Annons
Senast inloggade minka z 3. allekulla Johnny Sørlandet Karina Brozinic
Annons

Ett par frågor om sekatörer

Marit
maj 01 2012 / 4 Kommentarer / 302 visningar

1) Ni som slipar era sekatörer, har ni några tips på hur man gör det bäst? (Jag antar att man tar isär den och slipar på den sneda sidan av "klippbladet", men är det något mer jag behöver veta?)

2) Vet någon var man kan få tag på en ny sekatörfjäder, och helst en sån där som består av en rullad metallbit? Mammas favoritsekatör har tappat sin.

Kommentarer

Harvey / Zon IV / maj 01 2012 / 08:42

1. Jag tar aldrig isär mina, utan håller dom med ett stadigt grepp över fjädern på handen med öppna skär mot mig och slipar skäret. Jag har en förmåga att jorda ner min sekatör om jag inte råkar ha ett handrensningsverktyg på mig, då diskar jag den bara och smörjer dom med matolja eller vad jag råkar ha till hands.

2. Jag tycker mig ha sett fjädrar till Felco på välsorterade plantskolor, annars finns ju alltid nätet. T.ex HÄR. Är det inte en Felco så vet jag inte om det går att hitta reservfjäder faktiskt.

Marit / maj 01 2012 / 09:08

Aha, du gör så! Är det ett platt bryne du slipar med då, eller vad använder du?

Vad det är för märke på mammas sekatör törs jag inte svara på, men jag ska titta om Felcofjädern kan tänkas passa nästa gång jag hälsar på henne.

Tack för tipsen!

Harvey / Zon IV / maj 01 2012 / 11:59

Nu har jag ett litet billigt reklangulärt bryne inköpt på jula eller liknande. Köpte Felcos brynstål för tvåhundra spänn, men det lade jag redan första säsongen på något säkert ställe. Väldigt säkert, det är ett par år sedan och jag har inte hittat det än ;-)

Men min försvunna favoritsekatör hittade jag igår i sommarjackan.

inaktiv medlem / maj 01 2012 / 16:37
Clas Olsson har ett litet platt diamatbryne som jag tror kostade mellan 100-200 kr. Det är myket lättare att använda än Felcos eget som är klumpigare. Det brukar gå att se hur eggen är slipad och sedan följer man den vinkeln med brynet.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons