Annons
Senast inloggade Agneta på kullen z 1 Rikke Ninnie i Ramlösa Falcon Marianne i Knivsta
Annons

dhalior

Anne i Sundsvall
aug 04 2008 / 13 Kommentarer / 746 visningar

hmm hur svåra är dhalior egentligen? De är ju så vackra men jag vet inte om jag törs mig på att försöka....

Vad säger ni...?? Några bra tips till en stackars novis

Kommentarer

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / aug 04 2008 / 22:26

Inte precis dags nu, men annars är det lika lätt som att odla potatis ungefär. Egentligen lättare/roligare för man kan fröså dem och få knölar samma sommar. Och spara de fina och kasta de fula... om de finns.

Helena i Vänersborg / Zon 2 / aug 04 2008 / 22:45
Hmm. Jämfört med potatis är de en aning besvärligare skulle jag vilja påstå... Tyvärr, för de är väldigt mycket vackrare än potatis!
Först förvarar man dem i jordkällaren hela vintern och håller tummarna för att de ska klara sig. De som klarar sig planterar man i krukor inne tidigt så man ska hinna se dem blomma. Sen sätter man ut dem och de växer fint i sina krukor och vänjer sig med solljus. Men SEN! Då planterar man dem i rabatten och nästa morgon har mördarsniglarna ätit upp dem!! Jag blir galen!! De gör ett tappert försök att komma igen men just när den första knoppen är på väg att slå ut kommer en ordentlig nattfrost eller en fet mördarsnigel och då är det kört igen!!
Jag gillar verkligen dahlior men mördarsniglarna gillar dem ännu mer än jag, så nu har jag EN överlevare kvar i kruka. Om den ens hinner blomma i år sparar jag den såklart men jag kommer inte att så och inte att köpa fler.
Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / aug 04 2008 / 22:55

Asch då säger jag som inte har mördarsniglar i trädgården. Dahlior tycker jag är lätt och jag är nybörjare, som inte brukar gödsla (fast det börjar ändras nu)

Pröva! Vad är det värsta som kan hända? Utebliven blomning överlever vi väl alla. Du behöver ju inte tömma plånboken. Jag vinterförvarar rätt avskakade och borstade knölar med en liten bit stam i en kartong med tidningspapper i vårt förråd. Det är isolerat och vi håller en temp på ca 5 grader.

Förodla i hink är bra, i år stack jag ner i jorden direkt. Det gick bra det också. Tog lite tid bara. Visst är det lite pyssel men hitta ett fåtal du vill testa med så du orkar ta hand om knölarna.

Lycka till!

Kenneth på Söder / Zon 1-2 / aug 04 2008 / 23:01
Eller ännu billigare, be Marie i Tierp om frö, och så dem inne i april, och skydda mot sniglar när du stter t dem. de börjar blomma vid den hrä tiden ungefär och från en lite fröpåse kan du få 25 st kilostora knölar som du kan välja vilka du vill spara eller inte.
Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / aug 04 2008 / 23:02

Redigerknappen önskas... klickad iväg för snabbt

Prova att gå in i trädgårdslistorna till vänster, lök och knölväxtre och klicka D - oj vad fina exemplar det finns att inspireras av. Jag måste nog köpa flera själv....

Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / aug 04 2008 / 23:38
och klarar man inte att övervintra dem så är ju faktiskt knölarna inte mycket dyrare än andra "sommarblommor". Fast mördarsniglarna är ett riktigt bekymmer förståss. Men nu har jag 4 meterhöga, väl grenade vitblommande och en lila (glömt namnen just nu) från knölar jag köpte från Odla i våras. Alla utom en har överlevt och alla utom en är planterade i rabatt. 
Citrona Upsaliensis / aug 05 2008 / 02:38
Jag har också blivit lite dahlia-frälst. Köpte en påse överblivna knölar på ICA vid midsommar förra året, tryckte ner dem i min nyanlagda kulle, och de blommade som tokiga hela hösten. Grävde upp dem och i år har just de knölarna bott i kruka, det är vita "vanliga" dahlior, 80 cm höga. De blommar rikligt nu. Men så köpte jag från odla i våras och förodlade i krukor i förrådet, duttade och gödslade och planterade ut i mitten av juni. De är inte alls lika fina! Blomamr visserligen men blommorna ser inte fräscha ut, de är tilltufsade och lite bruna redan innan de vissnar. Dessutom fick jag ju fel sort, citrongula i stället för vitrosa... Buhu :-(
boman zon 2-3 / aug 05 2008 / 07:16

Det är klart du skall prova att ha dahlia. Här kommer en bild som borde kunna övertyga dig och det är just nu ett 10-tal blommor på denna dahlia som jag har i kruka.

Kerstin i Växjö (z 3); / aug 05 2008 / 07:50
Dahlior är lätta, både att sköat och att så själv. Jag sätter mina i jorden runt första maj varje år och så gräver jag upp dem på hösten vid första frost. Resten av tiden får de sköta sig själva och det gör de. Jag håller alltså inte på och förgror eller något utan bara planterar ut och det funkar varje år utan problem. Datumet första maj har jag fått från min mor och mormor som lärt mig att dahliorna ska i jorden då. Nu blommar de som tokar men de är inte glada idag eftersom de farit riktigt illa i gårdagens regn och blåst.
Nicke / aug 05 2008 / 07:59

Hejsan!

Jag köpte några dahliaknölar på marknaden i Riga för ca 5 år sedan. De är mörklila resp. ljuslila, dubbelblommande. På våren i maj sätter jag dem i var sin självvattnande kruka på ca 20 liter. Därefter får de stå i växthuset tills nattfrosten är borta. Då placerar jag dem, i sina krukor, på altanen. Vid planteringen lägger jag långtidsverkande näring i jorden. Nu i juli/augusti börjar de blomma för fullt. Jag såg på TV att om man plockar de första blommorna direkt så blir resten av blommorna större. Så nu står det dahlior i en vas  i vardagsrummet för jämnan. På hösten när jag märker att frosten är på väg välter jag, en solig dag, omkull krukorna och låter knölarna ligga i luften och torka så att det går lättare att skaka av jorden. Sedan förvarar jag dem i lite torv i källaren under vårt hus, där det är ca 5 grader under vintern.

Men nu till en mindre rolig sak: I går kväll blåste det rejält här i Roslagen och en av mina krukor föll omkull. Men innan jag hann ut och rädda den var den invaderad av mördarsniglar. Jag tror att de bara stod och väntade på att dahlian skulle ramla!  Nåväl, jag reste upp krukorna igen och drog de närmare husväggen så att de ska kunna stå pall för blåsten. Tyvärr var flera stjälkar avbrutna - det goda med det var att jag fick ännu fler blommor att ta in.

Lycka till med dina dahliaplaner!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons