Annons
Senast inloggade Solanathome Kenneth på Söder Anette på Solbacken metajo Owe J (Slöinge);
Annons

Flocknäva = ogräs?

Annika i norra Uppland
sep 17 2009 / 14 Kommentarer / 3702 visningar

Jag har gladeligen tagit emot en massa flocknäva (Geranium macrorrhizum) på träffar och av pyrola och petat ner på alla möjliga ställen. Har upptäckt att den växer oerhört fort och snabbt blir till en heltäckande matta, i synnerhet om man sätter sticklingarna tätt redan från början. Nu har mina vuxit till sig så pass att jag är självförsörjande på flocknäva. När jag behövde till en rabatt naggade jag från andra rabatter och det syntes knappt. Men så fick jag för mig att ta bort all flocknäva på ett ställe, för att sätta den vita brunnävan där istället, och då blev jag väldigt fundersam... när jag upptäckte att jorden var full av rötter/rhizomer där jag tidigare ryckt upp bitar och att nya skott glatt tittade upp. Hjälp! Hur är det med flocknävans växtkraft egentligen? Jag rotade och grävde i jorden och konstaterade att det var smäckat med rötter, bra mycket djupare än vad jag trodde. Såå.... är det ogräsvarning på flocknävan? Är det svårt att bli av med den på en plats där man en gång planterat den? I såna fall får man nog tänka efter några varv innan man bestämmer sig för att använda den som marktäckare.

Kommentarer

Vera / sep 17 2009 / 20:24
Hoppla! Det är mina geranium som du har. Hos mig är dem supperlätta att dra ut men jag har sandjord. Måste kolla lite djupare i marken om det finns några rötter kvar i djupet. Hemskt om jag delar ut ogräs.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / sep 17 2009 / 20:26
Och jag undrar om den är så tuff att den kan konkurrera ut gräs? Jag tog emot en rejäl mängd från av den småbladiga från Vera och har delat upp den och satt den i krukor som den fyllt med rötter över sommaren. Nu har jag en lund i halvskugga där jag hellre vill a flocknäva än gräs. Måste jag gräva bort svålen eller är detta en underväxt?
Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / sep 17 2009 / 20:31

Ha ha! fniss... Jag har nyss grävt upp typ 5 kvm efter att ha fått 2 småplantor av Vera förra året. Här i lerjorden går inte rötterna så djupt så det är lätt att gräva upp dem - inte dra - då släpper inte rötterna. 

De uppgrävda ska nu få täcka marken där inget annat växer.

Annika i norra Uppland / sep 17 2009 / 20:34

Vera - det är INTE flocknävorna från dig som beter sig såhär! Utan det är den stora flocknävan, som jag fått från pyrola (och nån mer forumist). Fast i och för sig... idag skulle jag flytta på en 'Biokovo', som tillhör den lilla flocknävan, och den hade samma ettriga rötter, om än något tunnare.

Claes: Det verkar som att gräsmattegräset inte klarar att växa in i flocknävemattan i alla fall. Men jag tror nog du får gräva bort grässvålen ändå där du vill ha nävan. För annars blir det nog en spretig matta med både näva och gräs.

Ingrid z 5 / Zon 5 / sep 17 2009 / 20:38
Jag har en Geranium cantabrigiense som uppför sig på liknande sätt. Kraftig spridning med rotskott och en hel del fröplantor. Den tar för sig väldigt mycket utrymme åt alla håll men jag ser den inte som ett problem ändå sedan jag lärde mig hur den uppför sig. Inget smått och känsligt som närmsta granne bara...
Annika i norra Uppland / sep 17 2009 / 20:46

Hehe nä det har jag förstått, att ska man ha flocknävan (gäller både den stora och den lilla) i en rabatt så ska men endast ha likasinnade i den rabatten! ;-)

Men är det nån som vet om flocknävorna går att gräva bort, utifallatt man kommer på att man vill ha nåt annat på platsen? I mitt fall är det så att jag har satt nävorna under buskar/träd, så då går det inte att gräva så djupt där de är, dvs det är stor risk att rotbitar blir kvar i jorden.

Ingrid z 5 / Zon 5 / sep 17 2009 / 20:52
JAg flyttade min bautaplanta från mitten av en rabatt till kanten på en annan och det gick bra. Fick dock gräva djupt och länge men allt kom upp till slut. Hade sandig jord i den rabatten.
Kan tänka mig att det är trixigare bland busk- och trädrötter...
Annika i norra Uppland / sep 17 2009 / 20:55
Det kanske är som med praktlysing då; att så länge det finns rotbitar kvar i marken så kommer det upp nya skott, men drar man ihärdigt upp alla så blir man snart av med plantan.
Ginny / sep 17 2009 / 20:57

Jag tycker inte det är något större problem att gräva upp stor flocknäva. Gäller att gräva djupt och plocka bort rotbitarna. Har dock ingen erfarenhet av lerjord, kanske det är jobbigare.

Ginny

Karin i Östuna / sep 17 2009 / 20:59

Jag tycker mycket om all Geranium så jag vill ta Flocknävan i försvar. Jag tycker det är en användbar perenn på rätt ställe. Eftersom jag fortfarande gör nya rabatter ibland använder jag Flocknävan till att fylla ut. Då är det perfekt att den växer bra och att nästan inget ogräs tränger igenom den.Flocknäven jag har är tuvör som blir större och större. Nävor som frösår sig förstår jag om de kan bli jobbiga. Jag har fått vit Geranium av Anna så vi får så om jag också kallar den ogräs om något år ;-)

När jag flyttar min Näva så kommer de inte tillbaka som ogräs. Att jag har den som utflylland på några ställen är mest för att den är så ekonomisk och praktisk. Jag gillar trädgård men äskar inte ogräsrensning. Hellre perenner än br jord.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Problemlösning Augusti