Annons
Senast inloggade Kvistan Eva A i Västerås Ulla i VF Birgitta i Hensmåla Lise-Lotte
Annons

Jag satte en kastanjenöt!

Kim
maj 16 2008 / 8 Kommentarer / 2219 visningar

Jag satte en kastanjenöt i början av april och nu har det vuxit upp ett litet träd som är ca 15 cm. Nu undrar jag om någon vet hur man förfar med ett sådant litet träd. Vi  har inga kastanjeträd men det skulle ju vara kul med ett. Finns det chans att det växer till sig och överlever tro.

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning KIM

Kommentarer

HelenH / maj 16 2008 / 18:43
Vi har en kastanj som kommer från en sådd. Den är nu ca 7 år och växer bra. Vi satte ut den andra året efter sådd. 
Malena i Älvsjö / Zon 2 / maj 16 2008 / 19:45
Helen, nu kommer nyfiken i en strut. :-D Hur stod den? Soligt, skyddat, ute hela året, eller åkte den in ibland? Hur stor kruka kom ni upp i innan utplantering? Vad för slags jord?
Blackcurrant / maj 16 2008 / 21:26
Kastanjer är ju jätteträd! Hurdant är rotsystemet medan man har kastanjen på tomten? Behöver man t.ex. oroa sig för att dräneringen kan ta skada? Går det sedan att odla något annat på platsen om man så småningom bestämmer sig för att fälla trädet? Hur långt sträcker sig rötterna? Är det någon skillnad på rödblommande kastanj och den vanliga? Hur snabbt växer de?
Kim / maj 17 2008 / 16:25

Hej Helen H:

ja, nu är jag nyfiken också. Helen, kan du inte förklara hur jag ska förfara. Kan den stå ute i det ouppvärmda växthuset i vinter eller är det bättre den står ute i den kalla vintern. Kan jag kanske ha den i min källare där jag förvarar alla mina pelargonior under vintern.

KIM

HelenH / maj 17 2008 / 17:20

Här är min sådda kastanj.

Jag uppskattar den till ca 2,3 m. Den var satt i en 2 literskruka om jag inte minns fel. Den stod ute i vår berså första sommaren efter sådd. Under nästkommande vintern stod den i jordkällaren. Jag kommer inte ihåg hur stor den var när vi planterade ut den eller om det var på sommaren eller hösten. Den står helt öppet i ett hörn på tomten med fält på två sidor. Vi bor på en sandbacke. Vi har en kastanj som vårdträd framför huset som är minst 70 år gammalt.

Det har det nog ganska magert för det växer inte som kastanjer brukar göra med en bred krona. Då verkar vår sådd ha hamnat i bättre jord. Här står lite fakta om Hästkastanjen.
Kasanjen tål blåst då den har djupgående rötter. Det växer inget bra under dem eftersom de skuggar mycket. Den är själv känslig för konkurens av andra träd och buskar. Den platsar inte på en liten tomt men har man plats så är det ett jättevackert träd. 

Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / maj 17 2008 / 17:58

Är det inte så att hästkastanjer har pålrot? I så fall kan man rotbeskära den inför växtsäsong två (före lövsprickningen) så att man kapar av den långa pålroten. Då slipper man det värsta rotsnurret om man tänker hålla den i kruka några år.

Jag har grävt upp en del ett- och tvååriga hästkastanjplantor här i Heidelberg i våras och kapad pålroten. Då jag planterade om två av plantorna idag såg jag att ett trevligt finförgrenat rotsystem utvecklat sig i båda krukorna.

Helene zon 1 / maj 17 2008 / 21:34

När mina pojkar var små och gick på  samma dagis fast med 3 års mellanrum ,så fanns där utanför stora hästkastanjer. På höstarna kom de alltid hem med fickorna fulla av kastanjer !!

P. planterade en i en kruka för 13 år sedan  (han blir snart 19 år ), och D. (är 15 år )planterade sin för 10 år sedan . Jag har haft dem ute i kruka året om ,har absolut ingen plats på tomten har inte skött dem speciellt,bara vattnat. Båda är ungerfär en meter höga ,har stått i samma kruka (var sin ) hela tiden dvs. 30 cm i omkrets.Vill egentligen inte ha dem kvar , men det blir ett ramaskri varje gång jag frågar dem om vi ska ha dem kvar !!! Det är ju VÅRA träd !

Kanske kunde man får dem som mindre bonsaiträd,men då ska väl rötterna beskäras på ett viss sätt ??

Jag tycker de är mycket torktåliga och har mycket livskraft i sig .

Helene

Kim / maj 22 2008 / 18:19

Hej o tack alla ni som har gett mig så mycket information. Jag ska låta min lilla kastanj stå ute i sommar och sedan ska jag ta in det i källaren och förvara det under vinter tillsammans med mina pelargonior och fuchsior. Tar fram det till nästa vår och kanske planterar om i en större kruka, och senare kanske jag kan plantera ut det på den plats den ska få växa.

Hoppas det lyckas , alltid roligt att experimentera.

Kram KIM

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons