Annons
Senast inloggade Sara i Ångermanland MagganRo Johan P Claes Sörmland Inger P
Annons

Hur tar man hand om tulpanlökar nu?

Mimika
feb 28 2010 / 4 Kommentarer / 659 visningar

Ibland säljs tulpaner med lök, fina sorter som det vore kul att spara. Hur gör ni när ni sparar lökar vid denna tid på året.. tulpaner som just blommat. Lökarna är kapade redan.

Kommentarer

Eva i Roslagen zon 3 / Zon 3 / feb 28 2010 / 23:38
Jag vet inte om man gör något särskilt med tulpaner men annars brukar jag låta lökväxterna vissna ner, vattnar sporadiskt fram till sommaren och sen lägger jag dem ute under en buske/eller liknande läge tills det är dags för plantering på hösten. Nu har jag rätt dålig koll på om det fungerat men lökarna brukar kännas fräscha på hösten. 
Rauno / mar 01 2010 / 08:38
Om det är fråga om krukodlade tulpaner så ska de stå ljust och ha näring, efter 3 veckor kan man låta dem vissna. Om det är botaniska tulpaner brukar de blomma om lätt- andra, mycket svårt att sia.
Eva H / mar 01 2010 / 12:48

Jag köper tulpan direkt från växthuset på lök. Där har jag fått lära mig att lökarna ska ligga torrt och varmt, utspridda på en tidning lite glest. Då bildas smålökar runtom den stora löken och de kan man sedan sätta ut i maj, gärna med lite lökgödsel. Med denna metod så blommar tulpanerna igen efter två år, alltså inte nästa vår.

Jag tror att min tulpnaodlare vet vad man ska göra, så jag har hämtat 15 liter tulpanlökar som ska in i pannrummet i BFföreningen. Hoppas det funkar, lökarna fick jag gratis så det är värt ett försök. Annars komposterar de bara lökarna.

Mimika / mar 01 2010 / 18:38
Tack för tipsen..lägga varmt på en tidning låter toppen, det passar ju en lägenhetsboende.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons