Annons
Senast inloggade Sinkis zon 3-4 sqrulan zon7-8 gunilla i österbotten Monica z 4, Nässjö BAM I SYDOST
Annons

Jordärtskockor

karinc
okt 25 2013 / 20 Kommentarer / 795 visningar

Jag har aldrig odlat, eller använt, så'na förr. Hur gör man? När skördar man, och hur?

Kommentarer

Inger P / Zon 3 / okt 25 2013 / 22:27
Jag säger som Kerstin - så lite kan du väl inte ha fått av 6 - 7 plantor? Gräv lite till ;-)!
karinc / okt 26 2013 / 00:25
Fast de stod i en pallkrage. Dubbel iofs, men hade inte så mycket jord, och satte dem ganska sent. Nu grävde jag inte heller så noga; det var ju bara ett test och vi är bara två som äter. Kanske fanns någon mer, men de kan ju i så fall få stå kvar och sprida sig, så jag kan testa andra recept nästa år :)
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / okt 26 2013 / 07:50
Jag fick Bianca av Inger P förra hösten som trycktes ned i leran i det nygrävda trädgårdlandet. Bara tre stycken kom upp sent i våras och blommade i gult under sensommaren. Hur många jordärtskockor kan jag räkna med att det finns under varje planta?
Marianne i Knivsta / okt 26 2013 / 11:39
Det heter skocka, jordärt-skocka, kronärt-skocka. Kocka är en kvinnlig kock.
Kerstin på Gullesbo / okt 26 2013 / 11:41
Ett av "problemen" med jordärtskockorna är att det är förenat med mycket arbete att hitta alla knölarna, räkna med ett betydligt större bestånd nästa år.

Mina är vulgärt stora (tack vare hästgödseln) och jag har ännu inte skattat årets skörd (försökte häromdagen men lyckades inte få plantan att släppa jorden ;)) men baserat på förra året ca 10-20 skockor/planta. Storleken kan dock variera enormt.
karinc / okt 26 2013 / 12:41
Vad bra Marianne! För jag har undrat över det. Fast då borde det väl stavas med två "s"; jordärts-skocka... Fast å andra sidan förutsätter ju det att det finns något som heter jordärta, och att detta är skockorna från dem. Och det finns väl inget som heter jordärta?!? :D
Inger P / Zon 3 / okt 26 2013 / 13:07
Nej ingen jordärta, och ingen kronärta heller ;-). Och ja, det stavas jordärtsskocka.
Så synd Claes, att det inte blev fler plantor. Det var ju så regnigt i fjol, kanske hade skockorna ruttnat??? Men, som sagt, räkna med att de blir fler.
Claes Sörmland / Zon 3 (kall) / okt 26 2013 / 13:13
Bra där Marianne!

Nu förstår jag plötsligt det underliga ordet ärtskocka:

"Etymologi: Av italienska articiocco, av arabiska القرشوف (al-kharšūf), med en folketymologisk anslutning till ärt."

http://sv.wiktionary.org/wiki/%C3%A4rtskocka

Missförstånd av låneord skapar alltid obegripligheter.

Så det finns inga skockor (eller kockor för den delen) utan bara knölar.
Kerstin på Gullesbo / okt 26 2013 / 13:21
Härligt Claes! Jag har jorden full med ärtknölar :D Har alltid haft lite besvär med skockor då jag inte fått någon annan association med ordet. Knöl är betydligt enklare & beskriver ju onekligen utseendet perfekt.
allekulla / nov 03 2013 / 19:51
Såg i ett engelskt trädgårdsprogram att man får mindre gaser i magen om man använde vinterkyndel vid tillagningen. Ska prova det denna hösten när jag skaffat en planta.
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons