De har vuxit till fina stora plantor men nu inför hösten vet jag inte vad som blir rättÄr det idé att övervintra ?
Varför vill du anmäla?
Din anmälan är nu skickad. Tack!
Rosmarin brukar jag övervintra i gårdshuset tillsammans med övrigt som inte tål att stå ute över vintern. Cirka 10 grader har vi där under vintern och så lysrörsarmatur som är tänd hela dagarna (timer). Jag vattnar 1ggn/vecka (olika mycket beroende på krukstl och behov). Rosmarinen brukar klara sig ganska bra, men se lite trött ut till våren. Piggnar till när den får komma ut igen. I vintras fick den ohyra, men har hämtat sig bra i sommar.
Sedan har jag en liten rosmarinplanta i en kruka på fönsterbrädan inne - bara för att det är så bekvämt att ha nära till hands för att klippa till maten. Den växer väl lite halvklent på vintern, men vi brukar ha så vi klarar oss. Den står inne hela sommaren också eftersom jag är lite rädd att få in ohyra till övriga krukväxter.
Timjan har jag aldrig provat att övervintra. Försöker komma ihåg att klippa och frysa in (men glömmer ofta!). Den övervintrar snällt och kommer igen varje sommar. Och självsår sig kopiöst!Timjanen står väldränerat. Det kanske hjälper till? (Zon5 fast med bar mikroklimat - utanför Umeå.)
Citronmeliss har jag aldrig testat att övervintra och den vi haft i grönssakslandet nåt år har frusit bort över vintern. Inga tips där tyvärr.
Jag har följt diskussionen men inte riktigt förstått... Säger man olika om att övervintra under snötäcke på friland och att övervintra inomhus i garage/källare/uterum i plusgrader? Övervintra/Överleva?
Jag brukar köpa rosmarin varje försommar. Håller den i liv i källare (10°C) med ljus om vintern, men brukar falla på målsnöret genom att missa nån vattning när den börjar växa igen.
Timjan gräver jag alltid fram färsk under snötäcket.
Har ingen tillgång på citronmeliss under vintern, men den kommer tillbaka fint varje år. Med råge.
Jag har alla mina kryddor i stora tråg och den enda växt som klarar sig över vintern är gräslökstuvan. Har testat att övervintra rosmarin inne (svalt och ljust) men den blir alltid full med ohyra eller torkar bort (trots att jag sprayar med lite vatten).
Grannens timjan brukar överleva vissa vintrar. Hennes timjan står på friland.
Har lyckats övervintra en apelsintimjan, svalt och ljust. Men förövrigt köper jag nytt. Har skördat massor av kryddor och lagt i frysen så jag klarar mig över vintern.
Monica har du inte testat citrontimjan på friland ? den ända ''krydd-timjan'' som klarar sig med säkerhet och fröar av sig jätte mycket.
Vanlig timjan överlever äntligen nu med djupplantering , men fryser ner till marken varje år. Apelsintimjan klarar sig dåligt.
18tim extraljus och lagom med vattning stående i östfönster i köket klarar sig mina krukkryddor bra - flera olika rosmarin sorter, vinterkyndel, timjan arter, brokbladiga salvior,olivört, lavendel, mynta. Stor extraljus är knepet och mer än 12tim.
Kan du motstå dessa urläckra vildpelargoner? Allt om Trädgård erbjuder ett paket med fyra olika lättskötta kvalitetspelargoner upp till 30 % rabatt på ordinarie pris.
Nu upprepar vi förra årets succéresa till Toscana. Med ett uppdaterat program har du nu möjlighet att uppleva Toscanas ljuvliga trädgårdar, underbara landskap, pittoreska stadsmiljö och kulinariska kök tillsammans med Allt om Trädgård.
Noga utvalda produkter av redaktionen med premiumpriser för våra prenumeranter.
Hur funkar urban odling? Vi odlar för hälsa, miljön, biologiskt mångfald och försköning av grå platser. Vi odlar på små ytor, i container, på vertikalen, och ibland på lånade ytor. Du behöver inte ens bo i stan för att delta i diskussionerna. Urban odling berör alla.
Res med Allt om Trädgård på en drömresa till New York! Upptäck stadens gröna sidor, som det upphöjda gröna stråket the High Line, takodlingar med grönsaker, berömda parker, men också det klassiska New York med shopping och sevärdheter.