Annons
Senast inloggade Ninnie i Ramlösa katarinah Z3 Dances-with-Daffodils Jerker i Gävle karinc
Annons

Frågor om Citronträd..

Lotte i Skåne
dec 29 2008 / 9 Kommentarer / 1269 visningar

I senaste nummret av HemTrädgården finns en artikel om citronträd.. Sorten "Meyer" som artikeln delvis handlar om.. verkar vilja ha frost för att må bäst..

.. Genast vaknar mitt habegär.. Finns det någon sort som skulle kunna vara härdig här i skåne?? Som klarar friland.. eller växthus?? någon här som vet och kan något???

undrar en hugande Lotte

Kommentarer

Lotte i Skåne / jan 01 2009 / 16:39
.. kan det verkligen vara möjligt?? att ingen vet något??  :-)  Någon som vet var man kan köpa citronträd då?? Någon som sälger lite mer "härdigare" sorter?
Brewater / jan 01 2009 / 19:27

Jag håller på med lite växter som i Götet lever farligt varje vinter , men citronträd vet jag tyvärr inget om citronträd , puffar upp tråden lite om någon annan vet mer.

Lycka till.

Brewater / jan 01 2009 / 19:31

Många s.k. exotväxter uppskattar lite frost då de i sin naturliga miljö ofta upplever det.

g.wendt / jan 01 2009 / 22:23

Lotte! Väla plantor so inte ligger så långt från Väla köpcenter härbärgerar många personers stora krukor vintertid och jag tror att jag minns att där fanns stora citronträd också. Hör med dem så kanske de kan hjälpa dig.

Ha det gott

Gerd i P-p

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / jan 01 2009 / 22:40

att den ska ha frost är nog lite överdrivet. det är ingen citrus växt som ''behöver'' frost. dock är det många citrusväxter som behöver en kyligvinter och överlever frost ner till -10c -15c (i rätt sommar och vinterklimat) bland annat går det odla flera citrus arter i england. 

jag tror inte att det går odla citrusväxter här med framgång. möjligen den tåligaste i dom bästa lägena. då har jag inte räknat med citrontörn!. 

Citrontörne är en art i samma familj som citrus, den tål upp till zon 3 i ett varmt och skyddat läge. den har olika synonym 

Citrus trifoliata och Poncirus trifoliata , jag vet inte vilket som gäller det den det första jag skrev så är det också en citrus. 

söker ni på nätet på Hardy citrus elelr likande får ni upp en del info. 

Meyers tål nog inte mer än -10c -12c. 

härdiga citrusväxter är inte lätt att hitta i Sverige, Citrontörne kan man hitta både på plantskolor och på postorder. 

Lotte i Skåne / jan 01 2009 / 23:38

Lite spännande ändå Flaxss.. Vem vet OM det skulle kunna fungera.. Det är inte såå ofta vi har -10 grader... ( fast å andra sidan räcker det kanske med mer.. EN gång.. o så är det kört...)

Gerd.. Klart jag ska kolla med Väla plantor!! Att jag inte kom på det själv!!! *suck*.. Tack för tips o svar...

¤Alexander¤VG¤ / Zon 3 / jan 02 2009 / 13:18
jag har haft en ute men den klarade bara en vintern tror det var en citron. den frös ner helt fick ett skott från marken som sen frös ihjäl helt. annars hade det varit roligt att testa med någon härdig sort. Citrontörne kan du ju ha utan problem. 
Joakim B härdiga orkideer / jan 07 2009 / 17:58

Jag tittade i Rix & Martin "Conservatory and indoor plants" om vad de skrivit om Citrus och de flesta kan klara "down to -5C for short periods." Det gällde citron, apelsin och tangerin/clementin. Om man har ett gammalt hus som läcker värme blir det kanske inte kallare än så nära huset invid väggen. Jag har sett att citrus kan få den senaste tillväxten bort frusen om de står där det kan bli kallt (Även söder över blir det kallt på högre plaser) men de klarar sig utan att vara så produktiva. Då handlar det om enstaka frost nätter och inte om så mycket mer. Är ni söder över kan ni köpa ett 1m träd för 5-10€ och det kanske man vågar testa med. Dock ska det nog vara en väldigt skyddad plats för att inte bli mer än -5C någon enstaka gång under en kort period i Sverige.

Att så från frukter tar sin tid och att ta ympgrenar för att få bättre frukt är nog tidskrävande. Annars tror jag inte att avklipta grena tar sg så lätt så att man på det sättet kunde få sig ett ltet träd/buske från vad som klipps på träden. 

Lycka till 

Joakim 

ANWE44 / jan 07 2009 / 22:27

Jag beställde stickling feb 2007 genom Weibullsbutiken i Stockholm. Alltså äkta citron men fick inget sortnamn. Den var ca 20 cm vid leverens. Kostade kanske 35 kr. Den har växt jättefint och har har nu efter 2 år kraftig stam och massor med förgreningar. Ca 80 cm hög och klippt så den ser ut som ett litet träd. Under sommaren har den stått i sin kruka utomhus ända fram till första frosten därefter inomhus framför ett fönster, svalt ca 12-18 grader. Nu har jag nya blad på gång och hoppas på blommor.

Även i norra Italien tar man in sina krukodlade citronträd över vintern!

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons