Annons
Senast inloggade Johnny katarinah Z3 Fredrik på Munsö Eva i Roslagen zon 3 Claes Sörmland
Annons

Hur beskära Ölandstok?

Vera
apr 22 2010 / 4 Kommentarer / 1490 visningar

Mina rosa och vita ölandstokar ser risiga, nedplattade ut. Blommar dem på gamla/förra årets grenar eller på årets ny-tillväxt? Jag skulle vilja snygga upp dem genom klippning men inte på bekostnad av utebliven blomning.

Ska jag  klippa till eller inte och om ja då hur bör dem klippas? Tacksam för råd.

Kommentarer

MagganRo / Zon 3 / apr 22 2010 / 10:20
Du kan klippa den ganska hårt nu och den blommar igen i augusti! jag klipper ner mina varje år nu förtiden för jag vill ha dom små.
Eva på Ekerö / apr 22 2010 / 10:21
Jag tror att det är lite både och - i alla fall fick jag några blommor när jag kapade mina totalt, men inte på alla nya grenar och inte lika mycket som om jag inte klippt.
Fast jag måste säga att de hämtade sig otroligt snabbt från beskärningen, nytillväxten var nog närmare en halvmeter redan samma sommar.
Vera / apr 25 2010 / 15:23
Tack för era erfarenheter. Jag ska klippa lite halvdant och får se hur det blir.
Rolf i Västmanland / Zon IV / apr 25 2010 / 18:13
Såg vid dagens lilla promenad att grannen kapat sina jäms med marken. Gissar att de hämtar sig i alla fall.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons