepta i tidningspapper?Jag har köpt några knölar i år, som jag ska försöka förvara till nästa år.
Marie från Tierp / aug 06 2012 / 05:53
de frösådda plantorna har krukan kvar men är nergrävda i jorden. Detta spar tid i höst. Jag skär bara av stammen, gräver upp krukan, låter den stå upp o ner nårga dagar och ställer sedan undan krukan med knöl o allt när jorden har torkat upp. Resten av dahliorna förvaras utan jord i plastbackar med kutterspån. Detta passar på min skrubb och tidningspapper eller torvströ kan fungera bättre hos någon annan. Ändra aldrig på något som fungerar!!
Marie från Tierp / aug 06 2012 / 06:18

stor, klotrund blomma med tillräckligt antal kronblad: denna av årets frösådda har det mesta på rätt ställe!

Monica M zon 4 / aug 06 2012 / 07:10
Vacker!
Anette på Boäng / aug 06 2012 / 07:45

Jättefina sådder Marie. Kul att se lite dahliabilder igen :)

Irene i Enskede / aug 06 2012 / 19:22
Det här är en frösådd från Marie på andra året, jättefin. För övrigt har jag konstaterat att ALLA dahlior är mycket lägre än förra året.
gullvivan (Zon 5) / Zon Zon 5 / aug 06 2012 / 20:17
Så fina frösådda dahlior, grattis! Hoppas de klarar vintern bra.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons