Annons
Senast inloggade Owe J (Slöinge); katarinah Z3 Fredrik i Gröndal jimvidar Ulrika M
Annons

få bort brännässlor?

malinhjuvik
apr 06 2008 / 21 Kommentarer / 6131 visningar

Hur gör man för att få bort brännässlor tro? De håller på att ta över i min perennrabatt.

Har hört att de trivs där det en gång stått ett utedass. Och det kanske det har... i min rabatt!

Kommentarer

Svante i Hisings Backa / apr 06 2008 / 15:33

Tufft när man fått in det i en rabatt och inte vill rubba grejorna där. Nässelrötter är envisa. Pensla på lite Roundup på bladen nu när de börjat titta upp och upprepa vid behov. 

-Nu far väl miljömupparna i taket igen, men glyfosat är ibland det enda som fungerar...och rätt användt så skadar det inget annat än växten som får det på sig. 

Rauno / apr 06 2008 / 16:23
Jag skulle först koka soppa av dem och göra som Svante skriver! (Maximalt ytnyttjande)
Svante i Hisings Backa / apr 06 2008 / 16:29

God tanke >Rauno. Men det blir ju lite knepigt då glyfosat är systemiskt...så utan blader blir det ingen effekt med det.

Nässelsoppan plockas nog bäst på annan plats än den som ska kembombas. Vilket jag varmt rekommenderar, det är hög tid att ta spädisarna nu och koka. Nässelsoppa är väl en av vårkantens första primörer? 

toppi strokirk / apr 06 2008 / 16:51
jag tycker det är att ta till storsläggan i onödan. Så här tidigt behöver man inte vara rädd att bränna sej på armarna av höga nässlor utan med handskar är det lätt att följa rottrådarna, som är gula och syns bra, genom jorden. Skaka av jorden och släng hela skiten i en hink med vatten som får stå några dar så får du dessutom bra gödselvatten.
Svante i Hisings Backa / apr 06 2008 / 17:01
Orka leka rotkirurg genom en perennrabatt må vara ägnat åt de stackare som inte har något liv eller övrig vettigare sysselsättning Jag har annat att göra så det blir ett par droppar glyfosat....storslägga vete katten om man kan kalla det.
Anna NV Uppsala / Zon 3-4 / apr 06 2008 / 21:10

Hihi... jag tänkte just säga som Toppi... måste ju leva upp till min ställning som miljömupp ;-)

Alltså det är inget extremt ogörligt jobb att gräva igenom en rabatt och jaga nässelrötter. Dessutom är de mycket mer hanterbara än t ex kers, eftersom de sega rötterna håller ihop i ett stycke. Sen kan det vara bra att tillföra en massa jordförbättring så att jorden blir väldigt lucker. det underlättar när man ska pillra bort eventuella eftersläntrare.

Tosan / apr 06 2008 / 22:22
En rabatt låter som en barnlek att gräva upp dem från... Själv har jag dem i gräsmattan på en ganska stor del av tomten. Förra sommarn gick jag och plockade varenda kväll, efter att först ha sprayat ättika runt rötterna. Lite bättre blev det faktiskt, framförallt började gräset växa istället.
Helena i Vänersborg / Zon 2 / apr 06 2008 / 22:53
Som den miljömupp jag är så sparar jag mina nässlor som fjärils-BB.  : ) Men då har jag de inte i gräsmattan, där går gränsen. Jag har dem i en perennrabatt och i blygsam skala.
Tosan / apr 07 2008 / 09:07
Nej, hade man bara en rugge vore det ju inga problem... Ifjol gick det så långt att jag faktiskt övervägde att hälla ut diesel, jag blir vansinnig på dessa nässlor. Dessutom kommer de upp där vi sådde i fjol vår.. Men har man haft en sophög på tomten en gång i tiden så får man väl leva med sånt. Synd bara att ägaren till sophögen slapp ta reda på nässlorna.
malinhjuvik / apr 07 2008 / 09:58

Hmm... jagade rötter hela förra säsongen, verkar inte ha lyckats så bra eftersom de nu är tillbaks i förstärkt skala.

Skall fundera på glyfosat, är det giftigt för djur och barn också?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti