Annons
Senast inloggade Johnny Claes Sörmland Ulrika M Ginny Johan P
Annons

döda pilträds stubbar & rötter

SiSu
maj 01 2012 / 4 Kommentarer / 1003 visningar

Mitt första inlägg =)

Vi köpte hus i höstas och vi viste att det var 3st kapade pilträd på tomten (väldigt nära huset). Därimot fick vi inget bra svar på hur dom var kapade (dvs Ecoplugg eller annat för att döda rötterna). Nu idag då det har börjat tina fram i våra blomrabatter så ser jag att det har det har kommit skott vid stubben. (~50cm fanns väl säkert före vintern kom.)

Finns det något bra sätt att säkerligen döda stubbe och rötter? sticker inte upp mkt ovanför backen, ~5-10cm.

Alla tipps tages tacksamt emot så att jag får bort dessa ostabila bomber från tomten. Har ingen riktig koll på när dom vart kapade dock.

/Simon "Ogröna Fingrar" Sundkvist

Kommentarer

Rauno / maj 01 2012 / 20:56
Det enda sättet att bli av med rotskott är att såga några sprickor i stubben, klippa av så många rotskott som möjligt. Sedan droppar du glyfosat på samtliga såg- och snittytor. Droppflaska med pipett, blandning av glyfosat, vatten och hårschampo. Ibland måste man upprepa i juli- augusti. Du får inte bespruta!
Maria K Uppsala / maj 01 2012 / 22:02
Vi blev tvugna att fälla två väldigt gamla pilar som hade börjat ruttna. Vi försökte diverse utan att få död på dem, men tillsist tröttnade vi och tog dit en stubbfräs. Enkelt och snabbt!
SiSu / maj 01 2012 / 23:13

Tack för svaren, kan det gå att slå in Ecopluggar i stammen nu trots okänd kapningstid? enligt vad jag läst så innehåller Ecoplug Glyfosat.

Vars kan jag hitta glysofat på flaska så att jag kan behandla snittytorna på skotten? 

Mohlin, Danmark / Zon 0 - 1 / maj 02 2012 / 09:22
Glysofat är den aktviva ingrediensen i Roundup, så prova med det.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning December