Annons
Senast inloggade Anette på Solbacken Monica z 4, Nässjö Vera Rikke Ninnie i Ramlösa
Annons

hur får man thuja att INTE trivas?

Stina på Lidingö
apr 24 2003 / 10 Kommentarer / 3237 visningar

Grannen har (utan att berätta eller nåt ); planterat en thuja-häck alldeles innanför staketet. Rakt i söder från oss sett. Usch jag ser redan framför mig en enorm grön vägg, flera meter hög (är idag nyplanterade ca 1m);...... Vad har ni för tips för att den INTE ska trivas? Min lilla syrenhäck ca 0.5 m hög lär ju antagligen tvärdö´ SUCK, suck och dubbelsuck..... /Stina Redigerad 2003-04-24 17:06:16

Kommentarer

Bo / apr 24 2003 / 19:18
Bjud hem ett rugbylag på ölkalas, låt naturen ha sin gång och anvisa herrarna till häcken "vid behov". DÅ lär den inte trivas! ,-); Egentligen tycker jag att det i lag borde förbjudas att plantera thuja! Det är det tradigaste träd som finns!
Renate zon 4 / apr 24 2003 / 20:48
Det kan ibland var ett elände med grannar,min granne vill sätter fårsångsel på tomtgränsen,jag har faktiskt en tjujahäck planterat där(insiktsskydd);jo,pålarna bankades ner i marken men till min häpnad på min sida,mitt i t..häcken.Jag blev inte lite förbannad,och sade till honom att han skulle ta bort dem; ja det skulle han göra.Idag stod de fortfarande kvar,jag blev argggg !!!och drog upp dem själv,lade dem på deras sida,japp nu är det gjort,trodde aldrig att det skulle går så lätt(är bara 153cm.kort);pinnarna var lika hög som jag.
Katarina i Väst / apr 24 2003 / 21:03
Vi har en gigantisk thujhäck (heter det så); och den är inte vacker. Den trivs nog inte där den står - en hel del bruna grenar och annat tråk, men växer gör den. Jag har planterat en klematis på ett ställe, där den skall klättra och förgylla den mörkgröna häcken. Det kanske vore nåt - plantera nåt klättrande på Din sida tomtgränsen. Men ta inte en timid klematis, plantera den mest kraftigväxande klätterros Du kan hitta, så skall Du se att thujan först blir bra mycket roligare och sedan dukar under av tyngden från rosen!
frida_i_spanga / apr 24 2003 / 21:23
Våran granne har en jättehög tujahäck (som tur är inte längs hela tomtgränsen utan bara några meter); åt söder från vår tomt sett. Den ger kompakt skugga en stor del av dagen och dessutom är de så höga att de kan jämföras med en 5 meter hög mur! Förra året låg tjälen kvar mycket längre bakom dessa tujor än på andra ställen i trädgården och gräsmattan blev jätteful och mossig pga för lite sol. För någon vecka sedan tog jag mod till mig och frågade grannen rakt på sak om vi fick ta av topparna (han är ganska tjurig och otrevlig); men glädjande nog var det ok för honom! Vi tog av c:a 1-2 meter och det blev i alla fall lite bättre, men nu efteråt ångrar jag att vi inte tog lite till... Fräckt av din granne att inte höra med er först tycker jag. Thujor blir ju så höga och kompakta, dessutom tycker jag att de är urtrista. :-( Ni kanske kan komma överens om att toppa dem när de nått "önskad höjd"? Annars får du väl försöka göra det bästa av det hela, kanske plantera skuggtåliga växter bakom, men visst är det trist!
Stina på Lidingö / apr 24 2003 / 23:43
tror jag det blir, jag flyttar helt enkelt dit(till min sida); syrenerna som jag planterade för tre år sedan på ett annat ställe, dom är nu rejäla buskar drygt metern höga. Jag tar dom med så stor rotklump som bara går, för hoppningsvis kommer dom att göra livet lite tristare för thujan!! - och naturligtvis ska jag fråga grannen om vi kan komma överens om en bra höjd. /Stina
Pige / apr 25 2003 / 00:09
Stina - ditt förslag låter bra men du riskerar istället att få en riktigt FUL thujasida - och troligen får grannen glädjas av den lummiga, fina thujasidan! Jag själv har en riktigt lång, gammal thujahäck mot grannen och den fyller verkligen insynsskyddet fantastiskt. Men fordrar mycket jobb och två årliga klippningar för att hållas tät och relativt smal. Ölgrabbesöket kan vara effektivt; mer effektivt är att införskaffa en hanhund som håller efter häcken inte bara som engångsbehandling. Tyvärr är det även här stor risk att bara din sida blir brun och ful ... Tyvärr blir det bästa resultatet att kommunicera med grannen och att komma överens om en maximal höjd - och inte minst - maximal bredd. Redigerad 2003-04-25 00:10:34
Stina på Lidingö / apr 25 2003 / 08:22
Jag låter nog maken ta höjddiskussionen men grann-mannen. Bredden är jag inte så orolig för - han brytare av alla mina grenar som kommer in på hans sida så då har jag väl rätt att klippa alla hans grenar som tar sig in på min sida..... Det tål att funderas på det där med att "min" sida av thujan blir ful. Min tanke var annars att syrenen skulle konkurerra med thujan och sno all näring så att thujan inte vill växa så mycket. Är det så att man ska klippa toppen av thujan när den nått önskad höjd? /Stina
Pige / apr 25 2003 / 10:12
Nej, konkurrensen från buskar på din mark kommer troligen inte att ta död på thujan - bara göra häcken väldigt väldigt ful för dig. Thuja blir, om man inte håller efter sidorna ordentligt, bred och risig. Det är bara ytskiktet som blir grönt. Desto bredare desto mer ris inuti. En välklippt thujahäck kan klara ca 80 cm bredd, ev smalare om man är flitig med klippningen. Du bör tänka 5-10 år framåt. Om inte häcken hålls smal nu kommer den att bli vedervärdigt stygg. Har grannen satt den så att han kan gå på din sida och sköta häcken inom sin egen trädgård? Eller har han räknat med att det är ni som skall sköta "er" sida? Just thuja bör sättas ca 1,5 m in i hans trädgård om ni inte skall ha den gemensamt. Thuja är ett STORT träd och blir även kraftig som häck! Jag blir väldigt misstänksam när du skriver att grannen redan på babyplantstadiet hållit efter växtlighet på er tomtsida ...
Pige / apr 25 2003 / 10:16
Thujan blir jättehög. Först vid önskad full höjd skall man toppa den - ni får alltså diskutera fram vilken sluthöjd ni skall ha. Därefter får man räkna med att den fortsätter växa rejält på höjden och den måste toppas varje år - 50-70 cm eller mer är inte ovanligt när den fått ett antal år på nacken.
Linn i Molkom / apr 25 2003 / 10:31
Din rubrik fick mig osökt att tänka på en bok om burfåglar vi har. Vid varje artpresentation finns ett antal fakta: mat, burstorlek, temperament osv. dessutom anges: hur man underlättar för fåglarna att häcka. Detta gäller alla arter UTOM zebrafinkar. Där är rubriken istället: hur man förhindrar dem att häcka. Med viss erfarenhet av zebrafinkar inser man varför... ,-); Redigerad 2003-04-25 10:32:25
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons