Annons
Senast inloggade
Annons

Detta "ogräs" tackar man inte nej till

Anna NV Uppsala / Zon 3-4
aug 05 2012 / 7 Kommentarer / 93 visningar

Denna Aconitum poppade plötsligt upp alldeles intill en ros, ca 1 dm avstånd. Riktigt så galet vet jag att jag inte planterar.

En meter därifrån växer A. napellus Blue Valley, så man får väl misstänka att den ägnat sig åt lite guerillasådd. 

Inte vet jag hur det ska gå för rosen med en sån ståtlig fast påträngande granne. Men jag har ju inte hjärta att ingripa. Rosen är härligt mörkröda Lavaglut. Kombinationen vore toppen, men Lavaglut ligger lite efter med blomningen (bild från annat år).

Kommentarer

Solgus / aug 06 2012 / 00:07
Nej, det är ju bara att tacka och ta emot. Och så roligt att den hamnade så rätt också.
Malena i Älvsjö / Zon 2 / aug 06 2012 / 00:18
Grattis! Sår de sig så, så håller de säkert att flytta lite också om man nu skulle vilja det. 
Kenneth på Söder / Zon 1-2 / aug 06 2012 / 00:25
Grattis!
Här är stormhattarna helt uppätna i själva blommorna och Lavaglut dog i vintras... inte lika kul.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / aug 06 2012 / 00:59

Vem är det som äter stormhatt? jag får nästan ha dem ifred från odjuren, så pass giftiga är de. Är det löss eller annat smått som har såna matvanor?

Usch Kenneth så tråkigt att Lavagrut lämnade in. Ska du försöka igen?

Mina stormhattar brukar iofs se rätt härjade ut pga ökenklimatet. Men i år har vi ju fått regn och jag upplever en helt annan trädgård i år!

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / aug 06 2012 / 01:11

Stormhattars giftighet har inget med ohyra att göra tyvärr. Kanske för dina fyrbenta då... Det är en viss larv (minns nte vilken) so äter just knopparna på stormhatt. Min ena stormhatt är dessutom vit, så den ser extar eländig ut. De åker i höst nu..

'Lavaglut' är redan ersatt med 'Ruby Celebration'. Nästan ännu snyggare än 'Lavaglut'.  Samma färg,och större blommor. Kolla den om du kommer till Söderfors.

Vera / aug 06 2012 / 04:31
Snygg stormhatt,  bara tacka och ta emot. 
Monica M zon 4 / aug 06 2012 / 07:12
Ibland kan naturen få till det riktigt bra!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons