Annons
Senast inloggade Rikke Mohlin, Danmark KerstinH påskalla zon 1 A i Gnesta
Annons

Förslag på staket till rabatter?

Annel
apr 04 2011 / 12 Kommentarer / 1505 visningar

Har någon något förslag till ett lågt "staket" runt rabatter? Det ska vara ca 3 dm högt och inte alltför dyrt eftersom det sammanlagt blir många löpmeter. Jag behöver det eftersom jag har lösgående höns som älskar att ge sig in i rabatterna och i sin jakt på ätbart kan gräva enorma hål och sprätta späda växter all världens väg! Jag har använt kycklingnät på de mest känsliga ställena, men det är ju inte särskilt snyggt egentligen...

Kommentarer

Vinca / apr 04 2011 / 09:33
Jag har gjort rabattkanter av sly på några ställen. Rätt tidskrävande, men gratis. (Förutom mitt eget arbete förstås). Har slagit ner pinnar av tjockare sly i valfri höjd och sedan flätat tunnare sly kring pinnarna. Jag använder mig av pinnar från en förfärligt vildvuxen toppspirea som vi ville bli av med. 
Bo / apr 04 2011 / 09:35
Fast 3dm högt räcker väl inte för höns?? De är ju rätt hyggliga höjdhoppare!!??
Vinca / apr 04 2011 / 11:14
Höns kan komma över rätt höga höjder, men jag tänker att Annel kanske provat den höjden med kycklingnätet och kommit fram till att det räcker för att de ska hålla sig borta?
karinc / apr 04 2011 / 12:18
Jag har oxå gjort av sly på ett ställe.
Vinca / apr 04 2011 / 12:30
Precis som karinc har jag också gjort, fast några kortare partier bara. Jättefint karinc! :)
Annel / apr 04 2011 / 13:14

Det var ett väldigt bra tips! Har inte tänkt på det. Jo, hönorna kan hoppa över metern om de känner för det. Men jag har märkt att de helst vill gräva i rabattkanten, och har man då ett hinder precis där så brukar det funka.

Hönorna funkar lite som oss människor, de vill helst inte anstränga sig mer än nödvändigt.

Vinca / apr 04 2011 / 13:21
Nej, vem vill det? ;)
isatis / Zon 4-5 / apr 04 2011 / 13:58
Jag flätar med sly samlat i grannens hage. Är lätt, roligt och riktigt hållbart. /Inger
karinc / apr 04 2011 / 18:13
Tack vinca! Fast isatis var finare:) Jättefint!
Vinca / apr 04 2011 / 20:36
Isatis, gud så fint du gjort!!! 
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons