Annons
Senast inloggade Johnny Rikke Ninnie i Ramlösa MarieKristina zon 4-5 Vera
Annons

hönshus

Björn
mar 12 2011 / 8 Kommentarer / 3224 visningar

hej!

jag funderar på att skaffa ett hönshus med ca 4 höns. Vart kan man köpa ett billigt året-runt-hönshus?med isolering så hönsen klarar vintern. Kanske finns det någon här som har ett gammalt hönshus som jag kunde få köpa eller få?

Kommentarer

Anders / mar 12 2011 / 13:16

Det finns en del här som har höns, hoppas du får svar från dem.
Har du tittat på det här forumet? Jag kollade häromdan p olika hönsraser.

http://www.alternativ.nu/index.php?board=121.0

BeaW / mar 12 2011 / 15:54

Kolla blocket om det inte finns någon bättre beg lekstuga att köpa, beroende på var du bor så kanske det inte behövs så himla mycket isolering.

Mina höns hade bara just över nollan, så inte vattnet skulle frysa.

Men jag vet dom som lägger in snö de dagar som det är för kallt för vatten.

Maya-Lisa i Roslagen zon 3 - 4 / Zon 3-4 / mar 12 2011 / 16:03
Snö kan inte ersätta vatten för höns, inte i längden iaf., men du kan ha en värmeplatta under, eller värmelampa över vattnet. Det förutsätter ju att du drar in el. Men det får man nog lov att göra då det varit ordentligt kallat flera vintrar nu.  Länken som Anders hänvisar till är till ett forum som är bra om man är ny med höns, lite allt möjligt kan man hitta där, förresten
Helena i Vänersborg / Zon 2 / mar 12 2011 / 16:07
Mina grannar har 4 dvärghöns i ett f.d utedass. De har värmelampa på vintern och på dagarna går de fritt ute så de behöver bara vara i det lilla huset på nätterna.
BeaW / mar 12 2011 / 16:29

Nä, inte i längden, men som komplement till de dagar det hinner frysa innan man har bytt vatten åt dem. Man vet inte hur länge man blir på jobbet ibland.....

Men värmeplatta eller ett element fungerar ju utmärkt och är inte så dyr i drift. Inte om det bara ska hålla frostfritt.

IngridW / mar 12 2011 / 16:51

Vi har haft höns i 6 år nu. Maken byggde ett litet hus såpass stort att vi kunde dela av till en förstuga där vi har foder och strö samt vattenkanna.

Hönsen ska ha reden och sittpinnar. Under sittpinnarna gör man en avbalkning (nätklädd) som bajset ramlar ner. De släpper det mesta på natten när de sitter där.

Huset har ett fönster och lampa i taket samt frostvakt. Huset är isolerat annars blir det för dyrt med el.

Det finns böcker om hur man ska göra, "Höns i trädgård" av Karin Neuschütz, väldigt bra och instruktiv bok.

Man bör ha en inhägnad utanför så de kan söka skydd för rovfåglar. Men innan jag blir för tjatig: Köp en bok.

JanLindgren / mar 12 2011 / 17:02

Hej!

Har du problem med att hitta ett isolerat hus så kan du skaffa ankor istället. De är helt köldtåliga. Förra året lyckdes vi inte få in en flock smaragdankor. De levde hela vintern tillsammans med gräsänderna i Helge å.  De kom hem och åt sedan flög de ner till ån igen. På våren kom de hem och häckade i redena. De minsta ankraserna är smaragdanka och mignon. Honorna hos mignon är mycket högljudda. Vill du ha en rolig anka som värper bra så ska du ha löpanka. Den väcker ett visst uppseende hos ankovana människor. Du kan fråga om ankor på siten Anders rekommenderar. Vill man se bilder på olika fjäderfän så använder man feathersite  lämpliga sökord call duck, east indie duck, runner duck.

MVH/ Jan

Maya-Lisa i Roslagen zon 3 - 4 / Zon 3-4 / mar 12 2011 / 19:12

Jag har Mignonankor och höns, och det går utmärkt ihop. men har varsitt hus, vilket är bra, då ankorna är riktiga slaskisar. De måste ha vatten så de kan doppa huvudet annars kan de få ögoninflammaiotn. De är såå söta i dammen , men växtmarodörer är de allt. 

Deras ägg går dock inte att jämföra med hönsägg. Inte alls lika goda som kokta frukostägg, men till allt som man vispar duger de gott.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons