Annons
Senast inloggade Claes Sörmland Johnny Vera allekulla Ulrika M
Annons

En riktig utmaning!

katarinah Z3 / Zon 3
jan 30 2010 / 6 Kommentarer / 204 visningar

Vad skulle ni göra med baksidan av detta förråd?

Bara lämna  "as is"?

Kommentarer

Louise i Skåne / jan 30 2010 / 01:39
Menar du det som är mellan fotografen och skjulet, eller mellan skjulet och berget? Mot berget är kanske inte mycket att göra, men klätterväxter mot skjulet skulle ju vara ett jättelyft oavsett vilken sida! Vilket väderstreck har det?
Monica M zon 4 / jan 30 2010 / 08:35
Det måste väl gå att peta ner en hel del växter i bergsskrevorna? Murreva behöver knappt nån jord och det måste finnas många liknande växter. Det skulle kunna bli en hel del färgklickar på berget.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / jan 30 2010 / 09:10

Precis - var?

Hela bildvyn är ju en dröm med berget, höjdskillnaden och väggytan. Möjligen anar jag att jordmånen är typ sprängsten.

Men man får nog välja stilförst. T ex lummigt eller kargt?

Lummig stil:

Planteringsbäddar med mullrik fuktighetshållande jord. Kanske av typen med vattenmagasin - våtbädd/blötbädd. Kanter av t ex torvblock. I bäddarna kan planteras lundväxter inklusive buskar och små träd. Klättväxter ger höjd och trollar bort den kala fasadytan. Ännu mer höjd kan fås med konstruktioner som klätterväxter växer på. Uppe ovanför berget planteras någon torktålig buske som kan hänga ned med tiden. Kanske ginnalalönn kan etableras med riklig vattning?

Karg stil:

Mer åt hållet stenparti. Det behövs rejäla mängder med sten och höjskillander. Kanske kan en gång löpa över den idag plana ytan nedsänkt 50-75 cm i marken? Schaktmassorna används till att bygga upp en kulle på resterande plan yta. Med hjälp av sand och sten formas resten av partiet. Växterna är typiska stenpartiväxter och de fortsätter även upp på det naturliga berget. Enstaka mindre barrväxter skapar blickfång.

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / jan 30 2010 / 10:05

Jag blir istället praktisk. Om det bara handlar om den lilla ytan mellan skjul och berg så är det en rätt perfekt yta att gömma "fulheter" på. Antingen kan du ha kompost där eller en jord/krukverkstad. För att dölja lite från resten av trädgården sätt en liten, smalt hållet häck som ger en gång in till "verkstaden" men som också gör att utrymmet kan bli lite större. Låt häcken gå parallellt med skjulet en liten bit så du leder in med en gång. Jobbar du mycket i trädgården och har en stor trädgård - då ska helst en skottkärra rymmas i gången. Jag ska kolla om det finns bilder i våra listor på vad jag menar. Kenneth p S har använt sig av avenbok för att skapa ett litet utrymme och jag tror att Påskalla  också har gjort en lösning för att dölja sina dessa nödvändiga ytor,

Berget är ju fenomenalt! Här har du fått några förslag så där vilar jag.

katarinah Z3 / Zon 3 / jan 30 2010 / 10:45

Taaack för jättebra idéer!

Jo sluttningen är en dröm. det är den jag längtar mest till (flyttar hit i april) 

Problemområdet var just området mellan den sprängda berget och förrådet.

Väderstreck: Fotografen står i söder. Förrådsväggen vetter alltså mot söder och berget sluttar not väster.

Planen är att krafsa fram berget, Nu är det bara en avsläntat sluttning som man sått lite gräs i.

Sedan odla i skrevor och få till en trappa upp till en kvällssols platå. Vid foten av berget ska en damm finnas (men det är söder om denna bild)

Just i natt,innan jag läste detta, så kom jag på: ja våtbäddar i terasser kan det få bli också i sluttningen! Kul att de kom på förslag! Bläddrade i boken "Latmansträdgården", som har en instruktion hur man gör.

Verkar vara ett bra sätt att odla. Skulle göra terasserna av sten som jag kommer hitta i moränen. Tror inte det kommer vara så mycket sprängsten, utan att det som är sprängt är nog bortforslat.

Ja det är en bra idé att ha krukverstaden på baksidan! Har funderat på kompost, men det kan vara lite för litet för det. Vill ju inte att kompost ligger mot förrådsväggen och det tar också emot att täppa till denna gång.

Nu fattar jag hur man lägger till fler bilder tror jag...

Isbjörnen, z 2-3 / Zon 2-3 / jan 30 2010 / 12:06

Kul att se fler bilder. Med en så bred gavel har du verkligen plast för en verkstad av något slag. Om du vill kan du snickra till en egen variant av pallkrage, mer långsmal och så har du ett grönsaksland bakom förrådet. Med söderläge och förmodligen vindskyddat lär det växa fint.

Ang. kompost kan du skaffa kärl till varmkomposten och använda en trävariant eller galler med liten distans till väggen så bör det inte vara någon fara. Fast bara om du vill. Kompost är så himla bra att ha. Även om det är lite så är det mumsens att lägga i botten på planteringsgroparna till buskar, rosor och klematis mm.

Hittade inget i trädgårdslistorna eller så är jag dålig på att hitta.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons